Przekopią Mierzeję Wiślaną
Rozpoczęcie budowy toru wodnego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym coraz bliżej. Sejm przyjął ustawę dotyczącą przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Za głosowało 401 posłów, przeciw było dziewięciu, a 18 wstrzymało się od głosu.
Zgodnie z założeniami budowa nowego szlaku wodnego dł. 1,3 km i głęb. 5 m ma ruszyć w roku 2018, a planowany termin jej zakończenia to 2022. Inwestycja pochłonie około 880 mln zł. Będzie finansowana ze środków państwa.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu, według którego budowa kanału ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii.
Powstanie nowego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oznacza znaczące zmiany dla portu w Elblągu. Mają do niego wpływać jednostki o parametrach morskich tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję oznacza również nowe miejsca pracy. Urząd Morski w Gdyni, na podstawie wykonanych analiz, poinformował, że dzięki inwestycji powstanie ich około 3 tys. W pierwszym etapie będą to wakaty przy realizacji inwestycji, a następnie przy obsłudze kanału i pogłębianiu torów wodnych. Docelowo okoliczni mieszkańcy i nie tylko, mają znaleźć zatrudnienie również w nowych portach i marinach np. w Elblągu, Fromborku i Krynicy Morskiej.
Na stronach Urzędu Morskiego poinformowano również o podpisaniu umowy na wykonanie dokumentacji dotyczącej przedsięwzięcia. Została ona podpisana pomiędzy inwestorem - Urzędem Morskim w Gdyni, a konsorcjum firm - Mosty Gdańsk i Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors. Umowa zakłada wykonanie opracowań w ciągu 18 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie budowy przy całkowitym wynagrodzeniu wykonawcy wynoszącym 4,27 mln zł netto (5,25 mln zł brutto).