Obwodnica Łomży od dziś cała przejezdna! Koniec tłoczenia się na jednej jezdni - druga nitka S61 gotowa

2025-10-02 10:32

Otwierają drugą jezdnię obwodnicy Łomży! Od 2 października druga nitka S61 zostanie oddana kierowcom! Dotąd kierowcy jeździli tylko jedną nitką nowej obwodnicy Łomży, będącej częścią S61. Ta droga była gorącym tematem do września 2024 roku, kiedy to wykonawca udostępnił kierowcom jedną jezdnię budowanej dwupasmówki. Budowa drugiej jezdni tej drogi jednak jeszcze trwała. Jak widać, od dziś S61 będzie gotowa. To część międzynarodowego szlaku transportowego Via Baltica.

Droga ekspresowa S61 przejezdna, ale było zwężenie. Od jutra znika!

Trasa S61 to obecnie jedna z bardziej komfortowych tras ekspresowych, jaką z Warszawy możemy pojechać na Mazury, ale przede wszystkim to wygodny tranzyt wchodzący w skład trasy Via Baltica, jaka prowadzi do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Droga łączy Polskę z krajami bałtyckimi.

W Polsce gotowa jest praktycznie cała droga ekspresowa S61. Wyjątek stanowiła właśnie obwodnica Łomży, gdzie kierowców czekało zwężenie jezdni do jednego pasa w każdym kierunku i ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Od 2 października 2025 roku kierowcy będą już mogli korzystać z pełnej funkcjonalności tej ekspresówki.

 - 𝐎𝐝 2 października blisko 13-kilometrowym odcinkiem 𝐨𝐛𝐰𝐨𝐝𝐧𝐢𝐜𝐲 Ł𝐨𝐦𝐳̇𝐲 w ciągu drogi ekspresowej S61 przejedziemy 𝐝𝐰𝐢𝐞𝐦𝐚 𝐣𝐞𝐳𝐝𝐧𝐢𝐚𝐦𝐢. Tym samym gotowa będzie polska część szlaku Via Baltica o długości ponad 310 km - poinformowała właśnie GDDKiA.

Na początku kierowcy mogą jeszcze trafić na utrudnienia związane z usuwaniem starego oznakowania. Gdy to się zakończy, będą mogli korzystać z pełnej funkcjonalności drogi.

MuratorPlus: Most kratownicowy we Włocławku

Jedna jezdnia obwodnicy Łomży oddana 30 września 2024 roku

Po oddaniu jednej jezdni we wrześniu 2024 roku, na trasie obowiązywały ograniczenia. Została ona udostępniona kierowcom, choć prace na tym odcinku jeszcze trwały.

Jednak i tak było to ogromne ułatwienie, dla wszystkich korzystających z tej trasy.

Wcześniej, gdy jeszcze nie była przejezdna część obwodnicy, kierowcy jadący ekspresową S61 byli kierowani wprost do centrum Łomży lub na okoliczne lokalne drogi. To sprawiało, że traciło się w korkach sporo czasu. Objazd, w zależności od pory dnia i natężenia ruchu, zajmował nawet godzinę. Dziś, pomimo ograniczeń trasę tę pokonuje się w kilka minut.

Czytaj też: Obwodnica Łomży – kiedy koniec budowy S61? Już jedziemy tą trasą!

Kiedy koniec budowy obwodnicy Łomży?

Wciąż jednak był to plac budowy. Kiedy cała obwodnica Łomży będzie gotowa? Termin umowny dla tej inwestycji zakładał oddanie S61 w maju 2025 roku. Nie jest już aktualny. Aktualna jest data podana na początku artykułu - 2 października 2025 roku.  

- W ramach zadania jakim jest budowa obwodnicy Łomży powstaje też 7 km odcinek DK64. W tym roku oddajemy do ruchu fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a w przyszłym roku od Marianowa do Elżbiecina (4 km)- informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

Most nad Narwią - najdłuższy tego typu obiekt w województwie podlaskim

Przypomnijmy, że jednym z najważniejszych i największych obiektów na obwodnicy Łomży, jest długi na 1205 metrów most nad Narwią i całą doliną Narwi. To jest najdłuższy tego typu obiekt w województwie podlaskim. Obiekt będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod nim znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach oraz dwóch przyczółkach. 

Ta ogromna estakada powstaje przy użyciu kilku różnych technologii.

  • nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m,
  • metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, poprzez betonowanie wspornikowe przy użyciu wózków oraz w części betonowana na rusztowaniach stacjonarnych,
  • na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m. 

Wyzwania na placu budowy obwodnicy Łomży

Na placu budowy nie brakowało wyzwań, z jakimi musi mierzyć się wykonawca.

Najbardziej skomplikowanym wyzwaniem inżynieryjnym tej budowy była oczywiście budowa mostu nad Narwią.

Innym wyzwaniem okazało się również wysokie napięcie stanu wód gruntowych, które spowodowały wzmocnienie konstrukcji zbiorników wzdłuż inwestycji – mówi Rafał Malinowski.

Mogliśmy to obserwować wiosną minionego roku, kiedy rozlewisko Narwi było bardzo widowiskowe.

Obwodnica Łomży to część Via Baltica  

Obwodnica Łomży jest częścią drogi ekspresowej S61, wchodzącej w skład korytarza Via Baltica. Via Baltica – Łomża Zachód-Kolno to kluczowy odcinek ważnej drogi w Polsce. Budowa tej trasy zaczęła się ze sporym opóźnieniem. Problem pojawił się, gdy GDDKiA rozwiązała umowę z włoską firmą TOTO, która po fazie projektowej nie przeszła do fazy wykonawczej. Odbył się kolejny przetarg, wybrano kolejnego wykonawcę, który ostatecznie zrezygnował. Obecnie obwodnicę Łomży buduje zawierciańska firma Intercor. Robi to za 713,4 mln zł.

Czytaj też:

Murowane starcie
Technologia budowy - beton komórkowy czy ceramika. MUROWANE STARCIE
Murator Plus Google News