Stacja Słodowiec już czynna

2008-05-13 15:36

Przetarg na wykonanie stacji Słodowiec ogłoszono 22 czerwca 2005 roku, a jego rozstrzygniecie nastąpiło 13 września tego samego roku. Niestety umowa została podpisana dopiero siedem miesięcy później - 5 kwietnia 2006 roku, czego powodem były protesty składane przez wykonawców.

Stacja Słodowiec

i

Autor: Archiwum serwisu

Mimo tych przeszkód stacja powstała. Budowa zakończyła się 20 marca 2008 roku. Ostatnie dni to odbiory Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Stacji Pożarnej.
W środę, 23 kwietnia 2008, na stację Słodowiec wjechał pierwszy pociąg z pasażerami.

Słodowiec jest stacją jednokierunkową. Na poziomie 0 - poziom terenu - mieszą się hale odpraw z pomierzeniami towarzyszącymi, kioski wind, cierpnie i wyrzutnie wentylacyjne. Natomiast poziom -1 tworzą: hala peronowa, pomieszczenia techniczne i technologiczne, kanały wentylacyjne, tory odstawcze.

Perony pasażerskie rozmieszone zostały po bokach stacji, a tory metra biegną pomiędzy nimi. Po obu stronach peronu usytuowane zostały schody stałe, schody ruchome oraz windy.
Wejście do stacji stanowi murowany budynek z rozsuwanymi drzwiami.

Tunel szlakowy, pomiędzy stacjami Marymont i Słodowiec ma długość 874,36 m. Budowany był przy zastosowaniu trzech metod:

  • tunel dwutorowy, jednonawowy, żelbetonowy w konstrukcyjnych ścianach szczelinowych rozpartych podczas wykonywania wykopu rozporami stalowymi, długość - 217,30 m,
  • dwa tunele jednotorowe drążone w obudowie z tubingów żeliwnych, długość - 316,40 m. Ten odcinek wykonywany był metodą tunelową ze względu na potrzebę zlokalizowania szlaku pod fundamentami funkcjonującej trasy szybkiego ruchu,
  • dwa tunele jednotorowe jedno i dwu nawowe monolityczne wykonane w wykopie zabezpieczonym ścianą długości
    - 340 m.

Wymiary stacji Słodowiec:

  • długość peronów - 120 m,
  • szerokość peronów - 2 x 4,5 m,
  • długość stacji - 155 m,
  • wysokość hali peronowej na -1 poziomie - 4 m,
  • wysokość pawilonów naziemnych z halami odpraw na poziomie 0 - 3,3 m,
  • długość torów odstawczych - 207 m.

maj 2008