Autostrada A1: odcinek Stryków - Pyrzowice wraca do GDDKiA

2010-01-25 13:00
Autostrada A1
Autor: Ministerstwo Infrastruktury odcinek Rusocin-Nowe Marzy

Konsorcjum Autostrada Południe SA do 22 stycznia 2010 r. nie zapewniło finansowania budowy odcinka Stryków-Pyrzowice autostrady A1, do czego zobowiązało się w umowie koncesyjnej z 22 stycznia 2009 r., co automatycznie oznacza, że straciło możliwość budowy i eksploatacji tego odcinka A1.

Umowa na budowę autostrady A1 pomiędzy polskim rządem a Autostradą Południe wygasa
(komunikat prasowy Autostrady Południe SA, 25 stycznia 2010, Warszawa)

 

Autostrada Południe – spółka akcyjna utworzona przez Cintrę Infraestructuras, Budimex i Ferrovial Agromán – nie osiągnęła porozumienia z polskim rządem w sprawie budowy i eksploatacji autostrady A1 pomiędzy miejscowościami Stryków i Pyrzowice.

 

Dalsze trwanie umowy podpisanej 22 stycznia 2009 r. było zależne od zawarcia porozumienia pomiędzy koncesjonariuszem a rządem w sprawie zmodyfikowania warunków handlowych dotyczących koncesji, na co umowa przewidywała okres dwunastu miesięcy.

 

W tym okresie Autostrada Południe złożyła wniosek o wprowadzenie zmian do warunków handlowych umowy tak, aby projekt stał się możliwy do sfinansowania dla jego akcjonariuszy oraz akceptowalny dla zleceniodawcy. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) zadeklarowały APSA wstępną gotowość zapewnienia finansowania części projektu.

 

Ostatecznie, strony umowy koncesyjnej nie doszły do porozumiena w sprawie modyfikacji warunków handlowych, co spowodowało wygaśnięcie umowy w dniu 22 stycznia 2010.

Po wsparciu udzielonym przez stronę publiczną Europejski Bank Inwestycyjny zdecydował 22 września 2009 r., że udzieli koncesjonariuszowi kredytu na sfinansowanie niemal połowy inwestycji. Niestety koncesjonariusz nie uzyskał finansowania w bankach komercyjnych. Tak więc autostrada A1 od Strykowa do Pyrzowic będzie budowana w systemie tradycyjnym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDDKiA).

Strona publiczna zabezpieczyła interes Skarbu Państwa i przyszłych kierowców autostrady A1 w taki sposób, że zobowiązała koncesjonariusza do wykonania projektu budowlanego A1 do 22 stycznia 2010 r. i projektu wykonawczego do czerwca 2010 r., a nie rozpoczęcia projektowania dopiero po formalnym zamknięciu finansowania. Rozwiązanie to zostało zawarte w umowie dla bezpieczeństwa zachowania terminu budowy, aby sprawnie przejąć projekt i rozpocząć dalsze prace bez opóźnień, w przypadku gdyby spółka nie osiągnęła zamknięcia finansowego. Dzięki temu rok, który umową koncesyjną został przyznany Autostradzie Południe SA na zamknięcie finansowe budowy został wykorzystany na stworzenie projektu budowlanego inwestycji. Projekt ten został złożony w GDDKiA 20 stycznia 2010 r.

GDDKiA w ciągu najbliższych dwóch tygodni sprawdzi projekt pod kątem jego jakości, zgodności z założeniami technicznymi i umową między Skarbem Państwa i APSA. Jeżeli okaże się, że projekt, za który odpowiedzialny był koncesjonariusz, jest zgodny z wymogami umowy, na jego podstawie prowadzone będą dalsze procedury zmierzające do uzyskania pozwoleń niezbędnych do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy budowy autostrady A1 od Strykowa do Pyrzowic.

Celem GDDKiA jest wybór wykonawcy, rozpoczęcie budowy autostrady w 2010 r. i udostępnienie jej kierowcom przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 r.

Aktualnie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego realizowane są dwa odcinki autostrad - A1 Nowe Marzy - Toruń i A2 Świecko - Nowy Tomyśl. Odcinek A1 Stryków - Pyrzowice zostanie zrealizowany w systemie tradycyjnym.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej