Przejścia dla pieszych. Minister infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych
Nowe wytyczne dotyczące oświetlenia przejść dla pieszych mają być rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i firmom wykonawczym.
Założenia prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych zostały opracowane przez działającą przy Ministerstwie Infrastruktury Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, we współpracy z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Przejścia dla pieszych są niebezpieczne
Obecnie stosowane rozwiązania umożliwiające oświetlenie obszaru przejścia dla pieszych (np. za pomocą opraw oświetlenia ulicznego) nie zawsze się sprawdzają. Świadczą o tym statystki wypadkowe. Ministerstwo Infrastruktury podaje, że blisko połowa ofiar wypadków z udziałem pieszych w 2017 r. zginęła w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego. 90% wszystkich pieszych, którzy doznali obrażeń na polskich drogach, zostało rannych również w takich miejscach. Na przejściach dla pieszych odnotowano 4091 wypadków, w których śmierć poniosło 259 osób, a 4029 zostało rannych.
– Wiele uwagi poświęcamy problemowi nadmiernej prędkości, jednak z badań ruchu drogowego wynika, że do zdarzeń w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego najczęściej dochodzi w miesiącach jesienno-zimowych, w godzinach w których, z uwagi na wcześnie zapadający zmierzch, jest ograniczona widoczność – wskazuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Tekst dokumentu: Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych>>
Oświetlenie dostosowane do przejść dla pieszych
– Na potrzebę opracowania nowych wytycznych prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych wskazywali zarządcy i projektanci dróg – mówi dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów prof. Leszek Rafalski. I wyjaśnia, że na przestrzeni lat w Polsce funkcjonowały różne normy oświetleniowe, określające zasady i warunki stosowania oświetlenia ulicznego oraz stosowanego w obszarze przejść dla pieszych. Przepisy te definiowały ogólne zasady stosowania rozwiązań oświetleniowych. Zasady te nie precyzowały jednak odpowiednio wymagań oraz nie uwzględniały poziomu zagrożenia.
Prof. Rafalski zwraca uwagę, że w ostatnim okresie nastąpił znaczący rozwój efektywnych źródeł światła, konstrukcji opraw oświetleniowych i technologii obliczeniowych pozwalających na projektowanie opraw przeznaczonych do wybranych zastosowań oświetleniowych.
– Współczesne narzędzia komputerowe wspomagające projektowanie oświetlenia ulicznego pozwalają już na etapie koncepcyjnym ustalić warunki oświetleniowe na nowoprojektowanej ulicy – zaznacza Rafalski.