Zmodernizowana linia kolejowa C-E 59 Międzylesie–Wrocław–Kostrzyn–Szczecin
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończy pierwszy etap prac związanych z modernizacją linii kolejowej C-E 59 Międzylesie – Wrocław – Kostrzyn – Szczecin.
Trwający obecnie pierwszy etap projektu dobiega końca. Koszt całkowity tej części inwestycji wyniesie 3 216 000 euro. Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2006 roku, etap ten będzie w 85% sfinansowany ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności), pozostałe 15% zostanie pokryte z budżetu państwa.
Linia C-E 59 jest częścią sieci połączeń transeuropejskich, łączącą kraje skandynawskie i nadbałtyckie, w tym port w Szczecinie z Europą Środkową i Południową.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dążą do zwiększenia wydajności sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa użytkowania torowisk. Zmieniona konstrukcja i geometria torowiska pozwoli na utrzymanie większej stabilności i wytrzymałości. Dzięki temu znacznie zwiększy się prędkość pociągów (pociągi osobowe będą osiągać 160 km/h, a pociągi towarowe – 120 km/h), co wydatnie skróci czas podróży na całej trasie oraz umożliwi kursowanie pociągów o długości nawet do 750 m.
Autor: PKP SA
Kolejne etapy modernizacji linii kolejowej będą obejmować opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych. Zakończenie wszystkich etapów modernizacji linii kolejowej C-E 59 zaplanowane jest do końca 2020 roku.
Prace modernizacyjne nie obejmą tylko samych torowisk, ale także powiązaną z nimi infrastrukturę, tj. remonty stacji, wiaduktów drogowych i kolejowych, tuneli oraz montaż specjalistycznych elektronicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zmniejszy się także ilość przejazdów tradycyjnych ze szlabanami, na rzecz bezpieczniejszych przejazdów dwupoziomowych. Pozostałe przejazdy zostaną wyposażone w “nadzór wizualny” i nowoczesną sygnalizację. Perony zostaną przebudowane w taki sposób, aby wyeliminować wszelkie niedogodności architektoniczne związane z przemieszczaniem osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Ogromną korzyścią ekologiczną będzie zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Wiąże się to z redukcją emisji zanieczyszczeń do powietrza i wód, ograniczeniem hałasu poprzez wykorzystanie ekranów dźwiękochłonnych oraz zmniejszeniem śmiertelności zwierząt. Na całej długości trasy zostaną zastosowane specjalne siatki ochronne oraz inne rozwiązania umożliwiające zwierzynie bezpieczne przekraczanie torów kolejowych, np. poprzez odrębne tunele. Równocześnie linia kolejowa zostanie dostosowana do sąsiadujących obszarów związanych z programem Natura 2000, tak aby kursowanie pociągów według nowych standardów nie zakłócało życia obszarów chronionych.