Budować drogi - tak, ale jak w upale?

2008-08-14 12:00

Kiedy temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, drogi zaczynają mięknąć, co znacznie utrudnia jazdę. Dla nieprzystosowanego asfaltu pojawiło się jednak zastępstwo - beton. Można z niego budować zarówno autostrady, jak i drogi o charakterze lokalnym.

Przykładem takiej betonowej trasy może być droga lokalna na terenie gminy Ujazd, oddana do użytku 7 lipca 2006 roku, a także budowana obecnie droga na terenie powiatu opatowskiego w województwie świętokrzyskim.

Świeżo oddana do użytku droga betonowa w Ujeździe ma nawierzchnię o grubości 20 cm. Wykonawca drogi - firma Mo-Bruk z Korzennej - rozpoczął budowę w październiku 2005 roku. Po długiej i mroźnej zimie, prace związane z wykonaniem dróg dojazdowych do pól, układaniem poboczy, sfinalizowano w maju 2006 roku.
Z powodu uciążliwego upału prace na niejednej budowie są wstrzymywane - tak dzieje się na 5328-metrowym odcinku drogi betonowej w powiecie opatowskim, trasie łączącej miejscowość Gliniany w gminie Tarłów z Teofilowem w gminie Ożarów. Ze względu na długą zimę prace ruszyły dopiero na początku kwietnia 2006 roku - teraz wstrzymują je wysokie temperatury. Po fazie prac geodezyjnych, ziemnych, karczowania roślinności i wykonania podbudowy, 19 czerwca rozpoczęło się układanie nawierzchni betonowej.
Nawierzchnię tę układa się na podłożu piaskowym stabilizowanym cementem. Podłoże to bez przerwy utrzymywane jest w stanie wilgotnym, dodatkowo przykrytym geowłókniną 500 g. Nawierzchnia betonowa o grubości 20 cm i szerokości 5 metrów jest układana z daszkowym spadkiem - 2,5 proc. w każdą stronę. Na zakrętach spadek jest jednostronny - 6 proc.
Wspomniany upał powoduje, że część prac wykonywanych jest w nocy lub nad ranem. Przy wysokich temperaturach nie można bowiem zapomnieć o należytej pielęgnacji mieszanki betonowej. Na beton nakładany jest środek parafinowaty, który przeciwdziała zbytniemu odparowaniu wody. Nacinane są szczeliny skurczowe, a następnie na nawierzchnię nakładana jest folia. Zabieg ten pozwala uniknąć problemów związanych ze skurczem.

Kto zyska na budowaniu dróg betonowych?

Okazało się, że gdyby w Polsce w ciągu 10 lat wybudowano 2500 km autostrad z betonu, to polskie cementownie sprzedałyby jedynie o 3 mln ton cementu więcej, niż gdyby te autostrady zostały wykonane z asfaltu. A 3 mln stanowi 1/4 rocznego zużycia cementu na krajowym rynku. - Dlatego kwestia "białe" czy "czarne" nie ma aż tak wielkiego znaczenia dla przemysłu cementowego. Z tych wyliczeń prosto wynika, że największym wygranym trwałych rozwiązań betonowych na polskich drogach będą ich użytkownicy - mówi Andrzej Balcerek, prezes Górażdże Cement S.A.
W technologii betonowej jest również budowana autostrada A4, prowadząca na zachód od Wrocławia.

czerwiec 2006 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany