Autostrada A2: Świecko – Nowy Tomyśl. Co dalej?
Budowa odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami ma włączyć Polskę w europejską sieć autostrad. To jedna z priorytetowych inwestycji drogowych na EURO 2012. Jeszcze nie rozpoczęto prac, a Autostrada Wielkopolska SA (wykonawca) właśnie wyjaśnia problem ich finansowania...
Minister Infrastruktury oraz przedstawiciele spółki Autostrada Wielkopolska 30 marca 2009 roku zawarli aneks do umowy (z 30 sierpnia 2008) na budowę i eksploatację autostrady płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko Nowy Tomyśl. Dokument ten określa datę tzw. zamknięcia finansowego na 30 czerwca 2009 roku. Pozostałe terminy, w tym termin oddania tego odcinka autostrady - nie ulegają zmianie i zostanie on oddany do użytku przed mistrzostwami EURO 2012.
- Obecnie AW SA stara się o finansowanie z banków komercyjnych oraz głównego kredytodawcy, jakim jest Europejski Bank Inwestycyjny. Rozmowy z EBI wkroczyły w etap podejmowania przez bank decyzji o kredytowaniu, której można spodziewać się w połowie kwietnia 2009 roku - wyjaśnia Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy AW SA.
Odcinek autostrady A2 do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. Koszt budowy zachodniego odcinka autostrady A2 nie ulega zmianie i wynosi 1 mld 298 mln euro tj. 12,2 mln euro za jeden kilometr. To koszt kompleksowy, zawiera w sobie także projekt budowlany oraz wszystkie prace przygotowawcze, jakie spółka musi wykonać przed rozpoczęciem budowy. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady, m.in. Punkty Poboru Opłat, systemy alarmowe, Miejsca Obsługi Podróżnych, czyli koszt około 1,5 mln euro/kilometr. Projekty realizowane przez inne podmioty nie uwzględniają tej niezbędnej infrastruktury.
Zakres projektu obejmuje:
- 105,9 km nowej autostrady o nawierzchni betonowej, w tym 18,8 km przebudowy istniejącej drogi krajowej Nr 2
- 76 mostów i wiaduktów - docelowo 86
- Obwody Utrzymania Autostrady (Ilanka, Biały Mur)
- 6 pełnych węzłów autostradowych - docelowo 8 (Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym, Rzepin, Świecko)
- 6 Miejsc Obsługi Podróżnych - docelowo 10 (Rogoziniec, Chociszewo, Koryta, Walewice, Sosna, Gnilec) wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci, a także 4 bary i 4 stacje benzynowe
- zamknięty system poboru opłat tj. 5 Miejsc Poboru Opłat ( 1 Plac Poboru Opłat w ciągu autostrady -Tarnawa, 4 Stacje Poboru Opłat na węzłach autostradowych – Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym) – kierowcy zapłacą za rzeczywiście przejechane kilometry pobierając bilet na autostradzie i uiszczając opłatę przy wyjeździe na węzłach;
- pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przepusty dla zwierząt, urządzenia bezpieczeństwa - kolumna alarmowa co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości (z wyjątkiem przerw na węzłach)