Lotniska. Stan przygotowań na EURO 2012

2011-06-02 11:17
Lotniska na EURO
Autor: PL.2012

W trakcie Euro 2012, Polskę odwiedzi od 800 tysięcy do 1 miliona turystów. Znaczna ich część przybędzie do naszego kraju drogą lotniczą. Oznacza to, że krajowe lotniska w miastach - gospodarzach, czeka niespotykana dotychczas liczba pasażerów oraz operacji lotniczych podczas Euro 2012.

W dniu meczu w ramach rozgrywek Euro 2012 liczba pasażerów na poszczególnych lotniskach może przekraczać nawet 30 tysięcy. W jaki sposób polskie lotniska są przygotowywane na rok przed rozpoczęciem mistrozstw do obsługi znacznie wzmożonego ruchu lotniczego i zwiększonej liczby pasażerów w trakcie Euro 2012 oraz w latach następnych po wydarzeniu?

Warszawa- port lotniczy im. Fryderyka Chopina

Portem lotniczym, który już dzisiaj jest w stanie obsłużyć ruch lotniczy, jaki wystąpi w trakcie Euro 2012, jest Lotnisko Chopina w Warszawie. Mimo to, także obecnie prowadzone są na nim zaawansowane prace modernizacyjne z myślą o podniesieniu jakości obsługi pasażerów oraz rozwoju rynku lotniczego w przyszłości. Według wyśrubowanych wymagań piłkarskiej centrali, musi ono zapewnić wylot w ciągu 10 godzin po meczu około połowy liczby kibiców (ok. 24. tys.). Dodając do tego podróżnych niezwiązanych z UEFA EURO 2012™, otrzymujemy liczbę ok. 33,2 tys. osób w dniu meczu. Lotnisko im. Chopina, po zrealizowaniu inwestycji (m.in. dokończeniu budowy pirsu południowego i zbudowaniu pirsu centralnego) zdoła przyjąć podczas turnieju minimum 35 tys. pasażerów dziennie. W 2008 roku uruchomiono Terminal 2 o powierzchni 110 tys. m kw., czyli ponad dwa razy większej niż dotychczasowy obiekt. Nowy terminal lotniska zbudowało polsko-hiszpańskie konsorcjum Ferrovial Agroman, Budimex i Estudio Lamela. Powstał on na prawo od starego budynku - patrząc od strony wjazdu. W nowym szklanym gmachu pasażerowie obsłużeni zostaną 1 grudnia. Powierzchnia hali jest dwukrotnie większa w porównaniu ze starą częścią. Terminal utrzymany jest w szarej kolorystce. Od granitowych posadzek i stalowych filarów odróżniają się tylko oznaczenia kierujące do poszczególnych części portu. W 2009 roku zakończono rozbudowę systemu drogowego w rejonie lotniska. Lotnisko zamierza też wdrożyć systemy pozwalające na obsługę do 42 operacji na godzinę (obecnie 36) i program współpracy operacyjnej wszystkich służb, co zapewni zwiększenie przepustowości o około 10 proc. W 2010 roku zrealizowana została najważniejsza część modernizacji nawierzchni lotniskowych, czyli całościowy remont skrzyżowania dróg startowych. Zakończenie budowy nowego terminala zakończyło się w kwietniu 2011r., a oddanie lotniska do użytku planowane jest na czerwiec 2011r. W kwietniu 2011r. wznowiono, po przerwie zimowej, prace modernizacyjne nawierzchni lotniskowych i drogowych, natomiast rozpoczęcie użytkowania zaplanowano na wrzesień 2011r. Obecnie realizowany jest program inwestycji związany m.in. z zakończeniem integracji Terminali 1 i 2 , oraz modernizacją pasów startowych, płyt postojowych. Ruszyły też prace przy budowie Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa - Modlin, który ma być gotowy do połowy 2012 r. Dotychczasowe wojskowe lotnisko w podwarszawskim Modlinie w ciągu 18 miesięcy przemienione zostanie w nowoczesny port lotniczy, który obsłuży około 1,8 mln pasażerów rocznie (głównie tanich linii oraz czarterów).

Widoczny efekt modernizacji:

Pod koniec czerwca wszystko ruszy, a tym samym wzrośnie zdolność przepustowa warszawskiego lotniska. Przed przyszłorocznymi mistrzostwami Euro 2012 zostanie uruchomiona linia kolejowa, łącząca lotnisko z centrum. Nastąpi to być może już w grudniu br.

  • Przepustowość (na godzinę):                    2010    5000
  • Przylotowa                                                       3 750    5000
  • Odlotowa                                                         2 340    5000
  •  Liczba operacji                                                   41   42-44

Czas realizacji: rozpoczęcie budowy - czerwiec 2008r.

Status realizacji: 91%

Planowana data realizacji: 30 września 2011

Wykonawca: Konsorcjum w składzie: Hochtief Polska i Hochtief Construction

Koszt inwestycji: 276 mln złotych.

