Węzeł "Stryków" - budowa oficjalnie rozpoczęta

2010-06-24 11:03

23 czerwca 2010 r., w obecności ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, rozpoczęła się budowa węzła autostradowego "Stryków". Węzeł połączy autostrady A1 (północ – południe) i A2 (wschód – zachód). W uroczystości wzięli również udział dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Zbigniew Paliński, marszałek województwa Włodzimierz Fisiak oraz burmistrz Strykowa Andrzej Jankowski.

Minister Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy węzła Stryków (23 czerwca 2010)

i

Autor: Archiwum serwisu Minister Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy węzła Stryków (23 czerwca 2010).

Jak zaznaczył minister C. Grabarczyk, węzeł autostradowy "Stryków" jest drugim co do wielkości tego rodzaju obiektem drogowym w Polsce. Pierwszy znajduje się w okolicach Sośnicy koło Gliwic, gdzie krzyżować się mają autostrady A1 i A4.
- W lipcu zostaną podpisane dwa ostatnie kontrakty na budowę kolejnych odcinków A1 w Łódzkiem. Dzięki temu fragment A1 od Torunia do Strykowa, liczący 144 km znajdzie się w budowie – dodał minister.

W ramach realizowanej inwestycji przewidziana jest m.in. budowa trzynastu wiaduktów i wielu kilometrów łącznic. Długość autostrady A1 w ramach węzła to blisko 5 km, natomiast łącznice pozwalające zjeżdżać we wszystkich kierunkach będą miały łącznie ponad 18 km.

Przewiduje się, że będzie to jedna z najbardziej uczęszczanych tras w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Prognozuje się, że średni ruch dobowy w relacji północ – południe może wynosić około 60 tys. pojazdów na dobę, natomiast w relacji wschód – zachód nawet 63 tys. pojazdów. W związku z tym należy przyjąć, że we wszystkich kierunkach tą trasą będzie przejeżdżać każdego dnia 120-130 tys. pojazdów.

Dwustopniowy przetarg na budowę węzła "Stryków" został ogłoszony 29 maja 2009 r. Do pierwszego etapu trafiło 20, do drugiego zakwalifikowało się 18 wniosków, a pod koniec postępowania w II etapie oferty złożyło 11 wykonawców. Najlepsza oferta wpłynęła od firmy Budimex S.A. i opiewała na kwotę 307,56 mln zł. Umowę na wykonanie węzła podpisano w siedzibie GDDKiA w Łodzi 18 maja 2010 r.

Planowany termin wykonania − 30 listopada 2011 r.