Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Ruszają roboty budowlane

2012-03-09 11:35
Polska posiada rozbudowaną sieć linii kolejowych zapewniającą dogodny dojazd w najdalsze zakątki kraju
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Łódzka kolej Aglomeracyjna połączy sześć miast

Za dwa lata w Łodzi ruszy Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). Jeszcze w marcu tego roku, rozpoczną się roboty budowlane związane z realizacją tej kluczowej dla aglomeracji łódzkiej inwestycji. Pierwszy etap budowy zakończy się w trzecim kwartale 2013 roku.

Jeszcze w marcu 2012 roku, rozpocznie się realizacja kluczowej inwestycji komunikacyjnej Łodzi. Ruszą roboty budowlane przy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Przeczytaj również: Podziemny tunel pod Łodzią. Miasto buduje wspólnie z PKP

Roboty budowlane w ramach I etapu

Pierwszy etap realizacji to koszt 330 mln złotych, w ramach którego zostaną wybudowane przystanki komunikacji miejskiej, przystanki PKS, parkingi oraz stojaki na rowery. Ponadto, przebudowane zostanie zaplecze techniczne stacji Łódź - Widzew oraz zakupionych zostanie 20 szynobusów, z kórych każdy będzie mógł przewieźć od 170 do 200 pasażerów.
Rozpoczynające się w marcu roboty budowlane mają zakończyć się w trzecim kwartale 2013 roku. W pierwszym etapie pociągi będą jeździć po istniejących lub przebudowanych liniach kolejowych z Łodzi do Kutna, Łowicza, Koluszek, Zduńskiej Woli oraz linii Widzew - Łódź Kaliska. Prędkość na tych trasach wzrośnie do 90 km/h, a na niektórych nawet do 160 km/h. Całkowity koszt I etapu ŁKA to ponad 50 mln zł, z czego ok. 85 proc. finansowane jest z środków Unii Europejskiej w ramach RPO Województwa Łódzkiego. Przedsięwzięcie realizowane jest współnie przez samorząd województwa, PKP PLK, PKP SA, miasto Łódź oraz gminę Zgierz, która dofinansuje projekt w kwocie 6,4 mln złotych netto. Inwestycja kolejowa połączy Łódź, Pabianice, Kutno, Koluszki, Łowicz, Łask i Zduńską Wolę. Pozyskane pociągi mają w I etapie poruszać się po 4 liniach kolejowych: Łódź Kaliska - Łowicz, Łódź Kaliska - Zduńska Wola, Łódź Widzew - Kutno, Łódź Fabryczna - Koluszki.

Przystanki, które zostaną wybudowane w ramach ŁKA

  • na linii nr 15 Bednary – Łódź Kaliska: Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Bratoszewice (relokalizacja istniejącego przystanku), Domaniewice Centrum,
  • na linii nr 16 Łódź Widzew - Kutno, Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto,
  • na linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica, odcinek Łódź Kaliska – Łódź Chojny, Pabianicka,
  • na linii nr 540 Łódź Chojny – Łódź Widzew, Dąbrowa.

Przypomnijmy, że w sierpniu 2011 roku, PKP wybrały w prztargu wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje przystanki. Przedsięwzięcie zrealizuje konsorcjum w składzie: Appia Tomasz Kazalski, Przedsiębiorstwo Budownictwia Inżynieryjnego i Kolejowego, Mostostal Infrastruktura za kwotę 39 336 tys. złotych.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna - o inwestycji

Projekt zakłada budowę ośmiu nowych przystanków osobowych (dziewięciu nowych peronów) oraz modernizację dziewięciu już istniejących. Całkowity koszt inwestycji to ponad 400 mln złotych, z czego kwalifikowana wartość projektu to 328 mln złotych (są to koszty, które będą finansowane z POIiŚ). w ramach inwestycji wybudować dziewięć urządzeń samoczynnej sygnalizacji na przejazdach kolejowych wzdłuż przebudowywanej trasy z Łodzi do Łowicza.  Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) poprawi bezpieczeństwo, komfortu i jakość kolejowej komunikacji oraz zwiększy liczbę osób korzystających z tego rodzaju transportu na terenie aglomeracji łódzkiej o ponad 350 tys. rocznie (do ponad 530 tys.).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej