Jak idzie remont Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie? Zobacz budowę wiaduktu w Warszawie. Kiedy koniec prac?

2024-02-20 11:56

Remont Trasy Łazienkowskiej w Warszawie toczy się obecnie na wysokości Saskiej Kępy. W budowie jest północny wiadukt, a rozbiórka południowego nastąpi już wkrótce. Zakończyła się z kolei modernizacja Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli. Zobacz zdjęcia. Kiedy remont dobiegnie końca?

Spis treści

  1. Remont Trasy Łazienkowskiej – najważniejsze fakty
  2. Wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli gotowe przed czasem
  3. To jeszcze nie koniec remontu. Co dzieje się na Saskiej Kępie?

Remont Trasy Łazienkowskiej – najważniejsze fakty

Trasa Łazienkowska w Warszawie od lutego 2022 jest w generalnym remoncie. To przelotowa ulica, która prowadzi z Ochoty przez Śródmieście, most Łazienkowski na drugą stronę Wisły na Saską Kępę i Grochów. Z trasy codziennie korzystało przed remontem ponad 120 tys. aut dziennie (dane zebrane przez Zarząd Dróg Miejskich), ale to także ulica, na której wytyczone trasy ma wiele linii autobusowych. Dlatego prace remontowe stanowią duże utrudnienie dla mieszkańców miasta.

Tak naprawdę most i dojazdy do niego były wielokrotnie remontowane, łącznie z przebudową przeprawy przez Wisłę. Remont był prowadzony w 2015 po pożarze, most wówczas został zupełnie zamknięty. Obecny, generalny remont zaczął się od wyburzania wiaduktów z lat 70. nad Agrykolą w Śródmieściu. W ich miejscu powstały nowe konstrukcje, które otwarto 31 października 2023. Obecnie trwa przebudowa wiaduktów na Saskiej Kępie.

Cała inwestycja powinna zostać zakończona w połowie 2025 r. Prace realizują firmy SKANSKA S.A. (wiadukty przy Agrykoli) i WARBUD (wiadukty na Saskiej Kępie).

Pogadane Zbudowane. Budowa domu z betonu komórkowego.
Materiał sponsorowany

Wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli gotowe przed czasem

31 października 2023 r. otwarto drugi, południowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli. Pierwszy działał już od grudnia 2022 r. Oznacza to, że tę część inwestycji udało się zakończyć na kilka miesięcy przed terminem (marzec 2024 r.). Z obu wiaduktów korzystają kierowcy oraz autobusy miejskie, które mają do dyspozycji buspas.

Dwa nowe wiadukty mają ok. 400 m długości. Zastąpiły one będące w złym stanie technicznym wiadukty z 1974 r. Wraz z otwarciem zmodernizowanych obiektów na stałe trasy (i stałe przystanki) wróciło wiele autobusów.

Do marca 2024 r. potrwają jeszcze prace wykończeniowe przy infrastrukturze pieszo-rowerowej na wiaduktach oraz pod nimi. Wiosną rowerzyści zyskają do dyspozycji obustronne ciągi pieszo-rowerowe oraz pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi.

To jeszcze nie koniec remontu. Co dzieje się na Saskiej Kępie?

Kolejnym etapem remontu Trasy Łazienkowskiej jest trwająca przebudowa wiaduktów na Saskiej Kępie. Generalnym wykonawcą tego odcinka został WARBUD. Firma wyburzy i zbuduje od nowa dwa wiadukty znajdujące się nad ulicą Bajońską i Paryską. Jest to odcinek, który biegnie blisko budynków mieszkalnych, dlatego od ul. Bajońskiej do Międzynarodowej ulica została zabudowana ekranami akustycznymi, a jezdnia jest wyłożona specjalną, cichą nawierzchnią. Natomiast wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych zasadzonych zostanie 70 drzew i liczne krzewy. W trakcie prac remontowych przebudowana będzie także sieć wodociągowa, gazowa, elektroenergetyczna i telekomunikacyjna.

Aktualnie trwa budowa północnego wiaduktu od strony Saskiej Kępy. Będzie on gotowy w połowie 2024 r., a gdy to się stanie, rozpocznie się rozbiórka wiaduktu południowego. Nowe podpory znajdą się w tych samych miejscach co szerokie, pojedyncze filary starego wiaduktu. Nowy kształt podpór wpłynie na poprawę widoczności i bezpieczeństwa osób poruszających się pod obiektem. Cała inwestycja na Saskiej Kępie ma się zakończyć w połowie 2025 r. Warto przypomnieć, że trwa także przebudowa placu Na Rozdrożu, która ma się zakończyć w 2024 r.

– Obecnie na podporach trwa już wykonywanie płyty wiaduktu, czyli elementu, na którym znajdzie się m.in. jezdnia. Do nadania płycie kształtu zgodnego z projektem służą szalunki. (...) Szalunki montowane są przy użyciu tymczasowych rusztowań i tworzą formę, w której układane są stalowe pręty zbrojeniowe. Następnie całość zalewana będzie betonem. Tak powstaną kolejne fragmenty płyty każdego z 11 przęseł nowego wiaduktu. Obiekt ma być gotowy w połowie 2024 r. Po przełączeniu na niego ruchu w obydwu kierunkach prace przeniosą się na stronę południową – podaje miasto.

Zobacz też gotowe już wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej