Strefa czystego transportu, Warszawa. Jakie samochody nie wjadą do SCT? Zobacz mapę strefy w stolicy

2023-11-28 9:03
Mapa poszerzonej strefy czystego transportu w Warszawie
Autor: UM Warszawa Mapa poszerzonej strefy czystego transportu w Warszawie

Strefę czystego transportu Warszawa zacznie wprowadzać od połowy 2024 r. Granice strefy zostały poszerzone względem pierwotnych planów, bo domagali się tego mieszkańcy. Kto nie wjedzie do SCT w Warszawie i kto będzie wyłączony z zakazu? Poznaj zasady i zobacz mapę SCT.

Spis treści

  1. Kiedy strefa czystego transportu w Warszawie?
  2. Granice warszawskiej SCT. Które dzielnice? Zobacz mapę
  3. Strefa Czystego Transportu w Warszawie – jakie samochody nie wjadą od lipca 2024?
  4. Jakie pojazdy będą uprzywilejowane? Wyjątki od SCT
  5. SCT w Warszawie tylko dla samochodów z naklejkami?
Stare samochody nie wjadą do centrum. Mieszkańcy podzieleni

Warszawa idzie śladem Krakowa i Wrocławia, szykując się do wprowadzenia strefy czystego transportu. Decyzja zapadła.

Kiedy strefa czystego transportu w Warszawie?

Warszawska strefa czystego transportu będzie wprowadzana etapami od lipca 2024 roku aż do 2032. Oznacza to zakaz wjazdu dla najstarszych, najbardziej zatruwających powietrze pojazdów. Jak podaje UM Warszawa, coraz bardziej surowe normy będą wdrażane co 2 lata:

  1. od 2024 – pierwszy etap dotyczyłby zaledwie 2% samochodów – z silnikami benzynowymi, niespełniającymi normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i silnikami dieslowskimi, niespełniającymi normy Euro 4 (starszych niż 18 lat),
  2. od 2026 – ograniczenia obejmą 9% pojazdów,
  3. od 2028 – ograniczenia obejmą 16% pojazdów,
  4. od 2030 – do SCT nie wjedzie już 23% pojazdów,
  5. od 2032 – do SCT nie wjedzie 27% pojazdów.

Zasady te mają obowiązywać nie tylko warszawiaków, ale także przyjezdnych czy turystów.

Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających w SCT i płacących podatki w Warszawie
Autor: UM Warszawa Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających w SCT i płacących podatki w Warszawie Link: Powiększ grafikę
Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających poza SCT i wszystkich aut kupionych po wejściu uchwały o SCT w życie
Autor: UM Warszawa Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających poza SCT i wszystkich aut kupionych po wejściu uchwały o SCT w życie Link: Powiększ grafikę

87% mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76% chce powstania strefy czystego transportu. Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Warszawa poważnie traktuje swoje zobowiązania zarówno wobec mieszkańców, jak i przepisów prawa, dlatego chcemy uruchomić strefę czystego transportu w stolicy w połowie 2024 roku – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Granice warszawskiej SCT. Które dzielnice? Zobacz mapę

Po konsultacjach społecznych zaproponowano powiększenie SCT względem pierwotnych planów. Strefa obejmie:

  • całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ;
  • prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
  • prawie całą Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody);
  • większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca);
  • około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Jednocześnie z poszerzeniem granic strefy zadecydowano, że osoby mieszkające na obszarze SCT dostaną więcej czasu na wymianę starych aut. Mieszkańców SCT płacących podatki w Warszawie reguły strefy zaczną obowiązywać dopiero od stycznia 2028 r.

Rada Miasta może też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy – taka decyzja będzie jednak wymagała ponownych konsultacji z mieszkańcami.

Mapa poszerzonej strefy czystego transportu w Warszawie
Autor: UM Warszawa Mapa poszerzonej strefy czystego transportu w Warszawie Link: Powiększ mapę

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – jakie samochody nie wjadą od lipca 2024?

W pierwszym etapie wdrażania strefy czystego transportu, czyli od lipca 2024, zakaz wjazdu będzie dotyczył samochodów benzynowych starszych niż 27 lat (granicą norma Euro 2, auta wyprodukowane przed 1997 rokiem) oraz z silnikami dieslowskimi, starszych niż 18 lat (poniżej normy Euro 4, wyprodukowanych przed 2006 rokiem).

Na tym etapie spis zakazanych modeli benzynowych, jak podaje dziennik.pl, obejmie m.in.: Audi A4 (B5), BMW serii 3 (E30, E36), BMW serii 5 (E34, E39), Volkswagen Golf II i III, Volkswagen Passat B4 i B5, Mercedes W124 (potocznie baleron, także jako klasa E) oraz Mercedes klasy E (W210, okularnik), Opel Corsa A i B (I i II generacji).

Jeśli chodzi o Diesla, zakazanymi modelami, poniżej normy Euro 4, będą np.: Alfa Romeo 156, Audi A3 pierwszej generacji, Volkswagen Golf IV, Skoda Octavia pierwszej generacji, Ford Focus (częściowo także Mk2 drugiej generacji), Renault Megane II (tzw. żelazko), Peugeot 307, Volkswagen Passat B5 i B6, Opel Vectra C, Ford Mondeo III, Ford Kuga pierwszej generacji, Peugeot 407, Volkswagen Touareg pierwszej generacji czy też Mercedes klasy C (W203).

Jakie pojazdy będą uprzywilejowane? Wyjątki od SCT

Z wymagań strefy czystego transportu mają być wyłączone pojazdy służb ratowniczych i specjalne, jak np. pomoc drogowa. Na tym jednak nie koniec, gdyż planowane są wyjątki od zakazu wjazdu do SCT także dla mieszkańców. SCT nie obejmie:

  • osób, które do końca 2023 r. ukończą 70. lat, pod warunkiem, że osoby te były właścicielami samochodów niespełniających norm SCT przed datą przyjęcia uchwały o SCT,
  • pojazdów zabytkowych,
  • osób mieszkających w obrębie SCT i płacących podatki w Warszawie (wyjątek obowiązuje tylko do stycznia 2028 r. – od tej daty również tych mieszkańców zaczynają obowiązywać reguły SCT).

Sprawdź też: Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie już łączy oba brzegi. Zobacz zdjęcia

SCT w Warszawie tylko dla samochodów z naklejkami?

Pojazdy dopuszczone do strefy, zgodnie z krajowymi przepisami, mają być oznakowane specjalnymi naklejkami, które kierowcy odbiorą w urzędach dzielnic. Ale nie jest to do końca pewne. Unia Metropolii Polskich zabiega o nowelizację, która umożliwiłaby kontrolowanie pojazdów przez kamery i sczytywanie numerów rejestracyjnych. Tak np. odbywają się kontrole ZDM w strefie płatnego parkowania. W ten sposób straż miejska czy policja byłyby odciążone.

Za wjazd do strefy czystego transportu pojazdu nieuprawnionego Kodeks wykroczeń przewiduje 500 zł mandatu.

Źródło: UMW

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej