GUNB zapowiada kontrole domów w całej Polsce. Co sprawdzą urzędnicy?

2022-08-09 15:57

Kontrole domów mają ruszyć w 2023 roku. Po tym, jak zbierano informacje o źródłach ciepła, kolej na dane o stanie technicznym naszych domów. Kontrole budynków będą prowadzić uprawnione do tego osoby, np. kominiarz, pracownik gminy czy inspektor ochrony środowiska. Co sprawdzą w naszych domach? Jakie korzyści przyniosą właścicielom te kontrole?

Spis treści

  1. Od 2023 GUNB planuje kontrolę budynków
  2. Po co kontrola budynków?
  3. Kontrola budynku na zamówienie właściciela
  4. Co sprawdzą urzędnicy?
  5. Co zyskają właściciele domów?

Od 2023 GUNB planuje kontrolę budynków

Kontrola budynków będzie prowadzona w ramach działającej już o lipca 2021 roku i zbierającej dane o źródłach ciepła CEEB (Centralnej Ewidencji Emisyjności budynków), która działa z kolei w obrębie szerszego Systemu ZONE (tzw. Zintegrowany System Ograniczenia Niskiej Emisji). Za całość przedsięwzięcia - jedną usystematyzowaną bazę danych o rodzajach źródeł ciepła i spalania paliw, a teraz także o stanie technicznym polskich domach - odpowiada Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.

Trzeba wiedzieć, że przygotowywana inwentaryzacja budynków nie będzie miała formy samospisu i nie będzie też obowiązkowa jak w przypadku spisu źródeł ciepła.

Po co kontrola budynków?

Celem przedsięwzięcia jest wskazanie realnego stanu technicznego domów, ich emisyjności i efektywności energetycznej. Pozwoli gminom na sprawne zdefiniowanie potrzeb remontowych i termomodernizacyjnych. Pozyskane dane będą wykorzystywane także do przygotowania sprawozdań z realizacji Programów Ochrony Powietrza oraz innych zadań wynikających z lokalnych uchwał antysmogowych, planowania polityki poprawy jakości powietrza oraz wydatków w tym zakresie.

Kontrola budynku na zamówienie właściciela

Danych do systemu nie będziemy wprowadzać sami. Aby w bazie CEEB znalazła się informacja nie tylko o tym, czym ogrzewamy dom, będziemy mogli zgłosić online chęć przeprowadzenia w naszym domu takiego audytu. Wówczas możemy się spodziewać wizyty osoby uprawnionej do takiej kontroli - kominiarza, upoważnionego pracownika gminy, inspektora ochrony środowiska, czy kogoś z uprawnieniami budowlanymi.

Co sprawdzą urzędnicy?

CEEB zostanie uzupełniona o informacje dotyczące stanu technicznego budynku. Urzędnicy będą więc sprawdzać m.in.: grubości ścian, dachu, rodzaj ocieplenia czy rocznego zużycia paliwa.

„Dane zebrane podczas inwentaryzacji będą wprowadzane do ewidencji za pomocą elektronicznego formularza inwentaryzacyjnego, który jest zapisywany automatycznie po jego wygenerowaniu w systemie teleinformatycznym obsługującym ewidencję. Moduł inwentaryzacji zostanie udostępniony wraz z docelowym Systemem ZONE, które planowane jest w pierwszym kwartale 2023 r.” - informuje Joanna Niedźwiecka, rzeczniczka prasowa Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Co zyskają właściciele domów?

Wszystkie informacje o naszym domu będą zgromadzone w jednym miejscu. Nowa funkcjonalność pozwoli zamówić przez internet np. przegląd kominiarski, który zresztą jest obowiązkiem każdego właściciela domu. Dodatkowo dostępny będzie jednolity protokół z przeglądu, z ustandaryzowanymi danymi.

Z kolei na podstawie przeprowadzonych inwentaryzacji budynku i przeglądów kominiarskich będziemy mogli wygenerować i pobrać dokument uproszczonego audytu energetycznego, który jest niezbędny np. we wnioskowaniu o przyznanie dofinansowania na termomodernizację nieruchomości.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej