Strefa czystego transportu - Warszawa już w 2024 zakaże wjazdu do miasta tym samochodom

Strefa czystego transportu powstanie w Warszawie w 2024. Do stolicy nie wjadą już samochody z najbardziej trującymi powietrze silnikami. Od kiedy dokładnie Warszawa będzie miała strefę czystego transportu? Jakie pojazdy będą miały zakaz wjazdu? Zobacz, jakie dzielnice obejmie obszar SCT.
Spis treści
- Kiedy strefa czystego transportu w Warszawie?
- Granice warszawskiej SCT obejmą 5 dzielnic
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie samochody nie wjadą?
- Jakie pojazdy będą uprzywilejowane?
- SCT w Warszawie tylko dla samochodów z naklejkami?
Warszawa idzie śladem Krakowa i Wrocławia, szykując się do wprowadzenia strefy czystego transportu. Decyzja zapadła.
Kiedy strefa czystego transportu w Warszawie?
Plan jest rozpisany od lipca 2024 roku aż do 2032. Coraz surowsze normy będą wdrażane co 2 lata:
- od 2024 - pierwszy etap dotyczyłby zaledwie 2% samochodów - z silnikami benzynowymi, niespełniającymi normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i silnikami dieslowskimi, niespełniającymi normy Euro 4 (starszych niż 18 lat),
- od 2026 - ograniczenia obejmą 9% pojazdów,
- od 2028 - ograniczenia obejmą 16% pojazdów,
- od 2030 - do SCT nie wjedzie już 23% pojazdów,
- od 2032 - 27%.
Zasady te mają obowiązywać nie tylko warszawiaków, ale także przyjezdnych czy turystów.

87% mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76% chce powstania strefy czystego transportu. Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Warszawa poważnie traktuje swoje zobowiązania zarówno wobec mieszkańców, jak i przepisów prawa, dlatego chcemy uruchomić strefę czystego transportu w stolicy w połowie 2024 roku – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Granice warszawskiej SCT obejmą 5 dzielnic
Strefa obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej, aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
Oznacza to, że strefa czystego transportu obejmie 90% Śródmieścia, większą część Pragi, Saską Kępę, Kamionek i fragment Grochowa. W sumie 5 dzielnic. Wybierając ten obszar, kierowano się "najbardziej zanieczyszczonym powietrzem, tam, gdzie ono stoi" - podkreślił Tomas Dombi, dyrektor zarządzania ruchem drogowym.
Rada Miasta może też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy – taka decyzja będzie jednak wymagała ponownych konsultacji z mieszkańcami.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie samochody nie wjadą?
W pierwszym etapie wdrażania strefy czystego transportu, czyli od lipca 2024, zakaz wjazdu będzie dotyczył samochodów benzynowych starszych niż 27 lat (granicą norma Euro 2, auta wyprodukowane przed 1997 rokiem) oraz z silnikami dieslowskimi, starczych niż 18 lat (poniżej normy Euro 4, wyprodukowanych przed 2006 rokiem).
Na tym etapie spis zakazanych modeli benzynowych, jak podaje dziennik.pl, obejmie m.in.: Audi A4 (B5), BMW serii 3 (E30, E36), BMW serii 5 (E34, E39), Volkswagen Golf II i III, Volkswagen Passat B4 i B5, Mercedes W124 (potocznie baleron, także jako klasa E) oraz Mercedes klasy E (W210, okularnik), Opel Corsa A i B (I i II generacji).
Jeśli chodzi o Diesla, zakazanymi modelami, poniżej normy Euro 4, będą np.: Alfa Romeo 156, Audi A3 pierwszej generacji, Volkswagen Golf IV, Skoda Octavia pierwszej generacji, Ford Focus (częściowo także Mk2 drugiej generacji), Renault Megane II (tzw. żelazko), Peugeot 307, Volkswagen Passat B5 i B6, Opel Vectra C, Ford Mondeo III, Ford Kuga pierwszej generacji, Peugeot 407, Volkswagen Touareg pierwszej generacji czy też Mercedes klasy C (W203).
Jakie pojazdy będą uprzywilejowane?
Z wymagań strefy czystego transportu maja być wyłączone pojazdy służb ratowniczych, zabytkowe i specjalne, jak np. pomoc drogowa. Będzie dopuszczony wjazd starym Dieslem tylko w przypadku zdarzeń losowych i tylko 4 razy do roku.
SCT w Warszawie tylko dla samochodów z naklejkami?
Pojazdy dopuszczone do strefy, zgodnie z krajowymi przepisami, mają być oznakowane specjalnymi naklejkami, które kierowcy odbiorą w urzędach dzielnic. Ale nie jest to do końca pewne. Unia Metropolii Polskich zabiega o nowelizację, która umożliwiłaby kontrolowanie pojazdów przez kamery i sczytywanie numerów rejestracyjnych. Tak np. odbywają się kontrole ZDM w strefie płatnego parkowania. W ten sposób straż miejska czy policja byłyby odciążone.
Za wjazd do strefy czystego transportu pojazdu nieuprawnionego Kodeks wykroczeń przewiduje 500 zł mandatu.
Źródło: UMW
Listen on Spreaker.