Kluczowe kwestie: terminowa realizacja inwestycji opracowanie operacyjnej dokumentacji na czas trwania mistrzostw Kamienie milowe: Czerwiec 2011 - dokończenie budowy Terminala T2 Grudzień 2011 - zakończenie projektu

Inwestycje obejmujące lotniska

Lotniska na EURO
Autor: PL.2012

Wrocław - port lotniczy im. Mikołaja Kopernika

Zaawansowanie prac (październik 2010):

  • Konstrukcja żelbetowa - 100%
  •  Konstrukcja stalowa – 100% Instalacje wod.-kan., elektryczne, teletechniczne – 70% Szklenie fasad: zachodnia - 100%, północna i południowa – 90%, wschodnia – w trakcie montażu
  • Dach: pokrycie z blachy – 100%, ocieplenie i warstwa wykończeniowa wewnątrz budynku – 30%, montaż systemu zewnętrznego pokrycia dachu – 50%
  • Rozpoczęto prace wykończeniowe na poziomie -1.

Na początku listopada na Strachowice przyjedzie system bagażowy oraz pierwsze z 17 urządzeń do kontroli bezpieczeństwa. Dzięki nowoczesnej technice pasażerowie nowego terminalu mają być obsługiwani w maksymalnie krótkim czasie. W nowym terminalu zamontowane zostaną między innymi specjalistyczne urządzenia do kontroli bagaży, które będą skanować przedmioty metodą tomograficzną. Montaż systemu bagażowego i kontroli bezpieczeństwa zacznie się w listopadzie 2010 r. Przed otwarciem terminalu dla pasażerów obiekt będzie przez kilka miesięcy testowany, tak by z zachowaniem wszystkich procedur mógł rozpocząć pracę jesienią 2011 roku.

Widoczny efekt modernizacji:

  • Przepustowość (na godzinę):  2010 2012
  • Przylotowa                                   1 260 2 700
  • Odlotowa                                        840 1 960
  • Liczba operacji                                      10 30

Status realizacji: W kwietniu 2011r. rozpoczęto kolejny etap budowy płyty postojowej dla samolotów kodu C .

- Obecnie prowadzone są prace zewnętrzne tj., wykonywane są drogi i tereny zielone, fontanna oraz ogrodzenie. Wewnątrz obiektu realizowane są prace instalacyjne i wykończeniowe. Pod koniec jesieni, po przeprowadzeniu wszystkich prób i testów, przewidujemy montaż siedzisk w hali odlotów oraz pozostałego, wyposażenia terminala.- komentuje p. Maria Piłat, pełnomocnik Zarządu ds. Komunikacji, HOCHTIEF Polska S.A.

Planowana data realizacji:  Wszelkie prace budowlane na lotnisku mają się zakończyć najpóźniej w IV kwartale 2011r.

Wykonawca: Hochtief Polska

Koszt inwestycji: ok. 457 mln zł, z tego środki UE 147 mln zł (POIS ok. 142 mln zł).

Stan prac:  w toku przetarg na wykonawcę płyty postojowej przed nowym terminalem

Gdańsk - port lotniczy im. Lecha Wałęsy

Wybór Gdańska jako miasta gospodarza UEFA EURO 2012 spowodowały decyzję o modernizacji lotniska -w tym budowie nowego terminala. Będzie on w stanie obsłużyć w komfortowych i bezpiecznych warunkach około 4 mln osób rocznie.

Widoczny efekt modernizacji:

Przepustowość (na godzinę):       2010 2012

  • Przylotowa                                      760 2 240
  • Odlotowa                                        760 1 600
  •  Liczba operacji                                     12 30

Historia budowy:

15 października 2010 r. zamknięto poziom zerowy konstrukcji nowego terminala pasażerskiego T2,.

Status realizacji:

  • marzec 2011 - początek montażu fasad elewacji terminalu
  • przełom kwietnia i maja 2011 - zakończenie prac przy konstrukcji stalowej dachu
  • wiosna 2011 - wznowienie prac przy układzie drogowy w okolicach terminalu
  • 15 lipca 2011 - początek prac przy montażu systemu bagażowego
  • listopad 2011 - koniec prac przy elewacji terminalu
  • 23 grudnia 2011 - koniec prac przy budowie nowego terminalu
  • kwiecień 2012 - zakończenie wszystkich odbiorów, pierwszy pasażer odprawiony z nowego terminalu
  • budowa terminalu (realizacja do końca I kw. 2012 r.)
  • budowa przedterminalowej płyty postojowej lotniska i drogi kołowania (realizacja do listopada 2011 r.)

Planowana data realizacji: listopad 2011

Wykonawca: konsorcjum firm: Budimex SA i Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o. z Gdańska

Koszt inwestycji: ok. 396 mln zł, w tym finansowanie z funduszy UE ok. 183 mln zł (POIS – 178 mln zł).

Stan prac: obecnie w realizacji jest montaż konstrukcji stalowej terminalu pasażerskiego T2. Modernizacja lotniska zwiększy przepustowość pasażerską o 100%, czyli z 2,5 do 5 mln pasażerów rocznie oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu lotniczego.

Inwestycje w portach lotniczych

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej