Ile energii zużywają budynki biurowe w Polsce?

2016-07-10 9:12
Biznes dla klimatu
Autor: Buro Happold Spotkanie „Biznes dla klimatu”

"Koszty Operacyjne Budynków Biurowych", to program, który jest pierwszą na rynku polskim próbą porównania eksploatacji pod kątem zużycia energii budynków biurowych certyfikowanych i niecertyfikowanych. Partnerami programu są największe podmioty na rynku budynków biurowych: SPIE Polska (koordynator projektu), BuroHappold Engineering, Colliers International, Construction Marketing Group, Cushman & Wakefield, Knight Frank, Savills, Skanska Property Poland.

Dane obrazujące zużycie energii przez budynki biurowe, zebrane w oparciu o projekt „Koszty Operacyjne Budynków Biurowych”, zaprezenowano 22 czerwca w Warszawie podczas spotkania „Biznes dla Klimatu”, zorganizowanego w ramach European Sustainable Week. Próbę badawczą stanowiło 48 budynków biurowych certyfikowanych i niecertyfikowanych, oddanych do użytku przed 2014 rokiem.W projekcie wzięli udział najwięksi gracze na rynku biurowym: SPIE Polska, BuroHappold Engineering, Colliers International, Construction Marketing Group, Cushman & Wakefield, Knight Frank, Savills, Skanska Property Poland. Niezależnym konsultantem przy analizie wyników była NAPE.

Celem spotkania „Biznes dla klimatu”, objętego honorowymi patronatami Ministerstwa Energii, Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy oraz Warszawskiego Oddziału SARP, była dyskusja wokół postanowień szczytu klimatycznego COP21 w Paryżu i jego wpływie na świat biznesu. Zaproszeni goście, w tym Roland Hunziker, Dyrektor Światowej Rady Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD) oraz Programu na Rzecz Zrównoważonego Budownictwa oraz Miast i Michał Olszewski, Wiceprezydent Miasta Stołecznego Warszawy, wspólnie zastanawiali się czy ustalenia z COP21 pobudzą efektywność energetyczną na rynku budowlanym? Jak w praktyce wykorzystać dane pokazujące zużycie energii? Jakie są dobre praktyki na rynku polskim?

Dyskusja panelowa po prezentacji wyników pilotażu „Koszty Operacyjne Budynków Biurowych”, przedstawionych przez Katarzynę Chwalbińską – Kusek, reprezentującą platformę EEB Poland oraz BuroHappold Engineering, dała szansę na obszerny komentarz zarówno etapów badania, jak i ich wyników, ocenionych przez moderatorkę dyskusji, Justynę Biernacką, SARP, jako „nie tak spektakularne jak można byłoby sobie wyobrazić, myśląc o zielonym budownictwie”. Paneliści, na podstawie przeprowadzonej analizy, starali się odpowiedzieć na pytanie „Jakie kroki należy podjąć w dalszej kolejności, abyśmy mogli mieć komfortowe, zrównoważone, efektywne budynki, które będą służyły nam, pracownikom, właścicielom, najemcom?”.

Analiza pokazuje, iż certyfikacja jest dobrym narzędziem dla właścicieli, zarządców, obsługi facility management, jak również najemców, do świadomego korzystania z obiektu, z czym wiąże się podnoszenie komfortu jego użytkowania przy jednoczesnej dbałości o obniżanie kosztów operacyjnych. Michał Jaraczewski z Cushman&Wakefield, opierając się zarówno na „Kosztach Operacyjnych”, jak i raporcie swojej firmy z bieżącego roku, zaznaczył iż rynek oczekuje pełnej gamy możliwości obniżania wydatków za media w biurowcach. „Większość naszych klientów i większych korporacji chce być odpowiedzialnymi w kwestii środowiska, ich odcisku na ekologię i naszą rolą jest doradzać im, jak mogą to osiągnąć. Po to jesteśmy w tej grupie badawczej, aby móc pokazać na rynku czarno na białym, że rzeczywiście wynosimy korzyści z zielonego budownictwa. Takie badanie jest bardzo przyszłościowe. Uważamy, że mimo tego, że zbadaliśmy krótki okres i wyniki nie są jednoznaczne, z czasem, na przestrzeni kilku lat, nasza teza rzeczywiście się sprawdzi. Pamiętajmy, że dużo zależy od tego jak najemcy i zarządcy korzystają z budynków i dostępnych narzędzi”.

W trakcie dyskusji wielokrotnie został podkreślony fakt iż efektywne zarządzanie budynkiem, zarówno tym z certyfikatem, jak i bez certyfikatu, nie zawsze wiąże się z dużymi inwestycjami. „Nasza praktyka pokazuje, że szczególnie przy certyfikacjach BREEAM in Use mamy do czynienia ze zmianami, które są w zasięgu ręki, a tak naprawdę w zasięgu budżetu zarządcy. Są to np. odpowiednie źródła światła czy wyposażenie mające wpływ na zużycie wody. Na pewno są to skromne, ale nie bez znaczenia, możliwości poprawy technicznych parametrów budynku.” – podkreśla Jan Cieśla, BuroHappold Engineering.

Wątek prostych rozwiązań, możliwych do zastosowania w praktycznie każdym budynku, kontynuował Marcin Skierkowski, Knight Frank. Przytoczył wiele aspektów wpływających na zużycie energii w biurowcu, m.in. liczba najemców czy rodzaj prowadzonej przez nich działalności, która łączy się z ilością godzin ich pracy, np. konieczność prowadzenia dyżurów całodobowych, etc. Podkreślił, że zazwyczaj pierwszym pytaniem padającym przed podjęciem starań o certyfikację jest pytanie o miejsca i możliwości obniżania kosztów. „Czasami są to proste sposoby: montujemy perlatory, czujki ruchu, ustalamy także z obsługą techniczną ustawienie czasu pracy urządzeń odpowiednio do harmonogramu pracy klientów. Zarządca, który dobrze zna obiekt, może bardzo szybko wprowadzić w życie wiele rozwiązań”.

Także z punktu widzenia dewelopera, kompetencje zarządcy stanowią o właściwym prowadzeniu obiektu i dbałości o jego użytkowanie. Punkt ten reprezentował w dyskusji Artur Wysocki, Skanska Property Poland. Przypomniał on niezbity fakt, że media stanowią główny koszt w całości budżetu eksploatacyjnego nieruchomości. Przyjrzał się także nowoczesnemu budownictwu, które już na etapie projektu przygotowywane jest do efektywnego funkcjonowania, tzn. ograniczonego zużywania mediów i odzyskiwania ich w trakcie użytkowania. Podkreślił także istotną rolę Building Management Systems, jako narzędzia wspierającego zarządców w odpowiedzialnym prowadzeniu budynku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej