Uzasadnienie sądu konkursowego oraz werdykt o pracach

2010-09-02 13:41

W dniach 29, 30, 31 sierpnia 2010 r. obradował sąd konkursowy w składzie: Wiesław Bielawski - przewodniczący, Grzegorz Buczek – sędzia recenzent, Wiesław Czabański – sędzia recenzent, Wojciech Duda, George Ferguson, Wiesław Gruszkowski, Daniel Libeskind, Jack Lohman, Andrzej Pągowski, Hans Stimmann.

I nagroda: OPINIA SĄDU KONKURSOWEGO O PRACY NR 117, numer indentyfikacyjny 84171358.

Projekt wybrany w konkursie architektonicznym według członków Sądu Konkursowego dostaje już na wstępie szansę stania się jednym z elementów Śródmieścia Gdańska. W naszym mniemaniu spełnia wszelkie warunki, by w przyszłości stać się wyszukanym symbolem na miarę Zbrojowni, Kościoła Mariackiego, czy Żurawia.

Ogromny budynek taktownie wpisuje się w otoczenie dając szansę na zostanie ikoną otoczoną ważnymi dla Gdańska elementami historycznymi. Zaproponowane przez autorów minimalne środki architektoniczne z wielką gracją łączą historyczny teren z nowoczesną ideą budynku. Nowatorski, wielki projekt wykorzystuje niepowtarzalną atmosferę miasta i przekształca ją w nowoczesny sposób. Kolor i faktura zaproponowane w projekcie wpisują się z wielką łatwością w koloryt Gdańska tworząc muzeum na miarę 21 wieku.

Projekt przedstawia olbrzymi budynek, który łączy w sobie różnorodne cele. Dynamiczny, o wielkiej skali, posiada charakter rzeźby kreowanej przez odwiedzających. Wyrasta symbolicznie z ziemi, prowadzony poprzez światło, odważny, prosty i nagi, symbolicznie umieszczony w geometrii stoczni, łączy ziemie – jej mrok, chłód, odcisk Przeszłości, z niebem – nadzieją, świeżością i Przyszłością. Genialny projekt łączy racjonalną wizję budynku użytkowego z bogactwem historii. Wybrzmiewa w pełni, opowiadając trudną dla wielu pokoleń historię, o której nie wolno zapomnieć. Atrakcyjny budynek kumuluje w sobie emocje, pokazuje grozę wojny nie odbierając nam nadziei. Nie zamyka interpretatorów w mrokach trudnego tematu.

Elegancki pawilon, razem z obeliskiem, wciska się w ziemię, uderza światłem tworząc symbol katastrofy i pozostałej po niej nadziei. Budynek, niczym Feniks, wznosi  się z ziemi, jej prochów, ku niebu. Budynek z łatwością zapisze się w pamięci odwiedzających, stanie się przeżyciem, nie tylko przez swoje wnętrze, ale i wpłynie również przez swój wygląd. Stanie się ważnym, miejscem na mapie Gdańska, genialnie skomponowanym w przestrzeni.

Dobrze zorganizowany, nowoczesny budynek łączy w sobie ogrom funkcji, jest ogromną przestrzenią dla stałych wystaw, jednocześnie otwierając się na nowe, przyszłe wystawy. Staje się atrakcją dla turystów oraz mieszkańców Trójmiasta. Zaprojektowana wieża spełnia olbrzymią rolę w patrzeniu na Gdańsk, jako całość, daje widzom świeże spojrzenie, które podkreśli walory Muzeum, jako punktu widokowego.

Muzeum, jako przestrzeń publiczna, posiada możliwość stania się miejscem spotkań dla rodzin, turystów i znajomych, gotowy przyjąć dziesiątki samochodów, łączy w sobie genialny koncept z funkcjonalnością.

Ten wyjątkowy projekt Muzeum II Wojny Światowej, stanie się wielką atrakcją, która zawierać będzie ważną dla ludzkości historię i stanie się ponadczasowym symbolem wpisanym w serca Gdańszczan, Polaków i Europejczyków.

II nagroda: OPINIA SĄDU KONKURSOWEGO O PRACY NR 125, numer identyfikacyjny 11092109.

