Węzeł "Stryków" - budowa oficjalnie rozpoczęta

2010-06-24 11:03
Minister Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy węzła Stryków (23 czerwca 2010)
Autor: Ministerstwo Infrastruktury Minister Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy węzła Stryków (23 czerwca 2010).

23 czerwca 2010 r., w obecności ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, rozpoczęła się budowa węzła autostradowego "Stryków". Węzeł połączy autostrady A1 (północ – południe) i A2 (wschód – zachód). W uroczystości wzięli również udział dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Zbigniew Paliński, marszałek województwa Włodzimierz Fisiak oraz burmistrz Strykowa Andrzej Jankowski.

Jak zaznaczył minister C. Grabarczyk, węzeł autostradowy "Stryków" jest drugim co do wielkości tego rodzaju obiektem drogowym w Polsce. Pierwszy znajduje się w okolicach Sośnicy koło Gliwic, gdzie krzyżować się mają autostrady A1 i A4.
- W lipcu zostaną podpisane dwa ostatnie kontrakty na budowę kolejnych odcinków A1 w Łódzkiem. Dzięki temu fragment A1 od Torunia do Strykowa, liczący 144 km znajdzie się w budowie – dodał minister.

W ramach realizowanej inwestycji przewidziana jest m.in. budowa trzynastu wiaduktów i wielu kilometrów łącznic. Długość autostrady A1 w ramach węzła to blisko 5 km, natomiast łącznice pozwalające zjeżdżać we wszystkich kierunkach będą miały łącznie ponad 18 km.

Przewiduje się, że będzie to jedna z najbardziej uczęszczanych tras w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Prognozuje się, że średni ruch dobowy w relacji północ – południe może wynosić około 60 tys. pojazdów na dobę, natomiast w relacji wschód – zachód nawet 63 tys. pojazdów. W związku z tym należy przyjąć, że we wszystkich kierunkach tą trasą będzie przejeżdżać każdego dnia 120-130 tys. pojazdów.

Dwustopniowy przetarg na budowę węzła "Stryków" został ogłoszony 29 maja 2009 r. Do pierwszego etapu trafiło 20, do drugiego zakwalifikowało się 18 wniosków, a pod koniec postępowania w II etapie oferty złożyło 11 wykonawców. Najlepsza oferta wpłynęła od firmy Budimex S.A. i opiewała na kwotę 307,56 mln zł. Umowę na wykonanie węzła podpisano w siedzibie GDDKiA w Łodzi 18 maja 2010 r.

Planowany termin wykonania − 30 listopada 2011 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej