Przy CPK jednak nie powstanie Airport City? Unieważniono przetarg na audyt. Firmy się boją?

2024-06-11 12:42

CPK, czyli Centralny Port Komunikacyjny ma się składać nie tylko z lotniska i węzła kolejowego, ale też dwóch kluczowych centrów logistycznych: Airport City oraz Cargo City. Wciąż nie wiadomo jednak, czy one powstaną. Miał o tym zadecydować audyt, jednak nie udało się wybrać firmy do tego zadania. Co więcej, to już nie pierwsza taka sytuacja.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie

Spis treści

  1. W ramach CPK miały powstać Airport City oraz Cargo City. Nie powstaną?
  2. To już nie pierwszy problem z audytem CPK. Rząd zdecyduje bez ekspertów?

W ramach CPK miały powstać Airport City oraz Cargo City. Nie powstaną?

W czerwcu 2024 r. rząd ma ogłosić decyzję w sprawie przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Wypowiedzi polityków sugerują, że w jakiejś formie inwestycja zostanie zrealizowana, ale wciąż nie znamy konkretów. Przypomnijmy, że CPK ma się składać m.in. z:

  • części lotniskowej – przyszłość niepewna,
  • części kolejowej, czyli węzła kolejowego przy lotnisku i sieci Kolei Dużych Prędkości – powstanie w części,
  • Airport City oraz Cargo City, czyli centrów logistycznych (magazyny, obiekty biurowe itp.) służących do obsługi CPK oraz transportowanych tędy towarów – przyszłość niepewna.

– W pobliżu lotniska #CPK planowane jest Cargo City, czyli teren kilkuset hektarów przeznaczony pod działalność logistyczną – wyjaśnia spółka Centralny Port Komunikacyjny w serwisie X. – Transport będzie też istotnym generatorem ruchu na nowych liniach kolejowych.

Według zapowiedzi premiera Donalda Tuska o losach CPK miały zadecydować audyty sprawdzające, czy poszczególne części tej inwestycji są opłacalne i sensownie zaplanowane. W przypadku audytu nt. m.in. Cargo City oraz Airport City okazało się jednak, że firmy nie chcą się zgłaszać do przetargu, a jedyny kandydat żąda o wiele zbyt dużej kwoty. W efekcie przetarg na audyt trzeba było unieważnić. Zewnętrzni eksperci nie sprawdzą zatem, czy warto budować centra logistyczne Airport City oraz Cargo City.

– Powód to znacznie przekraczająca budżet wycena za realizację tego zadania. Zgodnie z kosztorysem CPK maksymalna kwota zamówienia wynosiła 561 tys. zł brutto, a złożona oferta opiewała na 982 tys. zł brutto – wyjaśnia spółka.

To już nie pierwszy problem z audytem CPK. Rząd zdecyduje bez ekspertów?

Warto zauważyć, że unieważniony w czerwcu 2024 przetarg na audyt zewnętrzny to już kolejny taki przypadek w ostatnich miesiącach. Wcześniej taki sam los spotkał cztery inne przetargi dotyczące audytów CPK. Powód jest prosty: brak chętnych i drogie oferty. Firmy, które miały ocenić zasadność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, boją się zgłaszać do tego zadania.

– Piszą, że nie chcą się angażować, bo projekt jest nacechowany politycznie w dużym stopniu – wyjaśnia pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek cytowany przez money.pl.

W wyniku nierozstrzygniętych przetargów doszło do sytuacji, w której rząd najwyraźniej zadecyduje o przyszłości CPK bez opinii zewnętrznych ekspertów. Rząd dysponuje jedynie wynikami audytów wewnętrznych, przeprowadzonych przez samą spółkę odpowiedzialną za budowę CPK. Wyników tych nie zaprezentowano opinii publicznej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej