Autostrada A4: nasypy złej jakości to nieprawda

2011-09-07 13:02
A4 przed budową
Autor: GDDKiA Wykopy pod autostradę A4

W związku z pojawiającymi się doniesieniami, że Autostrada A4 na Podkarpaciu budowana jest z nasypów gliny i iłu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że informacje te są nieprawdziwe, a Autostrada A4 budowana jest zgodnie z wymogami technologicznymi.

Jak donoszą media Autostrada A4 na Podkarpaciu budowana jest z nasypów gliny i iłu, co wpływa na złą jakość drogi.

W odpowiedzi na w/w zarzuty, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wystosowała oficjalny dokument, w którym pisze:

"Nasypy na budowie Autostrady A4 powstają zgodnie z wymogami technologicznymi, a kontrola jakości na wszystkich inwestycjach GDDKiA jest prowadzona stale zarówno przez nadzór jak i laboratoria drogowe".

Autostrada A4 - plac budowy pod kontrolą

Jak dotąd, na budowie Autostrady A4, nie zostały wykryte żadne nieprawidłowości w prowadzeniu robót ziemnych. Jadnakże, po pojawieniu się informacji w mediach, GDDKiA przeprowadziła dodatkową kontrolę placu budowy. Zostały pobrane próbki gruntu z wykonywanego nasypu, sporządzono dokumentację fotograficzną oraz zidentyfikowano pochodzenie materiału nasypowego. Aktualnie GDDKiA prowadzi analizę próbek. Podczas kontroli nie stwierdzono, że do budowy użyto gliny lub iłu, a wszystkie przewarstwienia gliny i inne materiały niepożądane, są usuwane z placu budowy na bieżąco.

Glina jako budulec nasypu

Przydatność glini i iłu do prowadzenia robót ziemnych określa Polska Norma PN-S02025 - " Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania". Jak czytamy w komunikacie GDDKiA, do górnych i dolnych warstw nasypów nieprzydatne są iły i inne grunty spoiste, o granicy płynności powyżej 60% oraz grunty organiczne. Natomiast gliny są powszechnie znanym i stosowanym w praktyce materiałem do wykonywania nasypów.
Używanie materiałów zgodnych z polską normą (w tym glin) - GDDKiA komentuje doniesienia o nieprawidłowościach na A4 - nie powinno budzić jakichkolwiek zastrzeżeń i nie ma wpływu na jakość robót drogowych. Warto zaznaczyć, że glina w czystej postaci, nieprzydatna do budowy nasypu, może być użyta na budowie np. jako nadkład przeciążeniowy wykonywanego nasypu drogowego, który po okresie konsolidacji gruntu, z którego zbudowany jest nasyp, jest usuwany z placu budowy. Technologia wykonywania nasypów przeciążeniowych nie ogranicza stosowania akurat takiego materiału. Ważny jest końcowy efekt konsolidacji.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany