Rząd dał zielone światło w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)

2017-11-07 16:28
Lotnisko
Autor: thinkstockphotos.com

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny (CPK) dla Rzeczypospolitej Polskiej”. CPK powstanie w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego.

Rząd uzasadnia, że budowa CPK jest konieczna, bo Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Niedługo nie będzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu – jego przepustowość maleje (od lipca 2016 do lipca 2017 ruch na tym lotnisku wzrósł o 24,7 proc.). CPK ma więc przejąć ruch cywilny z Lotniska Chopina.

CPK największym przesiadkowym portem lotniczym w Europie

Nowe lotnisko po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. CPK ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Ma funkcjonować jako węzeł transportowy oparty na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Ma to być rentowny, innowacyjny węzeł transportowy, który wprowadzi nas do pierwszej dziesiątki najlepszych portów lotniczych świata i doprowadzi do intensywnego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego oraz zapewni trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.

Budowa CPK powiązana z rozbudową sieci kolejowej i drogowej

Wraz z budową CPK ma być rozbudowywana sieć kolejowa. Rząd podkreśla, że to bardzo ważne, bo w Polsce znajduje się około 100 miast o liczbie mieszkańców powyżej 10 tys., zamieszkałych przez 2,1 mln ludzi, pozbawionych dostępu do transportu kolejowego. Porównując np. w Czechach jest tylko jedno takie miasto, a na Słowacji osiem. Planowane przedsięwzięcie to także rozbudowa sieci drogowej, m.in. przebudowa autostrady A-2 oraz budowa Autostradowej Obwodnicy Warszawy (przewidzianej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r.).

Ile będzie kosztowała budowa CPK?

Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat.

CPK ma przyśpieszyć wzrost gospodarczy

Rząd twierdzi, że istnieje ścisła korelacja między wysokością PKB na głowę mieszkańca, a rozwojem rynku lotniczego. Za przykład stawia doświadczenia międzynarodowych dużych portów lotniczych, tak jak np. paryskie lotnisko Charles de Gaulle i Lotnisko Madryt–Barajas.

Również położenie geograficzne Polski sprzyja inwestycji. Podkreślano, że nasz kraj jest usytuowany na przecięciu tras między najważniejszymi metropoliami takimi, jak Los Angeles - Tel Awiw, Wiedeń - Tokio, Szanghaj - Paryż czy Nowy York - Teheran. CPK dzięki swojemu położeniu będzie mógł oferować wygodne połączenia na Daleki Wschód i do Ameryki Północnej, jednocześnie ma wzrosnąć atrakcyjność biznesowa naszego kraju.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia wymaga przyjęcia programu wieloletniego, który zapewni niezbędny poziom finansowania inwestycji z budżetu państwa. Konieczne będzie także przyjęcie specjalnej ustawy, przyspieszającej proces inwestycyjny oraz zakładającej usprawnienia proceduralne, np. połączenie postępowania środowiskowego i lokalizacyjnego. Niezbędne będzie też wszczęcie procedur środowiskowych mających na celu uzyskanie wykonalnych, prawomocnych decyzji środowiskowo-lokalizacyjnych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej