Tor wodny Świnoujście – Szczecin gotowy! Powstały dwie nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

2022-05-11 9:49
Tor wodny Świnoujście – Szczecin
Autor: Ministerstwo Infrastruktury Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiono do głebokości 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z jednoczesnym jego poszerzeniem do 100 m, do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z jednoczesnym jego poszerzeniem do 100 m,

Tor wodny Świnoujście – Szczecin oddano do użytku 9 maja 2022. To strategiczna inwestycja dla przyszłości zachodniopomorskich portów. W ramach modernizacji tor wodny został pogłębiony do 12,5 metra, powstały też dwie nowe wyspy W 22 i W 28 . Całkowita wartość inwestycji to ok. 1,9 mld zł.

Spis treści

  1. Dlaczego pogłębienie toru wodnego to inwestycja strategiczna?
  2. Nowe wyspy w okolicy toru wodnego
  3. Kto był wykonawcą modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin ?
  4. Budowa toru wodnego Świnoujście – Szczecin - trochę historii

Dlaczego pogłębienie toru wodnego to inwestycja strategiczna?

W modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin chodziło o to, aby głębokość akwenu umożliwiła wpływanie do niego jednostek o większym zanurzeniu - z 9 m do około 11 m. Możliwość przyjmowania przez port w Szczecinie statków o dużej ładowności oraz większym zanurzeniu to nieoceniona szansa dla dalszego rozwoju portu.

W trakcie prac pogłębiono tor wodny do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z jednoczesnym jego poszerzeniem do 100 m, przebudową skarp brzegowych oraz pogłębieniem i poszerzeniem obrotnic dla statków. 

Czytaj też:

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i nie będzie konieczności ich odciążania w Świnoujściu przed dalszą drogą. Dla przykładu statek, który w tej chwili wchodzi do portu z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Nowe wyspy w okolicy toru wodnego

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim powstały z urobku wydobywanego podczas prac pogłębiających (są polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln m³). Zlokalizowane są na dwudziestym drugim i dwudziestym ósmym kilometrze toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Obie wyspy mają średnio 5 m wysokości. Wyspa W22 ma powierzchnię około 123 ha, a wyspa W28 około 250 ha.

Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem refulacyjnym, na którym składowany będzie materiał z bieżących prac czerpalnych przez najbliższych kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Na wyspach nasadzona zostanie roślinność, by w przyszłości mogły również stać się miejscem bytowania ptactwa – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Kto był wykonawcą modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin ?

Wykonawcą modernizacji toru wodnego było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a wartość podpisanego we wrześniu 2018 roku kontraktu to ok. 1,9 mld zł.

W ramach projektu modernizowana jest jeszcze baza oznakowania nawigacyjnego w Szczecinie. Zadanie o wartości ok. 54 mln zł wykonuje Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina. Umowę podpisano w sierpniu 2019 r., a zakończenie prac nastąpi jesienią 2022 r.

Budowa toru wodnego Świnoujście – Szczecin - trochę historii

Prace nad doprowadzeniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m to plan zarządu portu, który był realizowany stopniowo od wielu lat. Przypomnijmy, że pierwszy etap modernizacji toru ruszył w roku 2000. Obejmował budowę falochronów wyjściowych z kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony kanału, na odcinku ok. 3 km długości toru. W drugim etapie przebudowano umocnienia brzegowe kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Dopiero trzeci etap objął pogłębienie na całej długości z głębokości 10,5 m do głębokości 12,5 m.

Realizacja inwestycji odbywa się w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej