Ranking samochodów 2023 - jaki dostawczak najlepszy? Co szósty rejestrowany w Polsce to Renault Master, dlaczego?

2023-09-27 11:09
Ranking dostawczaków 2023 - najlepsze samochody dostawcze
Autor: getty images Wśród Polaków kupujących samochody dostawcze auto jednej marki zdecydowanie góruje nad resztą stawki bo jego konstruktorzy doskonale wczuli się i rozpoznali potrzeby przyszłych klientów

Na rynku samochodów dostawczych niezmiennie króluje Renault Master, wyraźnie pozostawiając w tyle konkurencję. W pierwszej połowie zarejestrowano aż 5696 egzemplarzy tego dostawczaka przy całkowitej sprzedaży aut tego typu 33 269 sztuk.

Spis treści

  1. Dlaczego Renault Master jest królem dostawczaków
  2. Co użytkownicy cenią w dwóch innych markach z podium
  3. TOP-20 samochodów dostawczych 2023
  4. Najlepsze dostawczaki według napędu 2023

Tak wynika z danych firmy Samar, dotyczących rejestracji aut w Polsce. W sumie rejestracje Renault Master to więcej niż dwie następne na liście marki razem wzięte: IVECO Daily - 2840 sztuk i Fiat Ducato - 2617.

Dlaczego Renault Master jest królem dostawczaków

W lipcu, za który to miesiąc nie ma jeszcze pełnych danych sytuacja nie ulegnie zmianie. W pierwszym miesiącu drugiego półrocza zarejestrowano bowiem 386 dostawczaków Renault Master, 247 aut Ford Transit, które zastąpiły w gronie liderów Fiata Ducato, i 217 pojazdów z logo IVECO Daily.

Co decyduje o takim sukcesie Renaullt Master? Dostosowanie do aktualnych potrzeb klientów. Jak podkreślają eksperci portalu Menadżer Floty, ostatnia dekada mocno zmieniła oblicze rynku samochodów dostawczych. Producenci zaczęli konkurować już nie tylko powierzchnią przestrzeni ładunkowej czy też ilością wersji nadwozia, ale również wyposażeniem zwiększającym bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy.

Kiedyś praca za kierownicą dostawczaka wymagała określonych wyrzeczeń, jednak ostatnimi czasy auta te, poza gabarytami, mają coraz więcej wspólnego z klasycznymi samochodami osobowymi i z każdą kolejną generacją widać to jeszcze wyraźniej.

Obecnie oferowane pojazdy dostawcze znacząco się zmieniły. Kiedyś były tylko prostym środkem transportu, który miał za zadanie przewieźć ładunek z punktu A do punktu B. Dzisiaj, oprócz cech użytkowych, na pierwszym miejscu znalazły się wygoda i bezpieczeństwo kierowcy. Coraz częściej też w tego typu pojazdach montowane są nowoczesne systemy multimedialne, które nie tylko ułatwiają i umilają podróż, ale zapewniają stały kontakt z dysponentem lub partnerami biznesowymi, zmieniając kabinę w mobilne biuro.

Właśnie najwięcej z tych oczekiwań klientów spełnia Renault Master, największy jednobryłowy samochód w gamie francuskiej marki produkowany jest w zakładach firmy Sovab, należącej do Renault, a mieszczącej się w miejscowości Batilly we Francji. Master dostępny jest jako:

  • 4-drzwiowy furgon,
  • 4-drzwiowy kombivan dla 9 osób,
  • 4-drzwiowy minibus dla 16 osób,
  • 4-drzwiowe podwozie z podwójną kabiną
  • 2-drzwiowe podwozie do zabudowy.

Stylistycznie pojazd niewiele różni się od swojego brata bliźniaka – Opla Movano.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest znacznie bogatsze w porównaniu z poprzednikiem. W aucie pojawiły się poduszki powietrzne z przodu, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, a także system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i układem wspomagania nagłego hamowania. Oprócz tego, jako dodatkowo płatna opcja, oferowany jest system stabilizacji toru jazdy ESP oraz układ kontroli trakcji ASR.

Co użytkownicy cenią w dwóch innych markach z podium

Wiele z tych atutów ma też IVECO Daily. Na polskim rynku auto oferowane jest z silni-kami Diesla 2.3/116 i 156 KM oraz 3.0/146, 180 i 205 KM, współpracującymi z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub 8-stopniowym automatem. Dostępny jest także model ze 136-konnym silnikiem 3.0 zasilanym gazem CNG i z manualną przekładnią.

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. system ESP, fotel kierowcy regulowany w trzech kierunkach, poduszkę powietrzną kierowcy, elektrycznie sterowane i podgrzewa-ne lusterka, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane przednie szyby.

Nie inaczej jest z Fiatem Ducato. Ducato trzeciej generacji został zaprojektowany przez Centro Stile Fiat, któremu udało osiągnąć się jeden z niższych współczynników oporu powietrza, wynoszący Cx = 0,31. Razem z nim powstały bliźniacze modele Citroën Jumper i Peugeot Boxer. Ducato dostępne jest w czterech wersjach nadwozia obejmujących: 4-drzwiowy furgon, 4-drzwiowy kombivan, 2-drzwiowe podwozie oraz 4-drzwiowe podwozie z podwójną kabiną. Pojazd może też być dowolnie zabudowany i służyć zarówno do prze-wozu osób, jak i np. jako samochód-chłodnia.

W gamie silników dostępne są trzy jednostki wysokoprężne: 2.2/100 KM, 2.3/120 KM oraz 3.0/160 KM.

TOP-20 samochodów dostawczych 2023

Stosując jako kryterium klasyfikacji liczbę samochodów dostawczych zarejestrowanych w Polsce w pierwszej połowie 2023 r. ranking najlepszych dostawczaków przedstawia się następująco:

Renault Master 5696
IVECO Daily 2840
Fiat Ducato 2617
Mercedes Sprinter 2426
Ford Transit 2278
Toyota Proace City 1970
Volkswagen Crafter 1062
Ford Transit Custom 964
Fiat Doblo 905
Opel Movano 895
Peugeot Boxer 791
Renault Trafic 750
Ford Transit Connect 731
Toyota Hilux 712
Renaul Express Van 689
Ford Ranger 662
Citroen Jumper 588
Toyota Proace 578
Volkswagen Caddy 568
Volkswagen Transporter 544

Najlepsze dostawczaki według napędu 2023

Wśród samochodów dostawczych zarejestrowanych w pierwszej połowie 2023 r. klienci zdecydowanie najczęściej wybierali auta z silnikami zasilanymi olejem napędowym.

Królują więc wciąż silniki z napędem dieslowskim ale sukcesywnie przybywa też aut elektrycznych, natomiast udział w rynku dostawczaków na gaz jest symboliczny.. Ranking dostawczaków zarejestrowanych w pierwszej połowie 2023 r. ze względu na napęd przedstawia się następująco:

  • Diesel 29 703 czyli 89,3 proc. udziału w całości,
  • Benzyna 2 112 czyli 6,3 proc.
  • Elektryczny 1 429 czyli 4,3 proc.
  • CNG 25 czyli 0,1 proc.

Dostawczaki kupują głównie firmy. Spośród takich pojazdów zarejestrowanych w pierwszej połowie 2023 - 28 194 czyli 84,7 proc. stanowiło własność firmy, a osoby fizyczne  zarejestrowały ich 5075 czyli 15,3 proc.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej