Spis treści
- PLK likwiduje jednopoziomowe przejazdy
- To wspólna inwestycja państwa i samorządów
- Nowe wiadukty i tunele – gdzie powstaną
- Nowa jakość bezpieczeństwa
- Lista rezerwowa i kolejne etapy
- Modernizacja 46 przejazdów kolejowych
Program przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych w Polsce będzie możliwy dzięki inwestycjom finansowanym z budżetu państwa i współpracy z samorządami. W całym kraju powstaną nowe, bezpieczne skrzyżowania dwupoziomowe. Projekt zwiększy bezpieczeństwo i poprawi płynność ruchu i komfortu podróży.
PLK likwiduje jednopoziomowe przejazdy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły ocenę zgłoszeń do pierwszego etapu ogólnopolskiego programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Inicjatywa zakłada eliminację przejazdów jednopoziomowych, które często są miejscem niebezpiecznych zdarzeń, i ich zastąpienie wiaduktami lub tunelami.
Do programu zgłoszono łącznie 51 propozycji inwestycyjnych złożonych przez 35 podmiotów – głównie jednostki samorządu terytorialnego i zarządców dróg. Po analizie formalnej, technicznej i ekonomicznej zakwalifikowano 36 projektów do dalszego rankingowania - 16 zadań trafiło na listę podstawową, co oznacza zakwalifikowanie do dofinansowania i dalszych prac przygotowawczych.
To wspólna inwestycja państwa i samorządów
Program realizowany jest w formule konkursowej i opiera się na współpracy między PLK S.A. a samorządami, które muszą zapewnić wkład własny do realizacji inwestycji. Z budżetu państwa przeznaczono na ten cel 861 mln zł – po 430,5 mln zł na każdy z dwóch etapów naboru. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej inwestycji wynosi 60 mln zł.
PLK S.A. współfinansują budowę części inżynieryjnej obiektu zlokalizowanej bezpośrednio nad lub pod torami, a także przygotowanie dokumentacji projektowej i likwidację istniejących przejazdów. Wśród warunków udziału w programie znalazły się m.in. uzyskanie poparcia społecznego oraz integracja planowanej inwestycji z istniejącym układem komunikacyjnym.
Nowe wiadukty i tunele – gdzie powstaną
Bezpieczniejsze przejazdy kolejowe powstaną w:
- Kostrzynie,
- Czempiniu,
- Pabianicach,
- Nakle nad Notecią,
- Lubinie,
- Zbąszyniu,
- Białej Podlaskiej,
- Łodzi,
- Jaworznie,
- Kartuzach,
- Justynowie,
- Poznaniu,
- Ołtarzewie,
- Ząbkach,
- Gogolinie.
Na liście rezerwowej znalazły się m.in. skrzyżowania drogowo-kolejowe w: Mińsku Mazowieckim, Wrocławiu, Krakowie, Iławie, Nowym Targu, Lublińcu i Oławie.
Nowa jakość bezpieczeństwa
Jak podkreślają przedstawiciele resortu infrastruktury, projekt ma nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo na styku dróg i linii kolejowych, ale również usprawnić ruch miejski i ograniczyć zatory komunikacyjne. – Cieszę się, że na sieci kolejowej przybędzie nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań. Takie rozwiązania zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i przyczyniają się do zmniejszenia korków w miastach – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Z kolei wiceminister Piotr Malepszak zaznacza, że dzięki zaangażowaniu lokalnych władz oraz dobrej współpracy z PLK, groźne przejazdy zostaną zastąpione nowoczesnymi, bezpiecznymi obiektami.
Lista rezerwowa i kolejne etapy
Na liście rezerwowej znalazło się 20 projektów, które mimo pozytywnej oceny nie zmieściły się w limicie budżetowym. Istotne jest jednak, że te zadania automatycznie wezmą udział w drugim etapie programu, zachowując zdobyte punkty z etapu I, o ile wnioskodawcy nie zrezygnują z udziału.
Katalog zadań z listy podstawowej oraz rezerwowej może jeszcze ulec zmianie – w zależności od ostatecznej weryfikacji kosztów i możliwości zapewnienia wkładu własnego przez samorządy.
Modernizacja 46 przejazdów kolejowych
Dodatkowo w w województwach: śląskim, małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, opolskim i dolnośląskim zosatnie zmodernizowanych 46 skrzyżowań kolejowo-drogowych. W ramach prac zainstalowane zostaną nowe systemy ostrzegania – sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, automatyczne zapory oraz urządzenia do zdalnego sterowania ruchem. Zastąpią one dotychczasowe starsze, często ręcznie obsługiwane zabezpieczenia. Niektóre przejazdy będą zdalnie monitorowane lub zostaną w pełni zautomatyzowane. Celem jest szybsze i skuteczniejsze ostrzeganie kierowców o nadjeżdżających pociągach i ograniczenie ryzyka wypadków. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości ponad 180 mln zł obejmującą zaprojektowanie i wykonanie robót.

Zobacz także: Dworzec Zachodni w Warszawie pod koniec remontu