Spis treści
- Zabudowa samochodu dla fachowca - projekt
- Nietypowe projekty zabudowy samochodów firmowych
- Na jakim etapie najlepiej wykonać zabudowę samochodu firmowego?
- Zabudowa samochodu - podłoga
- Zabudowa samochodu - osłony ścian
- Jakie stopnie i rampy do zabudowy samochodu?
Zabudowa samochodu dla fachowca - projekt
Zabudowę samochodu dla fachowca trzeba rozpocząć od opracowania dokładnego projektu wyposażenia przestrzeni ładunkowej. Zwykle takie auta tworzone są na zamówienie, dlatego konieczna jest analiza potrzeb klienta i dobór odpowiednich elementów wyposażenia. Istotne są również parametry techniczne auta, przede wszystkim wielkość wnętrza, a także jego konstrukcja, m.in. wymiary otworów załadunkowych, ilość miejsca zajmowanego przez nadkola i odstęp między nimi, możliwość powiększenia przestrzeni w przypadku transportu długich przedmiotów (poprzez złożenie lub przesunięcie fotela pasażera).
Ważne są też wielkość, umiejscowienie i sposób otwierania drzwi, np. zamiast unoszonej klapy wygodniejsze będą drzwi asymetryczne tylne, z blokadą otwartego węższego skrzydła podczas jazdy, gdyż dzięki nim możliwe jest przewożenie długich elementów.
Nietypowe projekty zabudowy samochodów firmowych
W przypadku nietypowych, indywidualnych projektów proces tworzenia zabudowy rozpoczyna się od oceny potrzeb klienta i możliwych rozwiązań. Dzięki dużemu wyborowi regałów i pokryć podłóg, ścian oraz sufitów, a także dostępnym akcesoriom, możliwe są różne rozwiązania, z których klient wybiera najkorzystniejsze. Niektóre firmy w procesie projektowym tworzą projekt 3D zabudowy i na jego podstawie, po akceptacji przez klienta, budują prototyp. Dopiero po zbadaniu i ocenie rozpoczyna się rzeczywista produkcja.
Na jakim etapie najlepiej wykonać zabudowę samochodu firmowego?
Jeżeli planujecie zabudowę samochodu firmowego warto zastanowić się kiedy i jak najlepiej to zrobić, żeby było sprawnie i ekonomicznie.
- Przy zakupie nowego auta jego zabudowę można zlecić firmie, która współpracuje z dystrybutorem danej marki i ma na takie usługi homologację generalnego importera marki samochodu. Dzięki temu po zrealizowaniu zabudowy pojazd nie traci fabrycznej gwarancji, co dla użytkownika ma istotne znaczenie. Producenci aut z kolei często współpracują z firmami oferującymi elementy podstawowego wyposażenia i zabudowy, dlatego w ich ofertach można znaleźć auta dostawcze i branżowe, dopasowane do konkretnych potrzeb użytkownika. Samochody bazowe mogą być również dostosowywane w ramach floty firmowej.
- Można też zlecić wykonanie zabudowy już po zakupie nowego auta, ale nie zawsze się to opłaca. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie zabudowy przy zakupie samochodu.
- Zabudowa pojazdu używanego sprawdzi się jedynie wówczas, gdy jest on w dobrym stanie technicznym.
- Samodzielne wykonanie zabudowy będzie wymagało przymocowania jej do wnętrza auta i zrobienia dodatkowych otworów, co spowoduje utratę fabrycznej gwarancji na perforację blach. Dlatego lepiej zlecić zabudowę specjalistom, którzy zamontują potrzebne elementy do fabrycznych otworów.
Niektórzy producenci zabudowy i wyposażenia proponują internetowe narzędzie pomagające w doborze, wycenie i zamówieniu wybranych komponentów, tzw. konfigurator zabudowy. W tej aplikacji można wybierać elementy dla wielu marek i modeli aut, m.in. podłogę, boki, ścianę przednią, sufit, nadkola oraz izolację, a następnie zamówić wybraną konfigurację lub zabudowę kompleksową.
Trzeba pamiętać, że samochód dostawczy, serwisowy czy warsztatowy to nie tylko środek transportu, ale przede wszystkim miejsce pracy. Dlatego istotną rolę odgrywa ergonomia i estetyka rozwiązania, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pracowników. Regulacje prawne związane z bezpieczeństwem przewożenia ładunków w samochodach dostawczych różnią się dość znacznie w obrębie państw Unii Europejskiej, producenci zabudów samochodowych starają się jednak spełnić wymagania nawet najostrzejszych norm.
Zabudowa samochodu - podłoga
Wnętrze samochodu użytkowego w wersji podstawowej jest zazwyczaj nieosłonięte. Aby ochronić je przed zużyciem i uszkodzeniami spowodowanymi nieskutecznie zamocowanym ładunkiem, warto je obudować specjalnie dopasowanymi okładzinami. Zaletą danego rozwiązania systemowej zabudowy może być możliwość rozmontowania i przeniesienia jej do innego pojazdu po zakończeniu eksploatacji dotychczasowego.
Podłoga w aucie chroni nadwozie przed zbyt szybkim zużyciem, dlatego musi być trwała, odporna na uszkodzenia mechaniczne, a jednocześnie zapewniać komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Powinna też być odporna na ścieranie oraz działanie środków chemicznych, wody i olejów. Musi być bardzo wytrzymała, ponieważ stanowi bazę do mocowania wyposażenia, m.in. regałów, szuflad.