W tej pracy przemyślana historyczna narracja: „miasta a wojna – teraźniejszość i przyszłość” została znakomicie ujęta w lapidarne, symboliczne ale też funkcjonalne formy. Klarowny pomysł – czytelny przekaz – otwarte, atrakcyjne muzeum to mocny, aczkolwiek nieco dosłowny łącznik pomiędzy historycznym i rozwijającym się XXI. wiecznym Gdańskiem. Strategia, na której opiera się praca jest bardzo czytelna i dobrze uporządkowana – posługując się opowieścią o zniszczeniach wojennych i odrodzeniu. Znajduje ona wyraz w dwóch, bardzo wyrazistych elementach, rozdzielonych przecinającym obiekt ciągiem, biegnącym wzdłuż osi przedwojennej ulicy Grosse Gasse. Filozofia przyjęta przez autora projektu bazuje na postmodernistycznym przedstawieniu zniszczeń i cierpień, jakich doświadczyły miasta Europy, a zwłaszcza Gdańsk ze względu na swe znaczenie zarówno na początku, jak i pod koniec wojny.

III nagroda: OPINIA SĄDU KONKURSOWEGO O PRACY nr 21, numer identyfikacyjny 02122001.

Członkowie Sądu Konkursowego zgodnie stwierdzili, że proponowane rozwiązanie jest z jednej strony atrakcyjne, z drugiej wyszukane, a jednocześnie docenili jego całościową wymowę. Uznano, że proponowane budynki dobrze łączą doświadczenie wojny z odniesieniami do teraźniejszości i przyszłości poprzez zestawienie szeregu bloków wystawowych z budynkiem wielofunkcyjnym, stanowiącym tło. Pozytywnie oceniono grę światła i mroku, a także nawiązanie do historycznego układu ulic. Uznano, że Muzeum z powodzeniem mogłoby funkcjonować w kontekście Miasta, jednocześnie nad nim nie dominując. Idea odtworzenia historycznej pamięci miejsca rozbrzmiewa tu w sposób szczególny, stąd bardzo pozytywnie oceniono otwarte perspektywy przewidziane w rozwiązaniu. Jury  uznało jednak, że projekt w niewystarczającym stopniu odzwierciedla program Muzeum II Wojny Światowej w stosunku do jego znaczenia.

I Wyróżnienie Regulaminowe: PRACA NR 11, numer identyfikacyjny 10021002.

W ocenie Sądu Konkursowego projekt swoją formą z powodzeniem oddał nastrój, o którym mówią autorzy. Ładunek emocjonalny zawarty w potężnej i brutalnej bryle wywołującej skojarzenia z okrętem wojennym czy bunkrem, budzi grozę i smutek. Obiekt z założenia nie jest „ładny” (jak każdy obraz wojny), ale w swej grozie może być fascynujący, i tym samym groźny.

Wnętrza zaproponowane przez autorów oddają założenia ideowe przez nich przyjęte i są interesującą propozycją kształtowania przestrzeni publicznej w takim obiekcie.  Realizacja idei budynku, w swym kształcie w tym miejscu rodziłaby wiele nieporozumień…

II Wyróżnienie Regulaminowe: PRACA NR 31, numer identyfikacyjny 81100611.

Projekt, poprzez bardzo wyrazistą formę, jest skuteczną próbą bycia ikoną. Ładunek emocjonalny, zawarty w bryle jest wyzwaniem dla otoczenia i ludzi znajdujących się wokół. Zaprasza wręcz do „zmierzenia się” z nim, skutecznie zachęcając do wejścia. Jest atrakcyjny, ciekawy, a jednocześnie pełen powagi. Jednakże, zastosowane formy budzą zbyt jednoznaczne skojarzenia z formą krzyża i młota, co może rodzić wątpliwości, co do intencji przesłania. Skojarzenia te prawdopodobnie zdominowałyby dyskusję zarówno w fazie budowy, jak i w okresie eksploatacji budynku. Jury nie jest pewne, czy idea, o której mówią autorzy, dotycząca ochrony „nici życia” przed okupacją, wojną, śmiercią, znalazła odbicie w architekturze.

III Wyróżnienie Regulaminowe: Praca 36, numer identyfikacyjny 34179025.

