Autostrada A4: nasypy złej jakości to nieprawda
W związku z pojawiającymi się doniesieniami, że Autostrada A4 na Podkarpaciu budowana jest z nasypów gliny i iłu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że informacje te są nieprawdziwe, a Autostrada A4 budowana jest zgodnie z wymogami technologicznymi.
Jak donoszą media Autostrada A4 na Podkarpaciu budowana jest z nasypów gliny i iłu, co wpływa na złą jakość drogi.
W odpowiedzi na w/w zarzuty, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wystosowała oficjalny dokument, w którym pisze:
"Nasypy na budowie Autostrady A4 powstają zgodnie z wymogami technologicznymi, a kontrola jakości na wszystkich inwestycjach GDDKiA jest prowadzona stale zarówno przez nadzór jak i laboratoria drogowe".
Autostrada A4 - plac budowy pod kontrolą
Jak dotąd, na budowie Autostrady A4, nie zostały wykryte żadne nieprawidłowości w prowadzeniu robót ziemnych. Jadnakże, po pojawieniu się informacji w mediach, GDDKiA przeprowadziła dodatkową kontrolę placu budowy. Zostały pobrane próbki gruntu z wykonywanego nasypu, sporządzono dokumentację fotograficzną oraz zidentyfikowano pochodzenie materiału nasypowego. Aktualnie GDDKiA prowadzi analizę próbek. Podczas kontroli nie stwierdzono, że do budowy użyto gliny lub iłu, a wszystkie przewarstwienia gliny i inne materiały niepożądane, są usuwane z placu budowy na bieżąco.
Autor: GDDKiA
Autostrada A4 - kontrola nasypów na placu budowy
Glina jako budulec nasypu
Przydatność glini i iłu do prowadzenia robót ziemnych określa Polska Norma PN-S02025 - " Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania". Jak czytamy w komunikacie GDDKiA, do górnych i dolnych warstw nasypów nieprzydatne są iły i inne grunty spoiste, o granicy płynności powyżej 60% oraz grunty organiczne. Natomiast gliny są powszechnie znanym i stosowanym w praktyce materiałem do wykonywania nasypów.
Używanie materiałów zgodnych z polską normą (w tym glin) - GDDKiA komentuje doniesienia o nieprawidłowościach na A4 - nie powinno budzić jakichkolwiek zastrzeżeń i nie ma wpływu na jakość robót drogowych. Warto zaznaczyć, że glina w czystej postaci, nieprzydatna do budowy nasypu, może być użyta na budowie np. jako nadkład przeciążeniowy wykonywanego nasypu drogowego, który po okresie konsolidacji gruntu, z którego zbudowany jest nasyp, jest usuwany z placu budowy. Technologia wykonywania nasypów przeciążeniowych nie ogranicza stosowania akurat takiego materiału. Ważny jest końcowy efekt konsolidacji.