Inwestycje kolejowe: budowa tunelu na podstawie decyzji wojewody

2018-02-06 15:52
Tunel średnicowy Łódź
Autor: commons.wikimedia/Mateusz Włodarczyk Tunel średnicowy powstanie przy stacji Łódź Fabryczna

Rząd zdecydował 6 lutego 2018 r. o skierowaniu do Sejmu projektu nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym. Proponowane przez rząd zmiany mają m.in. umożliwić budowę tuneli kolejowych bez konieczności wykupu gruntów, na których będą one przebiegać.

W uzasadnieniu projektu czytamy, że z jednej strony chodzi o sprawną realizację inwestycji kolejowych, gdy konieczna jest budowa tunelu wraz z obiektami oraz urządzeniami związanymi z ich użytkowaniem i funkcjonowaniem. Z drugiej zaś – o zachowanie prawa własności przez obecnych właścicieli gruntów. Dlatego w projekcie przewidziano prawo do odszkodowania za ograniczenie korzystania z nieruchomości po budowie tunelu.

Budowa tunelu bez wykupu terenu

Ministerstwo Infrastruktury, które jest autorem projektu wyjaśnia, że w obecnym stanie prawnym, m.in. wskutek braku przepisów o tzw. własności warstwowej, budowa tunelu metodą wiertniczą – co do zasady – powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Problem pojawia się wtedy, gdy trasa tunelu miałaby przebiegać na terenie zurbanizowanym, pod stojącymi na nim kamienicami czy blokami. Budowa tunelu wymagałaby w tym przypadku przejęcia przez państwo gruntów i infrastruktury mieszkaniowej, co trudno sobie wyobrazić m.in. ze względu na koszty.

– Podjęte dzisiaj przez rząd decyzje ułatwiają realizację inwestycji tunelowych na liniach kolejowych – zapewnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Decyzja w rękach wojewody

Resort wyjaśnia, że wejście na teren nieruchomości w celu realizacji inwestycji kolejowej umożliwi wojewoda w decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Ograniczy w niej – za odszkodowaniem – sposób korzystania z nieruchomości „przez udzielenie zezwolenia na dokonanie budowy lub przebudowy tunelu, układu drogowego lub urządzeń  wodnych lub zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń”.

Nowe przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej