Nowy Dworzec Warszawa Zachodnia ma być gotowy w 2024. Aktualności z budowy

2023-03-09 6:57
modernizacja Dworca Zachodniago Warszawa
Autor: Budimex Nowy Dworzec Warszawa Zachodnia niestety ma opóźnienie

Dworzec Zachodni w Warszawie będzie największym węzłem przesiadkowym w Polsce. Modernizacja Dworca Zachodniego w Warszawie miała się zakończyć jesienią 2023 roku. Niestety, trwająca od ponad dwóch lat rozbudowa Dworca Zachodniego ma opóźnienie i to spore. Uciążliwa dla pasażerów inwestycja przedłuży się do 2024. Zaawansowanie prac przekroczyło aktualnie 60%.

Spis treści

  1. Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce
  2. Remont Dworca Zachodniego - aktualności
  3. Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna
  4. Dworzec Zachodni - wizualizacje
  5. Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?
  6. Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim

Dworzec Zachodni bardziej odstraszał niż zachęcał do podróżowania. Trwające obecnie prace modernizacyjne obejmują poszerzenie istniejącego tunelu i wydłużenie go do peronu linii obwodowej. W ramach przedsięwzięcia powstają nowe perony, zmodernizowana zostanie też hala dworcowa. Dzięki temu mieszkańcy Warszawy i przyjezdni w wygodny sposób dotrą komunikacją miejską na dworzec, skąd będą mogli udać się w dalszą podróż pociągiem.

Przypomnijmy, że przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawcy inwestycji - Budimeksu, w lipcu 2020 podpisali umowę o łącznej wartości prawie 2,4 mld zł (netto trochę ponad 1,9 mld zł) na przebudowę Dworca Zachodniego. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych.

Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce

Warszawa Zachodnia to strategiczna pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce, z której codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według najnowszych prognoz ma osiągnąć poziom 120 tysięcy do roku 2030.

Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Budowa Dworca Warszawa Zachodnia
Materiał sponsorowany
Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: Budimex Dworzec Zachodni w Warszawie w trakcie modernizacji

Remont Dworca Zachodniego - aktualności

Obecnie, jak podaje Budimex, trwa budowa konstrukcji zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca. Na placu budowy pracuje prawie 550 osób i ok. 130 jednostek sprzętowych.

- W części centralnej stacji powstaje zadaszenie hali dworca, które posadowione jest na baretach. Zakończono w tym miejscu już roboty fundamentowe, czyli ponad 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, które sięgały nawet 35 metrów poniżej poziomu terenu – mówi Patryk Jaworski, Kierownik Budowy stacji Warszawa Zachodnia w Budimex SA.

Rozpoczęło się betonowanie pierwszej płyty stropowej przejścia podziemnego w miejscu peronów 3, 4 i 5. Od strony Woli powstaje budynek dworca.

- Udało nam się już zrealizować ok. 70% konstrukcji stalowej. Wykonaliśmy wszystkie fundamenty i 60% ścian. W części wschodniej trwa budowa ściany oporowej o 280 metrach długości. Będzie służyła jako opór nasypu, który umożliwi połączenie torów średnicowych i dalekobieżnych, a dokładniej toru 2 z 1 ŚR prowadzącym do Warszawy Centralnej i dalej Warszawy Wschodniej – dodaje Patryk Jaworski.

Od strony stacji Warszawa Włochy trwają prace nad kontynuacją obiektu inżynieryjnego, który jest dwupoziomowym skrzyżowaniem układu torowego. Wykonane zostało już posadowienie obiektu.

Zakończenie prac na peronach 3 i 4 jest planowane do września 2023. Z kolei od czerwca tego roku powinny być czynne wszystkie cztery tory linii średnicowej idącej od stacji w kierunku Warszawy Centralnej i Wschodniej.

Dworzec Warszawa Zachodnia remont
Autor: Budimex Obecnie trwa budowa konstrukcji zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz nowych peronów

Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna

Po zakończeniu inwestycji całkowicie zmieni się tunel dla pieszych pod torami. Zostanie znacząco poszerzony, aktualnie ma 8 m, finalnie będzie miał szerokość 62 m i długość 200 m. Na tej ogromnej części podziemnej Dworca Zachodniego znajdą się kasy, kawiarnie, sklepy i punkty usługowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaprojektowano przestronne windy, którymi z łatwością zjedziemy na perony z rowerem czy wózkiem. Ponadto na każdy peron będą prowadziły dwa ciągi schodów ruchomych oraz zwykłe schody. Nad peronami w końcu pojawi się ogromne zadaszenie ze świetlikami, które będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi. W nowej hali peronowej zaprojektowano świetliki, dzięki którym podziemna przestrzeń będzie doświetlona naturalnym światłem. 

Dworzec Zachodni - wizualizacje

Projekt Dworca zachodniego opracowała pracownia DWAA Architekci. Wizualizacje nowego węzła przesiadkowego robią wrażenie.

Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?

Dworzec Zachodni miał być gotowy jeszcze w 2022. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła, że remont dworca ma kilkumiesięczne opóźnienie i przedłuży się do jesieni 2023. Ten termin jednak nie jest realny. Teraz mówi się o 2024.

To będzie jednak pierwsza część modernizacji linii średnicowej, obejmująca również remont tunelu i rozkopanie centrum miasta w rejonie Pałacu Kultury oraz remont Dworca Wschodniego. Koniec tych wszystkich prac przewidziany jest na 2027.

Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim

Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce i to chyba najbardziej efektowna część przebudowy. Łączna długość tras na linii Warszawa Zachodnia-Wilanów przekroczy 12 km, w ich ciągu powstanie 49 peronów.

Nowa linia tramwajowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Powstaną również dwa odgałęzienia: w ciągu ul. Gagarina na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu modernizacji Dworca Zachodniego trasa tramwajowa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, na początek przez ul. Krzyżanowskiego, a potem Ordona. Tramwaje dotrą do Dworca Zachodniego specjalnym tunelem, który zostanie wybudowany pod Al. Jerozolimskimi i peronami PKP. Tę część inwestycji, wartą ok. 170 mln zł, mają sfinansować Tramwaje Warszawskie.

Finalnie z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowe osiedla na Odolanach na Bemowo.

Nowa Zachodnia ma być zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje Taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów. Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Trasa Tramwajowa - Dworzec Zachodni
Autor: Tramwaje Warszawskie Trasa tramwajowa stacja Warszawa Zachodnia
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej