Kto sfinansuje budowę LNG?
W ciągu ostatnich dwóch miesięcy podjęto szereg działań przyspieszających budowę terminalu LNG. Porozumienie dotyczące organizacji finansowania budowy w Świnoujściu podpisano 25 sierpnia 2009 roku i wynika z niego, że bank PKO BP SA został koordynatorem pierwszego etapu finansowania konsorcjalnego przez banki komercyjne.
Zadaniem PKO BP SA na tym etapie konieczne będzie stworzenie konsorcjum ("club deal") oraz uzgodnienie z jego uczestnikami warunków finansowania i wysokości ich zaangażowania w ten projekt. Po ustaleniu ostatecznego składu konsorcjum i roli poszczególnych banków, konsorcjum będzie kontynuowało prace nad przygotowaniem "mandate letter". Dokument ten będzie wiążący dla uczestników konsorcjum, a jego podpisanie planowane jest do końca bieżącego roku.
Szczegółowe rozmowy prowadzono z dziewięcioma dużymi bankami komercyjnymi, które wyraziły zainteresowanie udziałem w finansowaniu inwestycji. Trwają prace dotyczące udziału w finansowaniu inwestycji międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.
GAZ-SYSTEM SA nie wyklucza również finansowania budowy terminalu LNG z udziałem Agencji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych oraz Generalnego Realizatora Inwestycji, jeżeli warunki tego finansowania będą atrakcyjne.
W ciągu ostatnich dwóch miesięcy podjęto szereg działań przyspieszających budowę terminalu:
- 15 lipca 2009 r. zostało wydane pozwolenie na budowę, które jest już prawomocne
- 6 sierpnia 2009 r. spółka Polskie LNG, której właścicielem jest GAZ-SYSTEM S.A., ogłosiła procedurę wyboru generalnego wykonawcę inwestycji, a 18 sierpnia 2009 r. procedurę wyboru wykonawcy usług nadzoru dla terminalu LNG
- 20 sierpnia 2009 r. zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy Polskim LNG Sp. z o.o., Operatorem Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., Urzędem Morskim w Szczecinie a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Porozumienie określa zasady współpracy pomiędzy stronami, w szczególności zakresy rzeczowe i harmonogramy poszczególnych podprojektów. Ich realizacja umożliwi zakończenie i oddanie do eksploatacji terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2014 roku.