Podziemny tunel pod Łodzią. Miasto buduje wspólnie z PKP

2012-01-10 11:51
Tunwel średnicowy w Łodzi - konferencja prasowa dotycząca inwestycji
Autor: Urząd Marszałkowski w Łodzi

W Łodzi zostanie wybudowany tunel średnicowy, po którym poruszać się będą pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągi regionalne i ponadregionalne. Tunel połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska. O inwestycji wartej ponad miliard złotych rozmawiano na konferencji w Łodzi. Tunel ma zostać wybudowany do 2016 roku.

Za niespełna dwa lata w Łodzi ruszy Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która połączy miasto z sześciomia innymi miastami i gminami leżącymi na obszarze algomeracji łódzkiej.

Miasto we współpracy z PKP wysżło z inicjatywą wybudowania kolejnej inwestycji kolejowej w mieście. W ramach nowego projektu ma zostać wybudowany tunel średnicowy, który połączy nowo budowany dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Kaliska.

Przeczytaj również: Łódzka Kolej Aglomeracyjna: nowe przystanki autobusowe. PKP wybrały wykonawcę

Do końca marca 2012 roku ma powstać studium wykonalności dla zadania. O inwestycji poinformowano na konferencji prasowej, która odbyła się 9 stycznia w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi. W spotkaniu uczestniczył Cezary Grabarczyk - wice marszałek Sejmu RP, Witold Stępień - marszałek województwa, Zbigniew Szafrański - prezes PKP oraz Hanna Zdanowska - prezydent Łodzi.

Tunel - opis inwestycji

Tunel średnicowy to 11-kilometrowy obiekt, który połączy dworzec Łódź Fabryczna i dworzec Kaliski, umożliwi połączenie sieci kolejowej w województwi łódzkim, a tym samym pozwoli na sprawne funkcjonowanie Kolei Aglomeracyjnej. Ponadto, poprawi komunikację kolejową Łodzi z innymi miastami kraju.

- Rośnie liczba mieszkańców łódzkiego, którzy chcą korzystać z kolei. Dziś taki rodzaj transportu wybiera 7,5 proc. z nas. Eksperci szacują, że po 2020 roku, udział ten może wzrosnąć do 23 proc. Dzieje się tak, ponieważ rośnie mobilność Polaków. W poszukiwaniu rozwojowej pracy zgadzają się przemierzać coraz dłuższe odcinki. Ale chcą to robić szybko i wygodnie - najchętniej podmiejską koleją - podsumował wice marszałek Witold Stępień.
Studium wykonalności dla budowy tunelu zlecono w 2009 roku. Dokument przygotowuje hiszpańska spółka Sener Ingenieria y Sistemas. Opracowanie to koszt 3,8 mln złotych, który zostanie pokryty w równych częściach przez partnerów projektu - Urząd Marszałkowski w Łodzi, PKP SA oraz Miasto Łódź. Studium ma być gotowe do marca. Dodatkowo hiszpańska firma odpowiada za znalezienie finansowania inwestycji. Plan przewiduje wykorzystanie unijnych funduszy. Budowa planowana jest na lata 2014-2016. Tunel średnicowy to koszt 1,4 mld złotych.
Realizatorzy projektu (Urząd Marszałkowski w Łodzi, PKP oraz Miasto Łódź) są za jak najszybszym ukończeniem drugiego etapu budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej dla poprawy węzła komunikacyjnego w mieście.

- Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że budowa tunelu, to marzenie trudne do spełnienia. Dziś, dzięki zaangażowaniu samorządów województwa i miasta, ten projekt jest bardzo realny, według optymistycznych założeń budowa tunelu mogłaby się rozpocząć już w przyszłym roku. Możliwe, że jeszcze w tej perspektywie finansowej pojawią się środki, które pozwolą na dofinansowanie tego projektu z pieniędzy unijnych. Nie wykluczone, że tunel średnicowy powstanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - podsumował Cezary Grabarczyk.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej