Zabudowa samochodu firmowego dla fachowca. Jak dobrze zabudować wnętrze samochodu?

Zabudowa busa
Autor: Getty Images Odpowiednia zabudowa firmowego busa przynosi wiele korzyści, m.in. uporządkowane przechowywanie narzędzi i akcesoriów, ochrona ładunku, sprawne prowadzenie prac. Ponadto firma dysponująca autem ze specjalistyczną zabudową wzbudza zaufanie klientów.

Zabudowa samochodu firmowego w taki sposób, aby przystosować go do potrzeb osoby pracującej np. w branży budowlanej lub instalacyjnej, pozwala na stworzenie wyspecjalizowanego mobilnego warsztatu, punktu usługowego, serwisowego bądź dostaw materiałów. Taki samochód firmowy to dość kosztowna inwestycja, może jednak przynieść wiele korzyści. Dowiedz się jak dobrze zabudować wnętrze samochodu firmowego.

Spis treści

  1. Zabudowa samochodu dla fachowca - projekt
  2. Nietypowe projekty zabudowy samochodów firmowych
  3. Na jakim etapie najlepiej wykonać zabudowę samochodu firmowego?
  4. Zabudowa samochodu - podłoga
  5. Zabudowa samochodu - osłony ścian
  6. Jakie stopnie i rampy do zabudowy samochodu?

Zabudowa samochodu dla fachowca - projekt

Zabudowę samochodu dla fachowca trzeba rozpocząć od opracowania dokładnego projektu wyposażenia przestrzeni ładunkowej. Zwykle takie auta tworzone są na zamówienie, dlatego konieczna jest analiza potrzeb klienta i dobór odpowiednich elementów wyposażenia. Istotne są również parametry techniczne auta, przede wszystkim wielkość wnętrza, a także jego konstrukcja, m.in. wymiary otworów załadunkowych, ilość miejsca zajmowanego przez nadkola i odstęp między nimi, możliwość powiększenia przestrzeni w przypadku transportu długich przedmiotów (poprzez złożenie lub przesunięcie fotela pasażera).

Ważne są też wielkość, umiejscowienie i sposób otwierania drzwi, np. zamiast unoszonej klapy wygodniejsze będą drzwi asymetryczne tylne, z blokadą otwartego węższego skrzydła podczas jazdy, gdyż dzięki nim możliwe jest przewożenie długich elementów.

Nietypowe projekty zabudowy samochodów firmowych

W przypadku nietypowych, indywidualnych projektów proces tworzenia zabudowy rozpoczyna się od oceny potrzeb klienta i możliwych rozwiązań. Dzięki dużemu wyborowi regałów i pokryć podłóg, ścian oraz sufitów, a także dostępnym akcesoriom, możliwe są różne rozwiązania, z których klient wybiera najkorzystniejsze. Niektóre firmy w procesie projektowym tworzą projekt 3D zabudowy i na jego podstawie, po akceptacji przez klienta, budują prototyp. Dopiero po zbadaniu i ocenie rozpoczyna się rzeczywista produkcja.

Na jakim etapie najlepiej wykonać zabudowę samochodu firmowego?

Jeżeli planujecie zabudowę samochodu firmowego warto zastanowić się kiedy i jak najlepiej to zrobić, żeby było sprawnie i ekonomicznie.

  1. Przy zakupie nowego auta jego zabudowę można zlecić firmie, która współpracuje z dystrybutorem danej marki i ma na takie usługi homologację generalnego importera marki samochodu. Dzięki temu po zrealizowaniu zabudowy pojazd nie traci fabrycznej gwarancji, co dla użytkownika ma istotne znaczenie. Producenci aut z kolei często współpracują z firmami oferującymi elementy podstawowego wyposażenia i zabudowy, dlatego w ich ofertach można znaleźć auta dostawcze i branżowe, dopasowane do konkretnych potrzeb użytkownika. Samochody bazowe mogą być również dostosowywane w ramach floty firmowej.
  2. Można też zlecić wykonanie zabudowy już po zakupie nowego auta, ale nie zawsze się to opłaca. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie zabudowy przy zakupie samochodu.
  3. Zabudowa pojazdu używanego sprawdzi się jedynie wówczas, gdy jest on w dobrym stanie technicznym.
  4. Samodzielne wykonanie zabudowy będzie wymagało przymocowania jej do wnętrza auta i zrobienia dodatkowych otworów, co spowoduje utratę fabrycznej gwarancji na perforację blach. Dlatego lepiej zlecić zabudowę specjalistom, którzy zamontują potrzebne elementy do fabrycznych otworów.

