Ruszyła przebudowa dwóch dworców w mazowieckich Pionkach

2022-11-22 16:58
Ruszyła przebudowa dwóch dworców w mazowieckich Pionkach
Autor: PKP SA Dworzec w Pionkach pochodzi z 1925 roku, jest pod opieką konserwatora zabytków

Dworce Pionki oraz Pionki Zachodnie są modernizowane. Łączny koszt inwestycji to prawie 15 mln zł. Udostępnione podróżnym zostaną pod koniec 2023 roku.

Pierwszy jest zabytkowy i wygląda jak niewielki pałac, drugi wybudowano po wojnie i ma bardzo minimalistyczną formę oraz bryłę. Dworce Pionki i Pionki Zachodnie, bo o nich mowa, przejdą olbrzymią metamorfozę. Ruszyły na nich pierwsze prace budowlane.

PKP modernizuje zabytkowy dworzec w Pionkach

PKP modernizuje kolejne zabytkowe dworce. By wymienić najnowsze realizacje, we wrześniu oddano do użytku zabytek architektury drewnianej z 1921 roku w Zajezierzu k. Dęblina, w sierpniu – ceglany dworzec z 1865 roku w Węglińcu. Wkrótce ma ruszyć przebudowa XIX-wiecznego dworca w Czechowicach-Dziedzicach.

Dworzec w Pionkach, gdzie właśnie rozpoczęto prace budowlane, również znajduje się pod opieką konserwatora zabytków. Pochodzi z 1925 roku i jest przykładem stylu dworkowego. Po remoncie przywrócony zostanie historyczny wygląd oraz kolorystyka elewacji. Ściany mają odzyskać pierwotny perłowo-biały kolor z zieloną stolarką okien. Odtworzona zostanie ozdobna attyka dachowa, remont przejdą zewnętrzne schody. Fasada od strony miasta odzyska historyczny logotyp PKP z okresu powstania dworca, a na tej od strony peronów pojawi się godło II RP z datą powstania budynku.

We wnętrzach renowacje przejdą historyczne elementy wystroju i wyposażenia: posadzka, dwie kolumny, kaflowy piec i boazeria. Z nowych elementów w holu pojawią się ławki, elektroniczne rozkłady jazdy i mapa dotykowa dworca. Na parterze znajdzie się też lokal komercyjny oraz toaleta dla podróżnych.

Nową funkcję ma mieć piętro budynku, będzie tam działać sala ślubów. W bezpośrednim otoczeniu dworca wymienione zostaną chodniki, pojawią się stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci. Zaplanowano nowe oświetlenie sąsiedztwa budynku.

Dworzec Pionki Zachodnie z windą

Równego uznania w oczach kolejarzy nie znalazła natomiast skromna, prostopadłościenna bryła dworca Pionki Zachodnie pochodząca z lat 50. XX wieku. Ona również przejdzie modernizację, choć wygląd zmieni zasadniczo. Jest to podyktowane m.in. chęcią stworzenia dla pasażerów zewnętrznej poczekalni, której na peronie brakowało.

Dwukondygnacyjny budynek na planie kwadratu wkomponowano w skarpę, więc tylko od strony miasta widać jego dwa, mało reprezentacyjne piętra. Teraz w górnej partii z czterech stron zostanie on opasany żaluzjami elewacyjnymi. Ich pas będzie dwukrotnie szerszy od strony miasta, tam też funkcję obiektu podkreśli zegar.

Z kolei w obrębie peronów żaluzje zostaną wysunięte przed lico ściany, tworząc podcień. Dzięki przeszkleniom zamontowanym z dwóch stron powstanie w nim zewnętrzna poczekalnia, będzie w niej można poczekać na pociąg, chroniąc się przed wiatrem, deszczem czy śniegiem.

Ściany budynku mają mieć jaśniejszą kolorystykę od obecnej, kontrastującą z grafitowym odcieniem żaluzji. Na parterze budynku od strony miasta ma się znaleźć lokal komercyjny. Parter z holem na piętrze połączy winda, w holu zaś przy kasach biletowych pojawią się ławki, kosze na śmieci, elektroniczny rozkład jazy pociągów. Z miasta na perony, tak jak wcześniej, będzie się też można dostać bezpośrednio po schodach usytuowanych z południowo-zachodniej strony.

Dworce w Pionkach bez barier

Oba dworce po przebudowie będą dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowane zostaną ścieżki prowadzące dla osób niedowidzących, pojawią się oznaczenia w alfabecie Braille’a, wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Windy i podnośnik ułatwia poruszanie się osobom na wózkach.

PKP podkreśla, że oba dworce, dzięki zmniejszeniu energochłonności, mają być przyjazne środowisku. Wykorzystywany w nich będzie system inteligentnego zarządzania budynkami, BMS, czyli Building Management System, który automatyzuje zarządzanie instalacjami grzewczymi, chłodzącymi, oświetleniem czy alarmem i pozwala na bardziej efektywne użycie urządzeń.

Dobrą dla środowiska decyzją jest przebudowa dworca Pionki Zachodnie, zamiast wznoszenia nowego obiektu, jak to się stało m.in. w Rogowie k/Koluszek, gdzie stary dworzec wyburzono. Z drugiej jednak strony, PKP chwali się planowanym w Pionkach montażem bardzo energochłonnej klimatyzacji, co w czasach kryzysu klimatycznego stoi w sprzeczności z podejściem proekologicznym.

O inwestycjach:

  • Inwestorem w obu przypadkach są Polskie Koleje Państwowe S.A.
  • Koszt inwestycji to 10,59 mln zł brutto w przypadku Dworca Pionki oraz 3,96 mln zł dla dworca Pionki Zachodnie
  • Za projekt modernizacji dworca Pionki odpowiada pracownia An Archi Group spółka z o.o.
  • Prace budowlane na dworcu Pionki wykona korporacja budowlana DARCO Dariusz Żak
  • Projekt przebudowy dworca Pionki Zachodnie jest autorstwa SAFEGE S.A.S. – S.A.
  • Prace budowlane Pionki Zachodnie - konsorcjum firm:  TWD-BUD Toczyłowski Sp. k. i WIMAKS HIŃCZA Sp. k.
  • Planowane zakończenie prac: ostatni kwartał 2023 roku
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej