Wrocław z obwodnicą na Nowy Rok
W przededniu Nowego Roku 2011, 30 grudnia wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uruchomił Autostradową Obwodnicę Wrocławia (AOW). Teraz ruch tranzytowy jest kierowany poza istniejący układ ulic stolicy Dolnego Śląska. AOW, poprowadzona północno-zachodnim obrzeżem miasta, w znacznym stopniu poprawi więc komunikację w mieście i wpłynie na bezpieczeństwo ruchu.
Otwarcie fragmentu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 (Węzła Wrocław) udostępnia kierowcom nową trasę komunikacyjną, która pozwoli odciążyć Bielany Wrocławskie i Domasław.
Odcinek od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 ma ok. 7 km długości. W przyszłym roku otwarty zostanie cały, blisko 14 km odcinek AOW, kończący się na Węźle Lotnisko, na wysokości ul. Granicznej.
Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 - długości całkowitej ok. 36 km - została podzielona na 3 zadania:
- Zadanie I – odcinek od km 1+603 do km 13+500 + łącznik Kobierzyce od km 0+000 do km 2+489 – wykonawca Budimex SA (GDDKiA otworzyła właśnie część tego odcinka, tj. od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4),
- Zadanie IIA – budowa mostu przez Odrę wraz z estakadami dojazdowymi od km 18+174 do km 19+960 – wykonawca Mostostal / Acciona,
- Zadanie IIB – odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+000 do km 0+500 km w węźle Pawłowice, odcinek A8 od km 13+500 do km 18+174 i od km 19+960 do km 28+368, + łącznik Długołęka od km 0+575 do km 6+235 - wykonawca Strabag / Heilit Woerner.
Koszt Zadania I to 779,3 mln zł brutto, pozostałych 2,6 mld zł brutto. Inwestycja jest finansowana ze środków budżetu państwa. Prace na całej obwodnicy zostaną zakończone w czerwcu 2011 roku. Rozpoczęły się w 2008 roku.