Niektórzy producenci zabudowy i wyposażenia proponują internetowe narzędzie pomagające w doborze, wycenie i zamówieniu wybranych komponentów, tzw. konfigurator zabudowy. W tej aplikacji można wybierać elementy dla wielu marek i modeli aut, m.in. podłogę, boki, ścianę przednią, sufit, nadkola oraz izolację, a następnie zamówić wybraną konfigurację lub zabudowę kompleksową.

Ważne

Trzeba pamiętać, że samochód dostawczy, serwisowy czy warsztatowy to nie tylko środek transportu, ale przede wszystkim miejsce pracy. Dlatego istotną rolę odgrywa ergonomia i estetyka rozwiązania, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pracowników. Regulacje prawne związane z bezpieczeństwem przewożenia ładunków w samochodach dostawczych różnią się dość znacznie w obrębie państw Unii Europejskiej, producenci zabudów samochodowych starają się jednak spełnić wymagania nawet najostrzejszych norm.

Zabudowa samochodu - podłoga

Wnętrze samochodu użytkowego w wersji podstawowej jest zazwyczaj nieosłonięte. Aby ochronić je przed zużyciem i uszkodzeniami spowodowanymi nieskutecznie zamocowanym ładunkiem, warto je obudować specjalnie dopasowanymi okładzinami. Zaletą danego rozwiązania systemowej zabudowy może być możliwość rozmontowania i przeniesienia jej do innego pojazdu po zakończeniu eksploatacji dotychczasowego.

Podłoga w aucie chroni nadwozie przed zbyt szybkim zużyciem, dlatego musi być trwała, odporna na uszkodzenia mechaniczne, a jednocześnie zapewniać komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Powinna też być odporna na ścieranie oraz działanie środków chemicznych, wody i olejów. Musi być bardzo wytrzymała, ponieważ stanowi bazę do mocowania wyposażenia, m.in. regałów, szuflad.

Podłoga zazwyczaj wykonywana jest z antypoślizgowej oraz wodoodpornej wielowarstwowej sklejki, czasem pokrytej blachą ryflowaną. Podłogi dostarczane są, o ile to możliwe, z wkładkami z polipropylenu, śrubami i podkładkami do mocowania w miejscach przygotowanych oryginalnie w pojeździe. W niektórych rozwiązaniach dodatkowo przytwierdza się je do podłogi samochodu przy użyciu odpowiedniego kleju silikonowego. Te standardowe mają w odpowiednich miejscach przygotowane punkty mocujące wyposażenie, mogą mieć również dodatkowe wbudowane w podłogę, a także specjalne otwory, które zapewniają elastyczne mocowanie za pomocą taśm.

Ciekawym rozwiązaniem jest tzw. podwójna podłoga (dolna i górna), z zamontowanymi szufladami o dużej głębokości. Dzięki niej zwiększa się pojemność ładunkowa pojazdów użytkowych, dlatego zwykle przeznaczone są one do samochodów kombi i małych dostawczych, w których istotny jest wysoki stopień zagospodarowania przestrzeni ładunkowej. Szuflady pod podłogą zazwyczaj mają dużą ładowność oraz dodatkowe przegrody aluminiowe lub z tworzywa sztucznego, służące do dzielenia i blokowania schowanych w nich przedmiotów. Montuje się je zwykle w części tylnej i bocznej pojazdu, w pobliżu drzwi. Na górnej powierzchni takiej podłogi można zamontować mocowania punktowe do kotwiczenia pasów transportowych, szyny transportowe, blat wysuwny pod imadło oraz wiele innych akcesoriów.

