Pasy 3D zamiast tradycyjnej zebry. Czy malowanie pasów 3D działa na kierowców?

2021-05-14 16:28 MaB
zebra 3d
Autor: Budimex Pasy 3D w Częstochowie

Pasy 3D powstały już w Lidzbarku Warmińskim, Bartoszycach, Lesznowoli, Miechowie i Sanoku, a ostatnie w Częstochowie. Choć na temat pasów 3D zdania są podzielone, na pewno robią wrażenie na kierowcach. Malowaniem pasów 3D, czyli trójwymiarowych przejść dla pieszych, zajął się Budimex w ramach programu Hello ICE – Budimex dzieciom. Zobacz, jak wygląda zebra 3D? Czy takich inwestycji będzie więcej?

Pasy 3D w miejscu zwykłej zebry

Pasy 3D z perspektywy jadącego kierowcy sprawiają wrażenie wysokiej przeszkody, nakazującej podprogowo wcisnąć pedał hamulca, co w przypadku tradycyjnej zebry nie zawsze tak działa, choć powinno.

W 2021 r. Budimex kontynuuje pilotażowy projekt malowania pasów 3D, który w ubiegłym roku spotkał się ze sporym zainteresowaniem miast i samorządów. To nowatorskie rozwiązanie, które dotychczas w Polsce nie było bardzo popularne. Obecnie jednak coraz więcej miast wyraża chęć jego przetestowania i potwierdza zaangażowanie samorządów w zapewnienie bezpieczeństwa pieszych na drogach. Bo trzeba podkreślić, że polskie drogi należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Europie, co potwierdzają statystyki. W samym 2020 doszło w Polsce do 5235 wypadków z udziałem pieszych, z czego ponad połowa miała miejsce na przejściach dla pieszych. Za ich główne przyczyny podaje się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach oraz niedostosowanie prędkości przez kierowców. To kolejny dowód na to, że zmiany w świadomości kierowców są potrzebne, a rozbudowa infrastruktury drogowej o pasy 3D może w tym bardzo pomóc. 

pasy 3d
Autor: Budimex Pasy 3D, czyli rójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie powstało tuż obok przedszkola, zespołu szkół specjalnych oraz siedziby Miejskiego Zarządu Dróg

Czy pasy 3D poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

W Polsce z powodu niewielkiej jeszcze popularności pasów 3D brakuje dokładnych informacji co do ich skuteczności. Wiadomo jednak, że efekt iluzji optycznej zastosowanej w trójwymiarowych przejściach zdał już egzamin m.in. w Indiach i na Islandii, gdzie kierowcy, widząc oznakowania w technologii 3D zdejmowali nogę z gazu, a prędkość pojazdów malała średnio o 40%. Dlaczego zatem w Polsce miałoby być inaczej? Można mieć tylko nadzieję, że w polskich miastach zebr 3D będzie coraz więcej i będą też właściwie działać na polskich kierowców, zmuszając do wyhamowania przed przejściem dla pieszych.

Pasy 3D w Częstochowie to dopiero początek podobnych inwestycji w 2021 r. W kolejnych miesiącach zebry 3D mają powstać jeszcze w co najmniej pięciu lokalizacjach.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej