Markety budowlane: Praktiker na celowniku 3W Dystrybucja Budowlana
Ta spółka z Rudy Śląskiej chce stworzyć – głównie w miastach powiatowych – sieć marketów budowlanych. Na początek 3W Dystrybucja Budowlana rozpoczęła starania o przejęcie marketów budowlanych Praktiker.
– Na temat Praktikera nie powiem jeszcze zbyt wiele, bo to bardzo skomplikowana sprawa – mówi prezes 3W Dystrybucja Budowlana Michał Adamiuk. I wyjaśnia, że wcześniejszego rozwiązania wymaga wiele kwestii, m.in. umów najmu czy wyceny towaru w 13 marketach budowlanych Praktikera, w tym w pięciu prowadzącym jeszcze normalną działalność handlową (w Gdańsku, Grudziądzu, Kielcach, Nowym Sączu i Olsztynie). Dodajmy, że pozostałe zajęli komornicy.
Kłopoty Praktikera zaczęły się w Niemczech
Do 2013 r. sieć marketów budowlanych Praktiker należała do niemieckiej firmy Praktiker, zaś ta do koncernu Metro. Sprzedał on tuż przed jej upadłością wszystkie swoje sklepy w Polsce, ale ich nowemu właścicielowi – polskiej spółce New Finance Services – nie udało się wyjść na prostą. W tym roku inspektorzy pracy skontrolowali 13 sklepów Praktikera, stwierdzając w nich łamanie praw pracowniczych. Np. 512 pracownikom firma musi wypłacić zaległe wynagrodzenia na łączną kwotę ok. 1,5 mln zł.
Jak ujawnił Puls Biznesu, 3W Dystrybucja Budowlana złożyła wniosek o przejęcie marketów budowlanych Praktikera w trybie przygotowanej likwidacji, czyli tzw. likwidacji „pre-pack”. Na czym ona polega? „Podstawowym założeniem takiej procedury jest przekonanie, że lepiej szybko sprzedać działające przedsiębiorstwo, którego działalność będzie kontynuowana przez nabywcę niż prowadzić długotrwałe postępowanie upadłościowe licząc na korzystną sprzedaż majątku, np. w przetargach” – wyjaśnia w swoim blogu Izabela Rajczyk, radca prawny z licencją syndyka i doradcy restrukturyzacyjnego.
Od Praktikera do sieci marketów budowlanych
Dla firmy 3W Dystrybucja Budowlana, która działa na rynku B2B, czyli zaopatruje inwestycje oraz firmy wykonawcze i hurtownie budowlane, przejęcie Praktiker miałoby zapoczątkować budowę własnej sieci marketów budowlanych. Michał Adamiak przyznaje, że w handlu detalicznym są wyższe marże, więc tradycyjnych hurtowni jest coraz mniej.
Firma badawcza IBP Research ocenia, że w latach 2006-2016. udział hurtowni spadł z 67% do 50%, udział sklepów specjalistycznych z 9% do 7%. Tymczasem udział hiper/supermarketów wzrósł z 25% do 43%. Według IBP Research, wśród sieciowych marketów budowlanych liderem są Castorama i Leroy Merlin (łącznie 60% rynku), kolejne 30% należy do Obi, Bricomarche i Mrówki; a pozostałe 10% materiałów budowlanych sprzedają sklepy Bricoman, Praktiker, Majster, Merkury Market i Jula.
- W dużych miastach rynek detaliczny zdominowały sklepy wielkopowierzchniowe. Dlatego widzimy dla siebie miejsce głównie w miastach powiatowych – mówi Adamiuk. Dodajmy, że od kilku lat są one celem ekspansji Grupy Polskie Składy Budowlane, która w połowie lipca 2017 r. otworzyła w podpoznańskich Koziegłowach swój 254. sklep Mrówka. Prezes 3W Dystrybucja Budowlana uważa jednak, że w wielu miastach może działać więcej marketów budowlanych.
Jak rosła 3W Dystrybucja Budowlana
Michał Adamiak wraz z Pawłem Sepioło, który odpowiada za marketing i PR w firmie 3W Dystrybucja Budowlana, założyli ją w 2009 r. w Rudzie Śląskiej. W niespełna 4 lata udało im się stworzyć 17 placówek, m.in. w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. W 2013 r. 3W Dystrybucja Budowlana przejęła od francuskiego koncernu Saint-Gobain hurtownie działające pod marką Raab Karcher; kilka miesięcy później – aktywa spółki Cortina, dystrybutora glazury i ceramiki łazienkowej; na początku 2015 r. - aktywa spółki Salome, która specjalizowała się sprzedaży ociepleń; a pod koniec ubiegłego roku - Nero Izolację oraz specjalizującą się w sprzedaży stolarki drzwiowej Europejską Grupę Zakupową. 3W Dystrybucja Budowlana stała się jedną z największych sieci hurtowni materiałów budowlanych, z 37 oddziałami w całym kraju.