Zabudowa samochodu służbowego
Autor: Shutterstock Szuflady w podwójnej podłodze to dodatkowe miejsce do przechowywania

Zabudowa samochodu - osłony ścian

Równie ważnym elementem zabudowy są osłony ścian w postaci lekkich paneli z polipropylenowych płyt komorowych, z wodoodpornej sklejki lub blachy ryflowanej, które muszą być odporne na czynniki mechaniczne i działanie wilgoci. Wśród dostępnych rozwiązań są takie, których montaż nie wymaga wykonywania dodatkowych otworów (ma to znaczenie w przypadku samochodów leasingowanych). Elementy zabudowy sufitowej z tworzywa lub sklejki, poza osłoną nadwozia, chronią także przed nagrzewaniem się wnętrza.

Zazwyczaj firmy oferują projekt i realizację kompletnej zabudowy z danego materiału, dostosowanej do konkretnej marki i modelu auta. Wśród dodatkowych elementów znajdują się m.in. specjalne progi antypoślizgowe, szyny aluminiowe, drążki rozporowe, pasy mocujące, nadkola, systemy ocieplenia kabin i inne praktyczne rozwiązania, które skutecznie unieruchamiają ładunek w kabinie.

Dobrym rozwiązaniem są też systemowe zabudowy ściany grodziowej, która pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową przylegającą do przegrody oddzielającej tylną część kabiny kierowcy. Zbudowane z drewnianych lub metalowych paneli z otworami na uchwyty i pasy, umożliwiają zamocowanie m.in. węży, kabli, kartuszy, puszek lub kieszeni na dokumenty. Systemowe zabudowy mogą mieć również nośność pozwalającą na mocowanie do ściany grodziowej małych drabin, pojemników, wózków i elementów rusztowań, a także np. składany blat roboczy.

Zabudowa samochodu firmowego
Autor: Shutterstock Zabudowa samochodu wykończona blachą ryflowaną

Jakie stopnie i rampy do zabudowy samochodu?

Wejście do przestrzeni ładunkowej auta oraz dostęp do dachu ułatwiają stopnie oferowane w różnych wersjach, w zależności od potrzeb użytkownika. Zwykle są wykonane z wysokiej jakości tworzyw kompozytowych, osadzonych na bardzo wytrzymałej, odpornej na korozję stalowej ramie pokrytej poliestrową farbą proszkową. Muszą mieć antypoślizgową powierzchnię, która zapewni maksymalne bezpieczeństwo nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych. Wśród wielu rozwiązań są np. pełnowymiarowe stopnie z powierzchnią antypoślizgową i paskiem odblaskowym, z systemem absorbującym uderzenia (w postaci gumowych amortyzatorów), przystosowane do różnych rodzajów aut bądź do montażu haków holowniczych. Niektóre modele są wyposażone w czujniki parkowania z dźwiękowym systemem ostrzegania.

Dostęp do dachu ułatwiają drabiny montowane do tylnych drzwi, dostarczane z zestawem elementów montażowych zaprojektowanych dla danego typu pojazdu, służącym również jako szablon miejsc otworów montażowych drabinki.

Można również zamocować w aucie rampę załadunkową, ułatwiającą bezpieczny i wygodny załadunek oraz rozładunek towarów wielkogabarytowych. Zwykle mają one stalowe profile oraz nawierzchnię z antypoślizgowej aluminiowej blachy ryflowanej. Korzystnym rozwiązaniem są modele niewymagające wykonywania dodatkowych otworów do mocowania w karoserii ani podłodze samochodu, dzięki czemu oryginalna konstrukcja pozostaje nienaruszona. Specjalny system kotwienia umożliwia zainstalowanie ich na bocznej kolumnie teleskopowej. Dla większych samochodów dostępne są rampy o maks. udźwigu do 800–1500, a nawet 3000 kg. Dzięki kompaktowej, lekkiej budowie i niewielkim wymiarom nie zmniejszają przestrzeni załadunkowej i mogą być obsługiwane przez jedną osobę. Niektóre mają możliwość otwierania na bok bez potrzeby rozkładania, a te z regulacją wysokości podpór mogą być rozkładane również na nierównej powierzchni. Wśród ramp są rozwiązania uniwersalne – platformy ładunkowe do samochodów osobowych i dostawczych, ale też takie, które ułatwiają transport m.in. samojezdnych kosiarek i minitraktorów, minikoparek, maszyn czyszczących, a także załadunek np. za pomocą wózków widłowych lub paletowych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej