Dworzec w Poznaniu: widać już fundamenty
Deweloper TriGranit od otrzymania pozwolenia na budowę stawia fundamenty pod dworzec w Poznaniu. Do końca jesieni ma zostać wzniesiona charakterystyczna konstrukcja budynku nowej inwestycji kolejowej. Trwają także prace nad nowym układem komunikacyjnym w mieście.
Autor: TriGranit Development Polska Sp. zo.o.
Nowy dworzec w Poznaniu w trakcie budowy
Spółka deweloperska TriGranit City Development Sp. z o.o. wspólnie z PKP SA (inwestorzy) otrzymali 4 sierpnia 2011 roku pozwolenie na budowę nowego dworca w Poznaniu. Od tego czasu realizowane są roboty przy budowie fundamentów, na których do końca jesieni planowane jest postawienie konstrukcji budynku nowego dworca.
Przeczytaj również: Nowy dworzec w Poznaniu na EURO 2012. TriGranit otrzymał pozwolenie na budowę
Dworzec w Poznaniu - przebieg budowy
Dworzec w Poznaniu budowany jest za pomocą gotowych, przygotowanych wcześniej prefabrykatów oraz elementów konstrukcyjnych. Fundamenty, choć są mało widoczne zajęły budowlańcom ok. 30% czasu w stosunku do budowy całego obiektu. W trzecim tygodniu września na plac budowy wjechały dźwigi i rozpoczęto roboty budowlane związane ze stawianiem słupów konstrukcyjnych i elementów mocowych, na których zostanie wzniesiony nowy dworzec w Poznaniu.
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
Równolegle z budową dworca kolejowego deweloper TriGranit realizuje prace projektowe nad nowym układem komunikacyjnym miasta. W ramach prowadzonych działań, inwestor wprowadzi szereg udogodnień dla rowerzystów. Nowy układ komunikacyjny, który będzie zlokalizowany od strony wschodniej (obecny dworzec PKS, ul.Przemysłowa) uwzględni ścieżki dla rowerzystów. Pod Mostem Dworcowym zostanie zbudowany nowoczesny parking rowerowy, który ma być częścią istniejącego już w mieście systemu komunikacji rowerowej i działających wypożyczalni rowerów.
Inwestor dla budowanej inwestycji stara się uzyskać Certyfikat Breeam, co powoduje, że uwzględnia przyjęcie większej ilości rowerów tj. miejsc postojowych dla rowerzystów, co ważne, nie tylko dla podróżnych i gości, ale także dla pracowników dojeżdżających do pracy w nowym Centrum rowerem. Na wysokości siedziby Automobilklubu Wielkopolski do obiektów zbudowane zostanie nowe, szerokie przejście podziemne z wydzielonym przejazdem dla rowerzystów. Wszelkie udogodnienia dla rowerzystów powstaną w drugim etapie realizacji inwestycji, a więc po Euro 2012.
Obecnie trwają jeszcze szczegółowe prace projektowe. Prowadzone roboty budowlane wykonywane są przez poznańska firmę Pekabex, Zaman Hale-Dachy-Fasady Sp. zo.o. Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych prowadzi nieprzerwanie prace fundamentowe pod dworcem i parkingiem.
Koncepcja architektoniczna powstała w pracowni Bose International Planning and Architecture, a projekt architektoniczno-budowlany wykonano w Pentagram Architekci. Budową zarządza spółka Poznań City Center Sp. z o.o. Koszt inwestycji ma wynieść 160 mln euro.
Aktualnie prowadzone są negocjacje z najemcami przyszłej galerii handlowej. Centrum handlowe ma zostać wybudowane w II etapie (do końca 2013 roku). Galeria handlowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznania będzie liczyła 60 tys. m2 powierzchni. Ponad 60% powierzchni zostało już wstępnie skomercjalizowane, podpisano listy intencyjne oraz wstępne umowy najmu z przedstawicielami znanych sieci handlowych i gastronomicznych.