Spis treści
- Co nie działa w obecnych przepisach o elektromobilności?
- Jakie zmiany przewiduje nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych?
- Kiedy zarządca ma prawo odmówić wydania zgody na montaż prywatnego punktu ładowania samochodów elektrycznych?
Co nie działa w obecnych przepisach o elektromobilności?
Obowiązujące przepisy uzależniają montaż punktu ładowania samochodów elektrycznych od decyzji zarządcy nieruchomości. Po otrzymaniu wniosku od mieszkańca zarządca powinien zlecić ekspertyzę oceniającą możliwość instalacji takiego punktu. W praktyce obowiązek ten często bywa pomijany, ponieważ brakuje skutecznych mechanizmów jego egzekwowania. W konsekwencji procedura się przeciąga, ekspertyzy nie zawsze są wykonywane, a decyzje odmowne są wydane pomimo braku przeciwwskazań technicznych.
Decyzja o zgodzie wciąż w dużej mierze zależy od dobrej woli zarządcy nieruchomości.
Taka sytuacja zniechęca do inwestowania w samochody elektryczne, a elektromobilność na osiedlach mieszkaniowych nie rozwija się w zadowalającym tempie.
Jakie zmiany przewiduje nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych?
Celem nowych przepisów jest wyeliminowanie dotychczasowych problemów dzięki doprecyzowaniu obowiązków zarządcy, rozszerzeniu praw mieszkańców oraz ustaleniu konkretnych terminów realizacji (źródło):
„Projekt zakłada, że w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku zarząd wspólnoty lub spółdzielnia lub osoba sprawująca zarząd nad daną nieruchomością są zobowiązani do zlecenia sporządzenia ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, niezwłocznego informowania wnioskodawcy o zleceniu opracowania ekspertyzy, a następnie do udostępnienia ekspertyzy wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania. W przypadku bezskutecznego upływu terminu na zlecenie sporządzenia ekspertyzy, wnioskodawca zyskuje uprawnienie do samodzielnego zlecenia sporządzenia ekspertyzy, którą następnie przedstawia zarządowi wspólnoty lub spółdzielni lub osobie sprawującej zarząd nad daną nieruchomością.”
Zgodnie z nowymi przepisami zarządca będzie zobowiązany, w terminie 14 dni od otrzymania wniosku mieszkańca, do zlecenia ekspertyzy technicznej oceniającej możliwość montażu prywatnego punktu ładowania samochodów elektrycznych. Następnie niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o podjętych działaniach. Po otrzymaniu ekspertyzy zarządca ma 7 dni na przekazanie jej wyniku wnioskodawcy.
Co więcej, jeśli zarządca nie wywiąże się z obowiązku zlecenia ekspertyzy w terminie 14 dni, wnioskodawca będzie mógł samodzielnie zlecić jej wykonanie, a następnie przedstawić ją zarządcy.
Warto podkreślić, że jeżeli nie występują przeciwwskazania techniczne ani ustawowe podstawy do odmowy, wnioskodawca ma prawo przystąpić do instalacji punktu ładowania samochodów elektrycznych o mocy mniejszej niż 11 kW. Koszt realizacji inwestycji ponosi mieszkaniec.
Kiedy zarządca ma prawo odmówić wydania zgody na montaż prywatnego punktu ładowania samochodów elektrycznych?
Według Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (art. 12b ust. 8), zarządca może odmówić udzielenia zgody na montaż punktu ładowania ładowania samochodów elektrycznych wówczas, gdy:
- z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania nie jest możliwa, lub
- wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do lokalu w obrębie tego budynku i stanowiska postojowego do wyłącznego użytku, lub
- wnioskodawca nie przedłożył zgody właściciela lokalu na instalację punktu ładowania, lub
- wnioskodawca nie zobowiązał się do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją oraz przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej punktu ładowania objętego wnioskiem.
Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych, przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ma zostać przyjęty 24 czerwca 2025 r. Przewiduje ona jasne obowiązki dla zarządców nieruchomości, określone terminy realizacji oraz nowe uprawnienia dla mieszkańców. Dzięki nowelizacji ustawy elektromobilność w przestrzeniach mieszkaniowych ma szansę na dynamiczny rozwój.
- Zobacz również: Najwyższe budynki mieszkalne Warszawy