Podłoga zazwyczaj wykonywana jest z antypoślizgowej oraz wodoodpornej wielowarstwowej sklejki, czasem pokrytej blachą ryflowaną. Podłogi dostarczane są, o ile to możliwe, z wkładkami z polipropylenu, śrubami i podkładkami do mocowania w miejscach przygotowanych oryginalnie w pojeździe. W niektórych rozwiązaniach dodatkowo przytwierdza się je do podłogi samochodu przy użyciu odpowiedniego kleju silikonowego. Te standardowe mają w odpowiednich miejscach przygotowane punkty mocujące wyposażenie, mogą mieć również dodatkowe wbudowane w podłogę, a także specjalne otwory, które zapewniają elastyczne mocowanie za pomocą taśm.
Ciekawym rozwiązaniem jest tzw. podwójna podłoga (dolna i górna), z zamontowanymi szufladami o dużej głębokości. Dzięki niej zwiększa się pojemność ładunkowa pojazdów użytkowych, dlatego zwykle przeznaczone są one do samochodów kombi i małych dostawczych, w których istotny jest wysoki stopień zagospodarowania przestrzeni ładunkowej. Szuflady pod podłogą zazwyczaj mają dużą ładowność oraz dodatkowe przegrody aluminiowe lub z tworzywa sztucznego, służące do dzielenia i blokowania schowanych w nich przedmiotów. Montuje się je zwykle w części tylnej i bocznej pojazdu, w pobliżu drzwi. Na górnej powierzchni takiej podłogi można zamontować mocowania punktowe do kotwiczenia pasów transportowych, szyny transportowe, blat wysuwny pod imadło oraz wiele innych akcesoriów.

i
Polecany artykuł:
Zabudowa samochodu - osłony ścian
Równie ważnym elementem zabudowy są osłony ścian w postaci lekkich paneli z polipropylenowych płyt komorowych, z wodoodpornej sklejki lub blachy ryflowanej, które muszą być odporne na czynniki mechaniczne i działanie wilgoci. Wśród dostępnych rozwiązań są takie, których montaż nie wymaga wykonywania dodatkowych otworów (ma to znaczenie w przypadku samochodów leasingowanych). Elementy zabudowy sufitowej z tworzywa lub sklejki, poza osłoną nadwozia, chronią także przed nagrzewaniem się wnętrza.
Zazwyczaj firmy oferują projekt i realizację kompletnej zabudowy z danego materiału, dostosowanej do konkretnej marki i modelu auta. Wśród dodatkowych elementów znajdują się m.in. specjalne progi antypoślizgowe, szyny aluminiowe, drążki rozporowe, pasy mocujące, nadkola, systemy ocieplenia kabin i inne praktyczne rozwiązania, które skutecznie unieruchamiają ładunek w kabinie.
Dobrym rozwiązaniem są też systemowe zabudowy ściany grodziowej, która pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową przylegającą do przegrody oddzielającej tylną część kabiny kierowcy. Zbudowane z drewnianych lub metalowych paneli z otworami na uchwyty i pasy, umożliwiają zamocowanie m.in. węży, kabli, kartuszy, puszek lub kieszeni na dokumenty. Systemowe zabudowy mogą mieć również nośność pozwalającą na mocowanie do ściany grodziowej małych drabin, pojemników, wózków i elementów rusztowań, a także np. składany blat roboczy.

i
Jakie stopnie i rampy do zabudowy samochodu?
Wejście do przestrzeni ładunkowej auta oraz dostęp do dachu ułatwiają stopnie oferowane w różnych wersjach, w zależności od potrzeb użytkownika. Zwykle są wykonane z wysokiej jakości tworzyw kompozytowych, osadzonych na bardzo wytrzymałej, odpornej na korozję stalowej ramie pokrytej poliestrową farbą proszkową. Muszą mieć antypoślizgową powierzchnię, która zapewni maksymalne bezpieczeństwo nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych. Wśród wielu rozwiązań są np. pełnowymiarowe stopnie z powierzchnią antypoślizgową i paskiem odblaskowym, z systemem absorbującym uderzenia (w postaci gumowych amortyzatorów), przystosowane do różnych rodzajów aut bądź do montażu haków holowniczych. Niektóre modele są wyposażone w czujniki parkowania z dźwiękowym systemem ostrzegania.
Dostęp do dachu ułatwiają drabiny montowane do tylnych drzwi, dostarczane z zestawem elementów montażowych zaprojektowanych dla danego typu pojazdu, służącym również jako szablon miejsc otworów montażowych drabinki.
Można również zamocować w aucie rampę załadunkową, ułatwiającą bezpieczny i wygodny załadunek oraz rozładunek towarów wielkogabarytowych. Zwykle mają one stalowe profile oraz nawierzchnię z antypoślizgowej aluminiowej blachy ryflowanej. Korzystnym rozwiązaniem są modele niewymagające wykonywania dodatkowych otworów do mocowania w karoserii ani podłodze samochodu, dzięki czemu oryginalna konstrukcja pozostaje nienaruszona. Specjalny system kotwienia umożliwia zainstalowanie ich na bocznej kolumnie teleskopowej. Dla większych samochodów dostępne są rampy o maks. udźwigu do 800–1500, a nawet 3000 kg. Dzięki kompaktowej, lekkiej budowie i niewielkim wymiarom nie zmniejszają przestrzeni załadunkowej i mogą być obsługiwane przez jedną osobę. Niektóre mają możliwość otwierania na bok bez potrzeby rozkładania, a te z regulacją wysokości podpór mogą być rozkładane również na nierównej powierzchni. Wśród ramp są rozwiązania uniwersalne – platformy ładunkowe do samochodów osobowych i dostawczych, ale też takie, które ułatwiają transport m.in. samojezdnych kosiarek i minitraktorów, minikoparek, maszyn czyszczących, a także załadunek np. za pomocą wózków widłowych lub paletowych.