Którędy obwodnica (cz. I)
Wyjście często jedyne, by ruch tranzytowy nie przebiegał tuż pod blokiem i zanieczyszczał środowisko naturalne w jak najmniejszym stopniu. Obwodnica. Dla obwodnic nie ma alternatywy, ponieważ to właśnie one są alternatywą dla zatłoczonych i niebezpiecznych dróg aglomeracji miejskich - twierdzą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Warszawa ma być zakorkowana za dwadzieścia lat, a Wrocław już za cztery.
Zadaniem najbardziej ambitnym jest bez wątpienia budowa systemu obwodnic Warszawy, czyli tzw. Warszawskiego Węzła Drogowego. Według planistów mają to być trzy obwodnice: śródmiejska (biegnąca od Trasy Łazienkowskiej, ulicami Raszyńską, Towarową, Okopową i Słomińskiego, aż do Trasy Tysiąclecia), tzw. etapowa (zaczynająca się na Trasie Siekierkowskiej, biegnąca dalej al. Sikorskiego, Doliną Służewiecką, ul. Rzymowskiego, Marynarską, Łopuszańską, al. Jerozolimskimi, al. Prymasa Tysiąclecia, Trasą AK, ulicami Żołnierską i Marsa) oraz ekspresowa, będąca sposobem na przeprowadzenie przez Warszawę autostrady A2 (od zachodu autostrada ma być doprowadzona do węzła Konotopa na Bemowie, od wschodu - do ul. Lubelskiej). Koszt robót jest szacowany na 15 mld zł. Około 200 km dróg, okalających nie tylko stolicę, ale i Mińsk Mazowiecki i Jabłonnę, ma powstać do 2013 roku. - Nie ma opóźnień - zapewnia Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. - Obecnie, zgodnie z harmonogramem budowy, prowadzone są prace przygotowawcze. W przypadku trasy S8 roboty budowlane mają się rozpocząć w 2008 roku, a co do trasy S2 (przez Wawer, Ursynów i Włochy - przyp. red.), sam czas przewidziany na przetarg to lata 2006-2009 - dodaje rzecznik.
Pomysł na budowę obwodnicy, które przebiegałaby częściowo nad ziemią lub pod ziemią, ma także Warszawa. Chodzi o obwodnicę ekspresową, a konkretnie przebieg trasy S2 od ul. Puławskiej do szosy lubelskiej (zamiennie jest też ona nazywana obwodnicą południową - przyp. red.). Bez względu na to, czy będzie to głęboki tunel, przechodzący pod linią metra między stacjami Imielin i Natolin, czy przykryta szklanym dachem estakada, poprowadzona od ul. Braci Wagów do ul. Lanciego - inwestycja jest konieczna. Jak zakładają prognozy ruchu do roku 2030, trasą tą będzie jeździło od 80 tys. do 160 tys. pojazdów na dobę.
Autor: Zarząd Dróg i Komunikacji we Wrocławiu
ul. Klecińska we Wrocławiu - przed budową
Trudny wykup gruntów
Przy istniejącej sieci dróg krajowych w Polsce i obecnym zaawansowaniu technologii kluczowe wydaje się jednak pytanie, nie jak budować, ale którędy ma biec obwodnica. Np. Wrocław wykup gruntów pod obwodnicę długości blisko 27 km rozpoczął już w zeszłym roku. Koszt tej najdroższej z inwestycji planowanych przez stolicę Dolnego Śląska szacowany jest na 1,5 mld zł. Na samo dokończenie projektów i wykup gruntów w roku 2006 zapisano w budżecie miasta 293 mln zł. W sumie działek, które musi przejąć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jest 880. Połowa z nich należy do osób prywatnych, reszta do gmin i Skarbu Państwa. Władze wrocławskiego oddziału GDDKiA nie ukrywają, że tych, którzy nie będą chcieli pozbyć się własności, w ostateczności trzeba będzie wywłaszczyć i przyznać im odszkodowanie. Autostradowa Obwodnica Wrocławia ma być gotowa do 2009 roku. Będzie ona omijać Wrocław od strony zachodniej i północno-zachodniej, przechodząc następnie w drogę ekspresową S8, która jest planowana jako kontynuacja A8 w kierunku Łodzi, Warszawy i Białegostoku.
Prace przy budowie innej z wrocławskich obwodnic, tzw. śródmiejskiej, a konkretnie odcinka od ul. Borowskiej do ul. Ślężnej (w ciągu ul. Armii Krajowej), opóźniały swego czasu protesty Polskiego Związku Działkowców. - Negocjacje z działkowcami trwały dwa i pół roku, a przecież pozwolenie na budowę jest ważne tylko przez dwa lata - wspomina Ewa Mazur, Zarządu Dróg i Komunikacji we Wrocławiu.
Większość obwodnic budowana jest w standardzie drogi ekspresowej. Nawierzchnie, dostosowane jak w Unii Europejskiej do nacisku 115 kN/oś, starczyć mają na bardzo długo, średnio 15-20 lat.
Konieczne wiadukty i estakady
Obwodnica śródmiejska we Wrocławiu ma obiegać centralne dzielnice miasta w odległości od 3 do 5,5 km od Rynku. W eksploatacji znajduje się już jedna trzecia planowanego pierścienia, który będzie liczył przeszło 36 km długości. Jego budowa, czyli w istocie wbudowywanie trasy w istniejącą strukturę miasta, to najlepszy dowód na to, że bezwarunkowym elementem obwodnicy są często takie elementy inżynierskie jak wiadukty czy estakady. Na gotowym odcinku jest już jedna estakada i jeden most. Ich łączny koszt wyniósł 240 mln zł. - To są drogie inwestycje. Zdarza się, że koszt budowy obiektu wynosi tyle albo prawie tyle co całoroczny budżet miasta na drogi. W planowanych dwóch kolejnych odcinkach obwodnicy, tj. od ul. Osobowickiej do ul. Żmigrodzkiej i od ul. Żmigrodzkiej do ul. Krzywoustego, musimy zrobić przejście przez tory kolejowe. Będzie to albo estakada albo tunel. Choć drugie rozwiązanie wydaje się niemożliwe ze względu na trudne warunki geotechniczne - mówi Ewa Mazur.
Jak dodaje, tegoroczny budżet (na rok 2006 - przyp. red.) miasta na inwestycje drogowe jest rekordowy w skali kraju. Wynosi bowiem prawie pół miliarda zł. - Otrzymaliśmy dotacje na wszystkie złożone wnioski - podkreśla.