Jest to jedna z najbardziej uderzających i zdyscyplinowanych propozycji. Nawiązuje do ekstremalnych doświadczeń II Wojny Światowej, a także wojny jako takiej w ogóle, jak okopów, grobów, śmierci. Projektanci nie pozostawiają widza obojętnym, więcej – domagają się, by zmierzył się z tymi doświadczeniami, słowem – by zszedł do „mogiły”. Zewnętrzna bryła budynku poprzez zastosowaną symbolikę podporządkowana została funkcji pomnika – memoriału. Tu więcej jest miejsca na kontemplację, zastanowienie, przemyślenia, niż na sprawne wykorzystywanie funkcji budynku. Niemniej sama forma budynku, a zwłaszcza ekspozycja nocna, jest bardzo interesująca. Praca bardzo czytelna ideowo, w większości prawidłowo rozwiązuje układ funkcjonalno-przestrzenny. Jednak wydaje nam się, że przyjęta forma jest bardziej rzeźbą i monumentem, niż propozycją budynku użyteczności publicznej, funkcjonującą w przestrzeni miejskiej i realizującą założenia Zamawiającego.

IV Wyróżnienie Regulaminowe: PRACA NR 124, numer identyfikacyjny 74745847.

Autorzy w interesujący sposób podjęli próbę realizacji idei ukazania zniszczeń w sferze materialnej i duchowej poprzez użycie betonu z natury rzeczy silnego, mocnego, wytrzymałego, wręcz niezniszczalnego, a następnie poddali go działaniom destrukcyjnym. Budynek przedstawiono w formie zbyt dosłownie nawiązującej do bunkra, która prowadzi dialog z odwiedzającym. Jury nie jest jednak pewne, czy zaproponowana forma, szczególnie w odniesieniu do wnętrz, wytrzyma próbę czasu.

Wyróżnienia POZAREGULAMINOWE WSKAZANIA SĄDU

Prace konkursowe, wskazane przez Sąd -, bez względu na zakres i sposób spełnienia wymagań regulaminowych - prezentują różne typy rozwiązań, zestaw przemyśleń i sposobów potraktowania tematu, które są wartymi zauważenia wypowiedziami. Ilustrują one zróżnicowane formy architektonicznej ekspresji, które odmiennie pokazują jedną z najbardziej skrajnych ludzkich tragedii XX. wieku. Wskazane prace - obok prac nagrodzonych i wyróżnionych -  są dowodem na to, że architektura i jej uniwersalny język, są w stanie wyrazić horror i historię II. Wojny Światowej, zarówno w sposób dramatyczny i dosłowny, jak subtelny i metaforyczny sposób.

Praca Nr 1, numer identyfikacyjny 58571012: Ta szczególna praca zwróciła uwagę Sądu ze względu na rzeźbiarską propozycję ukształtowania przestrzeni publicznej, przechodzącą w przestrzeń ekspozycji muzealnej w dwóch wielkich kubikach surowych bunkrów.

Praca Nr 26, numer identyfikacyjny 02041970: Ta nieco “kapryśna” w formie praca zwraca uwagę bogactwem i narracją prezentacji, ukazując bardzo osobisty stosunek autorów  do wyzwania jakim są cierpienia wojny.

Praca Nr 32, numer identyfikacyjny 30118600: Ta praca ze swoją abstrakcyjną propozycją “machiny wojennej” jest mocnym przedstawieniem opresji wojennej i konsekwencji dla miast i ich mieszkańców. 

Praca Nr 49, numer identyfikacyjny 24072009: W tej pracy obraz zniszczonego mostu, przedstawiającego dosłownie i metaforycznie istotę Wojny, został w interesujący sposób zastosowany jako ikoniczne narzędzie łączące zróżnicowane architektonicznie elementy projektu. 

Praca Nr 50, numer identyfikacyjny 20090629: Ta praca – jedna z najbardziej “zielonych” w tym Konkursie, w interesujący sposób łączy budynek z krajobrazem dla wykreowania nowej przestrzeni publicznej Gdańska, jednocześnie proponuje uspakajającą metaforę czasu po Wojnie.

Praca Nr 51, numer identyfikacyjny 01747677: Ta praca łączy w sobie wielość elementów w intrygującej “zoomorficznej” formie smoka lub gąsienicy, jako konstrukcji maszerującej przez teren lokalizacji Muzeum.

Praca Nr 76, numer identyfikacyjny 19390445: W tej pracy “krater bomby” wyraziście obrazuje horror Wojny, zaś forma przypominająca promień światła ukazuje optymizm przyszłości.

Praca Nr 78, numer identyfikacyjny 10041004: Ta praca zmierza do wykreowania symbolicznego i nostalgicznego parku pamięci na dachu prostej ale ekspresyjnej formy, wznoszącej się nad terenem, lecz bez dominowania nad miastem.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej