Tunel w Świnoujściu - kiedy otwarcie? Czy pod wodą pojedziemy już za miesiąc?

2023-05-19 11:23
Tunel w Świnoujściu
Autor: Tunel w Świnoujściu Budowa tunelu w Świnoujściu dobiegła końca

Tunel w Świnoujściu budowany jest od marca 2021. Aktualnie przy podwodnej przeprawie między wyspami Uznam i Wolin trwają ostatnie prace wykończeniowe, testy i odbiory techniczne. Kiedy otwarcie tunelu w Świnoujściu dla kierowców? Jest data!

Spis treści

  1. Tunel w Świnoujściu - aktualności
  2. Kiedy otwarcie tunelu w Świnoujściu?
  3. Tunel w Świnoujściu - jaki jest?
  4. Po co tunel w Świnoujściu?
  5. Tunel w Świnoujściu - technologia wykonania
  6. Przebieg tunelu w Świnoujściu
  7. Historia przetargu na budowę tunelu w Świnoujściu

Tunel w Świnoujściu - aktualności

W tej chwili na oby wyspach, Uznam i Wolin, trwają prace porządkowe i wykończeniowe w tunelu i jego sąsiedztwie. Wykonywane są testy instalacji infrastruktury. Wokół tunelu prowadzone są prace brukarskie i roboty drogowe.

W Budynku Biura Centrum Obsługi kontynuowane są prace związane z uruchomieniem systemów tunelowych, między innymi systemów bezpieczeństwa.

Podano też, że 26 maja do straży pożarnej ma być zgłoszone zakończenie prac.

Kiedy otwarcie tunelu w Świnoujściu?

Otwarcie tunelu w Świnoujściu miało nastąpić 25 maja 2023. Wiadomo już, ze termin majowy jest nierealny - wykonawca zapowiedział przedłużenie prac.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz na antenie Radia Szczecin, dopytywany o datę otwarcia, powiedział, że będzie to około 20 czerwca. Konkrety nie są jeszcze znane.

Około 20 czerwca powinienem otrzymać decyzję na użytkowanie tunelu – powiedział.

Tunel w Świnoujściu - jaki jest?

Całkowita długość inwestycji wynosi 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel pod Świną, który łączy wyspy Uznam i Wolin, ma długość 1,48 km, w najgłębszym miejscu znajduje się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Tunel jest jednorurowy i powstanła w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Jezdnia w tunelu będzie mieć 11 metrów szerokości: oba pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku) będą miały szerokość 3,5 m, a pasy awaryjne - 2 m.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak.

Koszt budowy tunelu w Świnoujściu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

Po co tunel w Świnoujściu?

Tunel ma rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie mają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

Tunel w Świnoujściu - technologia wykonania

W październiku 2020 r. do Świnoujścia przypłynęło z Chin specjalnie skonstruowane urządzenie TBM (Tunnel Boring Machine - ang. maszyna drążąca tunel), ważące ponad 3000 ton, mające długość 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna była rozłożona na części na czas transportu - montowana była w komorze startowej.

Drążenie tunelu TBM (nazwana w wyniku głosowania internetowego Wyspiarką) rozpoczęła w marcu 2021 na wyspie Uznam. Przewiercała się pod dnem Świny na wyspę Wolin, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (pierścienie ważą od 75 do 100 ton). Do obsługi maszyny podczas drążenia potrzebnych było około 15 osób. TBM Wyspiarka mogła drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 m na dobę.

Maszyna zakończyła drążenie tunelu we wrześniu 2021, a pod koniec grudnia została zdemontowana.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Projekt tunelu w Świnoujściu Link: Kliknij i powiększ

Przebieg tunelu w Świnoujściu

  • Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej.
  • Następnie, równoległe do tej ulicy trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
  • Przekroczenie Świny nastąpi na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin.
  • Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego.
  • Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
  • Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.

Historia przetargu na budowę tunelu w Świnoujściu

Przetarg na realizację tunelu w Świnoujściu został ogłoszony 15 kwietnia 2016 r. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło 14 firm. W lutym 2017 r. wszyscy oferenci zostali zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania. We wrześniu 2017 r. wpłynęły 4 oferty cenowe:

  • PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. – ok. 793,2 mln zł;
  • Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. – ok. 727,1 mln zł;
  • China Harbour Engineering Company Ltd i Mosty Łódź S.A. – ok. 825,9 mln zł;
  • Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A – 618,6 mln zł.

Pod koniec listopada 2017 r. została wybrana oferta konsorcjum Astaldi. Od tej decyzji odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) 2 oferentów. Oba odwołania zostały uznane przez KIO. Na jedno z tych rozstrzygnięć wpłynęła skarga do Sądu Okręgowego w Szczecinie, sąd rozstrzygnął sprawę w marcu 2018 r. – uznał skargę i uchylił zaskarżony wyrok KIO.

W kwietniu 2018 r. ponownie jako najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum Astaldi. Również od tej czynności wpłynęło odwołanie, które w maju zostało oddalone przez KIO. Konsorcjum Astaldi otrzymało w czerwcu zaproszenie do podpisania umowy.

Włoski wykonawca kilkukrotnie prosił o zmianę terminu podpisania umowy informując o problemach z uzyskaniem gwarancji należytego wykonania umowy. Ostatecznie na początku sierpnia 2018 r. wykonawca poinformował, iż nie podpisze umowy tłumacząc swoją decyzję głównie kwestiami związanymi ze wzrostem cen.

Zamawiający - miasto Świnoujście zajął wadium wniesione przez Astaldi (10 mln zł.). W tej sytuacji jako najkorzystniejsza została wybrana kolejna oferta - konsorcjum PORR, z którym miasto zawarło kontrakt.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej