Tunel pod Świną ma być gotowy w połowie 2023

Tunel pod Świną będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km, a samego tunelu 1,5 km. Na budowie tunelu pod cieśniną Świny trwają intensywne prace. Jest deklaracja wykonawcy odnośnie terminu zakończenia inwestycji.
Spis treści
- Tunel pod Świną - aktualności z budowy
- Kiedy przejedziemy tunelem pod Świną?
- Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce
- Film z budowy tunelu pod Świną
- Przebieg tunelu pod Świną
Tunel pod Świną - aktualności z budowy
Przy budowie tunelu pod Świną trwają intensywne prace. W tej chwili wykonawca skupił się na wyjściach ewakuacyjnych, co jest jednym z większych wyzwań przy budowie tuneli znajdujących się pod wodą. Aby je wykonać, trzeba m.in. przebić się przez obudowę tunelu, co umożliwia zamrożenie gruntu. Pierwsza część mrożenia to tzw. mrożenie aktywne, dzięki któremu spadnie temperatura gruntu i zostanie wytworzony szczelny płaszcz mrożeniowy. Po tym będzie możliwe wykonanie wyłomu i rozpoczęcie realizacji konstrukcji wyjść.
Uszczelniana jest obudowa tubingowa tunelu. Od strony wyspy Wolin trwa montaż prefabrykatów typu „U” pod jezdnię, filigranów pod konstrukcje płyty poddrogowej oraz prefabrykatów sufitowych dla kanału wentylacyjnego. Rozpoczęto również betonowanie płyty poddrogowej.

Kiedy przejedziemy tunelem pod Świną?
Zgodnie z zapowiedziami tunelem pod Świną mieliśmy pojechać w 2022 roku. Wykonawca zaproponował jednak przesunięcie terminu realizacji tunelu. Zgodnie z ostatnią deklaracją wykonawcy i przedstawianym przez niego aktualnym harmonogramem, ma to nastąpić przed sezonem letnim 2023 roku.
Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce
Tunel pod Świną to 1484 m tunelu drążonego maszyną TBM, a z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi 1780 metrów. Maszyna TBM Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca 2021. Po przejściu pod dnem Świny zakończyła pracę.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Więcej m.in. o technologii budowy tunelu pod Świną TUTAJ.

Film z budowy tunelu pod Świną
Przebieg tunelu pod Świną
- Inwestycja rozpocznie się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej.
- Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
- Przekroczenie Świny nastąpi na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin.
- Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego.
- Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
- Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.
Czytaj też:
