Stacja Słodowiec już czynna
Przetarg na wykonanie stacji Słodowiec ogłoszono 22 czerwca 2005 roku, a jego rozstrzygniecie nastąpiło 13 września tego samego roku. Niestety umowa została podpisana dopiero siedem miesięcy później - 5 kwietnia 2006 roku, czego powodem były protesty składane przez wykonawców.
Mimo tych przeszkód stacja powstała. Budowa zakończyła się 20 marca 2008 roku. Ostatnie dni to odbiory Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Stacji Pożarnej.
W środę, 23 kwietnia 2008, na stację Słodowiec wjechał pierwszy pociąg z pasażerami.
Słodowiec jest stacją jednokierunkową. Na poziomie 0 - poziom terenu - mieszą się hale odpraw z pomierzeniami towarzyszącymi, kioski wind, cierpnie i wyrzutnie wentylacyjne. Natomiast poziom -1 tworzą: hala peronowa, pomieszczenia techniczne i technologiczne, kanały wentylacyjne, tory odstawcze.
Perony pasażerskie rozmieszone zostały po bokach stacji, a tory metra biegną pomiędzy nimi. Po obu stronach peronu usytuowane zostały schody stałe, schody ruchome oraz windy.
Wejście do stacji stanowi murowany budynek z rozsuwanymi drzwiami.
Tunel szlakowy, pomiędzy stacjami Marymont i Słodowiec ma długość 874,36 m. Budowany był przy zastosowaniu trzech metod:
-
tunel dwutorowy, jednonawowy, żelbetonowy w konstrukcyjnych ścianach szczelinowych rozpartych podczas wykonywania wykopu rozporami stalowymi, długość - 217,30 m,
-
dwa tunele jednotorowe drążone w obudowie z tubingów żeliwnych, długość - 316,40 m. Ten odcinek wykonywany był metodą tunelową ze względu na potrzebę zlokalizowania szlaku pod fundamentami funkcjonującej trasy szybkiego ruchu,
-
dwa tunele jednotorowe jedno i dwu nawowe monolityczne wykonane w wykopie zabezpieczonym ścianą długości
- 340 m.
Wymiary stacji Słodowiec:
-
długość peronów - 120 m,
-
szerokość peronów - 2 x 4,5 m,
-
długość stacji - 155 m,
-
wysokość hali peronowej na -1 poziomie - 4 m,
-
wysokość pawilonów naziemnych z halami odpraw na poziomie 0 - 3,3 m,
-
długość torów odstawczych - 207 m.
maj 2008