Którędy obwodnica (cz. I)

2006-11-10 16:05
ul. Klecińska po przebudowie
Autor: Zarząd Dróg i Komunikacji we Wrocławiu

Wyjście często jedyne, by ruch tranzytowy nie przebiegał tuż pod blokiem i zanieczyszczał środowisko naturalne w jak najmniejszym stopniu. Obwodnica. Dla obwodnic nie ma alternatywy, ponieważ to właśnie one są alternatywą dla zatłoczonych i niebezpiecznych dróg aglomeracji miejskich - twierdzą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Warszawa ma być zakorkowana za dwadzieścia lat, a Wrocław już za cztery.

Zadaniem najbardziej ambitnym jest bez wątpienia budowa systemu obwodnic Warszawy, czyli tzw. Warszawskiego Węzła Drogowego. Według planistów mają to być trzy obwodnice: śródmiejska (biegnąca od Trasy Łazienkowskiej, ulicami Raszyńską, Towarową, Okopową i Słomińskiego, aż do Trasy Tysiąclecia), tzw. etapowa (zaczynająca się na Trasie Siekierkowskiej, biegnąca dalej al. Sikorskiego, Doliną Służewiecką, ul. Rzymowskiego, Marynarską, Łopuszańską, al. Jerozolimskimi, al. Prymasa Tysiąclecia, Trasą AK, ulicami Żołnierską i Marsa) oraz ekspresowa, będąca sposobem na przeprowadzenie przez Warszawę autostrady A2 (od zachodu autostrada ma być doprowadzona do węzła Konotopa na Bemowie, od wschodu - do ul. Lubelskiej). Koszt robót jest szacowany na 15 mld zł. Około 200 km dróg, okalających nie tylko stolicę, ale i Mińsk Mazowiecki i Jabłonnę, ma powstać do 2013 roku. - Nie ma opóźnień - zapewnia Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. - Obecnie, zgodnie z harmonogramem budowy, prowadzone są prace przygotowawcze. W przypadku trasy S8 roboty budowlane mają się rozpocząć w 2008 roku, a co do trasy S2 (przez Wawer, Ursynów i Włochy - przyp. red.), sam czas przewidziany na przetarg to lata 2006-2009 - dodaje rzecznik.

Obwodnice dla Warszawy
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Tak sieć ekspresowych obwodnic Warszawy ma wyglądać w 2017 roku

Trudny wykup gruntów

Przy istniejącej sieci dróg krajowych w Polsce i obecnym zaawansowaniu technologii kluczowe wydaje się jednak pytanie, nie jak budować, ale którędy ma biec obwodnica. Np. Wrocław wykup gruntów pod obwodnicę długości blisko 27 km rozpoczął już w zeszłym roku. Koszt tej najdroższej z inwestycji planowanych przez stolicę Dolnego Śląska szacowany jest na 1,5 mld zł. Na samo dokończenie projektów i wykup gruntów w roku 2006 zapisano w budżecie miasta 293 mln zł. W sumie działek, które musi przejąć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jest 880. Połowa z nich należy do osób prywatnych, reszta do gmin i Skarbu Państwa. Władze wrocławskiego oddziału GDDKiA nie ukrywają, że tych, którzy nie będą chcieli pozbyć się własności, w ostateczności trzeba będzie wywłaszczyć i przyznać im odszkodowanie. Autostradowa Obwodnica Wrocławia ma być gotowa do 2009 roku. Będzie ona omijać Wrocław od strony zachodniej i północno-zachodniej, przechodząc następnie w drogę ekspresową S8, która jest planowana jako kontynuacja A8 w kierunku Łodzi, Warszawy i Białegostoku.

Prace przy budowie innej z wrocławskich obwodnic, tzw. śródmiejskiej, a konkretnie odcinka od ul. Borowskiej do ul. Ślężnej (w ciągu ul. Armii Krajowej), opóźniały swego czasu protesty Polskiego Związku Działkowców. - Negocjacje z działkowcami trwały dwa i pół roku, a przecież pozwolenie na budowę jest ważne tylko przez dwa lata - wspomina Ewa Mazur, Zarządu Dróg i Komunikacji we Wrocławiu.

Większość obwodnic budowana jest w standardzie drogi ekspresowej. Nawierzchnie, dostosowane jak w Unii Europejskiej do nacisku 115 kN/oś, starczyć mają na bardzo długo, średnio 15-20 lat.

Konieczne wiadukty i estakady

Obwodnica śródmiejska we Wrocławiu ma obiegać centralne dzielnice miasta w odległości od 3 do 5,5 km od Rynku. W eksploatacji znajduje się już jedna trzecia planowanego pierścienia, który będzie liczył przeszło 36 km długości. Jego budowa, czyli w istocie wbudowywanie trasy w istniejącą strukturę miasta, to najlepszy dowód na to, że bezwarunkowym elementem obwodnicy są często takie elementy inżynierskie jak wiadukty czy estakady. Na gotowym odcinku jest już jedna estakada i jeden most. Ich łączny koszt wyniósł 240 mln zł. - To są drogie inwestycje. Zdarza się, że koszt budowy obiektu wynosi tyle albo prawie tyle co całoroczny budżet miasta na drogi. W planowanych dwóch kolejnych odcinkach obwodnicy, tj. od ul. Osobowickiej do ul. Żmigrodzkiej i od ul. Żmigrodzkiej do ul. Krzywoustego, musimy zrobić przejście przez tory kolejowe. Będzie to albo estakada albo tunel. Choć drugie rozwiązanie wydaje się niemożliwe ze względu na trudne warunki geotechniczne - mówi Ewa Mazur.

Jak dodaje, tegoroczny budżet (na rok 2006 - przyp. red.) miasta na inwestycje drogowe jest rekordowy w skali kraju. Wynosi bowiem prawie pół miliarda zł. - Otrzymaliśmy dotacje na wszystkie złożone wnioski - podkreśla.

Pomysł na budowę obwodnicy, które przebiegałaby częściowo nad ziemią lub pod ziemią, ma także Warszawa. Chodzi o obwodnicę ekspresową, a konkretnie przebieg trasy S2 od ul. Puławskiej do szosy lubelskiej (zamiennie jest też ona nazywana obwodnicą południową - przyp. red.). Bez względu na to, czy będzie to głęboki tunel, przechodzący pod linią metra między stacjami Imielin i Natolin, czy przykryta szklanym dachem estakada, poprowadzona od ul. Braci Wagów do ul. Lanciego - inwestycja jest konieczna. Jak zakładają prognozy ruchu do roku 2030, trasą tą będzie jeździło od 80 tys. do 160 tys. pojazdów na dobę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany