Rząd dał zielone światło w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)

2017-11-07 16:28
Lotnisko
Autor: thinkstockphotos.com

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny (CPK) dla Rzeczypospolitej Polskiej”. CPK powstanie w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego.

Rząd uzasadnia, że budowa CPK jest konieczna, bo Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Niedługo nie będzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu – jego przepustowość maleje (od lipca 2016 do lipca 2017 ruch na tym lotnisku wzrósł o 24,7 proc.). CPK ma więc przejąć ruch cywilny z Lotniska Chopina.

CPK największym przesiadkowym portem lotniczym w Europie

Nowe lotnisko po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. CPK ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Ma funkcjonować jako węzeł transportowy oparty na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Ma to być rentowny, innowacyjny węzeł transportowy, który wprowadzi nas do pierwszej dziesiątki najlepszych portów lotniczych świata i doprowadzi do intensywnego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego oraz zapewni trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.

Budowa CPK powiązana z rozbudową sieci kolejowej i drogowej

Wraz z budową CPK ma być rozbudowywana sieć kolejowa. Rząd podkreśla, że to bardzo ważne, bo w Polsce znajduje się około 100 miast o liczbie mieszkańców powyżej 10 tys., zamieszkałych przez 2,1 mln ludzi, pozbawionych dostępu do transportu kolejowego. Porównując np. w Czechach jest tylko jedno takie miasto, a na Słowacji osiem. Planowane przedsięwzięcie to także rozbudowa sieci drogowej, m.in. przebudowa autostrady A-2 oraz budowa Autostradowej Obwodnicy Warszawy (przewidzianej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r.).

Ile będzie kosztowała budowa CPK?

Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat.

CPK ma przyśpieszyć wzrost gospodarczy

Rząd twierdzi, że istnieje ścisła korelacja między wysokością PKB na głowę mieszkańca, a rozwojem rynku lotniczego. Za przykład stawia doświadczenia międzynarodowych dużych portów lotniczych, tak jak np. paryskie lotnisko Charles de Gaulle i Lotnisko Madryt–Barajas.

Również położenie geograficzne Polski sprzyja inwestycji. Podkreślano, że nasz kraj jest usytuowany na przecięciu tras między najważniejszymi metropoliami takimi, jak Los Angeles - Tel Awiw, Wiedeń - Tokio, Szanghaj - Paryż czy Nowy York - Teheran. CPK dzięki swojemu położeniu będzie mógł oferować wygodne połączenia na Daleki Wschód i do Ameryki Północnej, jednocześnie ma wzrosnąć atrakcyjność biznesowa naszego kraju.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia wymaga przyjęcia programu wieloletniego, który zapewni niezbędny poziom finansowania inwestycji z budżetu państwa. Konieczne będzie także przyjęcie specjalnej ustawy, przyspieszającej proces inwestycyjny oraz zakładającej usprawnienia proceduralne, np. połączenie postępowania środowiskowego i lokalizacyjnego. Niezbędne będzie też wszczęcie procedur środowiskowych mających na celu uzyskanie wykonalnych, prawomocnych decyzji środowiskowo-lokalizacyjnych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej