Poznań Główny coraz bliżej
Polskie Koleje Państwowe SA zbliżają się do końca rokowań z inwestorami zainteresowanymi budową nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny. PKP SA prowadzą ostateczne rozmowy z konsorcjum Trigranit.
- Obecnie trwają szczegółowe rokowania zapisów umowy inwestycyjnej z deweloperem. Rokowania z inwestorami rozpoczęliśmy we wrześniu 2008 roku. Dotyczą one ambitnej i trudnej inwestycji o wartości kilkuset milionów złotych w samym centrum jednego z największych polskich miast - mówi Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA, dyrektor zrządzania nieruchomościami.
Inwestycja jest przygotowywana przez PKP SA od 2007 roku. W przygotowaniu wytycznych zagospodarowania terenu, gdzie znajduje się obecny dworzec główny w Poznaniu uczestniczyło również Miasto Poznań.
Harmonogram przygotowywanej inwestycji nie jest zagrożony. Zakłada on rozpoczęcie budowy nowego dworca kolejowego w 2010 roku. Szczegółowe porozumienie się z inwestorem w tej chwili wpłynie korzystnie na tempo prac przygotowawczych po podpisaniu umowy inwestycyjnej.Realizacja ta przekształci obecny teren dworca głównego w węzeł komunikacyjny integrujący autobusy, pociągi oraz tramwaje, w tym Poznański Szybki Tramwaj. Oprócz dworca powstaną również nowe powierzchnie dla pasażerów, w tym powierzchnie parkingowe, handlowe i rozrywkowe. W kolejnych etapach inwestycji powstaną także biura i apartamenty mieszkalne.
TriGranit Development Corporation działa w Polsce od 2003 roku. 12 listopada 2009 r. Trigranit oddał do użytku centrum handlowe Bonarka w Krakowie o całkowitej pow. ok. 250 tys m2 i wartości 250 milionów euro.
PKP SA zakończyły z sukcesem analogiczne rokowania w tej samej formule na dwie różne inwestycje o podobnej wartości w Katowicach - modernizacja i budowa nowego biurowca (z firmą Hines) oraz przebudowa i budowa centrum komercyjnego dworca głównego w Katowicach (z firmą Neinver). Trwają również rokowania umowy inwestycyjnej z wybranym inwestorem zainteresowanym przebudową dworca Warszawa Zachodnia (firmą Nexity).
Polskie Koleje Państwowe SA prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat.
Do 2012 roku PKP wyda na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (236 mln złotych), fundusze budżetu państwa (353 mln złotych), fundusze własne PKP SA (102 mln złotych).
Przez dwa lata PKP SA przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.
Oprócz tego PKP współpracuje z dużymi firmami deweloperskimi, które są partnerami PKP SA przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z deweloperami wynosi ponad 2 mld złotych. PKP SA dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się. Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP chce, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.