Most w Sandomierzu ma kolejne nowe przęsła. Będzie gotowy jeszcze w tym roku

2024-03-22 15:03

W Sandomierzu na DK 77 trwa rozbudowa mostu nad Wisłą. Na podporach montowane są kolejne przęsła. Jedne będą nasuwane inne trafiają na konstrukcję przy pomocy dźwigów. To inwestycja dzięki której miasto zyska dwujezdniową przeprawę, która usprawni ruch tranzytowy przez Sandomierz.

Spis treści

  1. Budowa mostu w Sandomierzu 2024
  2. Nowy Most w Sandomierzu
  3. Stary most w Sandomierzu rozebrany
  4. W Sandomierzu będą dwa mosty

Budowa mostu w Sandomierzu 2024

Trwa montaż elementów nowej stalowej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Zamontowane i zespolone zostały stalowe elementy w obrębie dwóch przęseł mostu i fragmentu kolejnego przęsła. To prawie półmetek montażu stalowej konstrukcji mostu.

Rozbudowywany most w Sandomierzu na drodze krajowej nr 77 jest obiektem pięcioprzęsłowym o stalowej konstrukcji skrzynkowej zespolonej. Jej elementy są produkowane, a następnie częściowo zespalane w wytwórni wykonawcy lub po przetransportowaniu na placu budowy, a także po zamontowaniu na podporach.

Montaż prowadzony jest na dwa sposoby:

  • tradycyjny z użyciem dźwigu
  • poprzez nasuwanie zmontowanej konstrukcji na podpory.

Montaż stalowych elementów na podporach zalewowych prowadzony jest z użyciem dźwigu o maksymalnym udźwigu 250 ton. Zespolona do tej pory na podporach konstrukcja stalowa waży łącznie około  650 ton. Na placu budowy przy lewym brzegu rzeki przygotowywane są kolejne elementy konstrukcji o łącznej wadze około 110 ton. Na podporach nurtowych czyli znajdujących się w wodzie, elementy konstrukcji będą umieszczane poprzez stopniowe nasuwanie.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Nowy Most w Sandomierzu

Montaż nowej konstrukcji stalowej rozbudowywanego mostu przez Wisłę w Sandomierzu rozpoczął się w listopadzie ubiegłego roku. Jako pierwsze zamontowane zostały na podporze przy użyciu dźwigu, a następnie zespolone zostały dwa 40-tonowe elementy tworzące tak zwany segment startowy.

Obejście Węgierskiej Górki na S1. Powstają ogromne skarpy na górskich zboczach

Stary most w Sandomierzu rozebrany

W czerwcu ub. roku zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Jednocześnie wzmocnione zostały fundamenty czterech istniejących podpór, na których nadbudowano oczepy, aby dostosować je do nowej konstrukcji. Rozpoczęto także przebudowę przyczółków i produkcję stalowych elementów nowej konstrukcji. Montaż konstrukcji może potrwać do połowy roku. Kolejne etapy prac to wykonanie m.in. płyty, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów obiektu. Prace przy budowie mostu planowane są do końca roku. W przyszłym roku planowane jest włączenie obiektu do projektowanego nowego układu komunikacyjnego miasta i istniejącej DK77, a docelowo do planowanego nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 723.

W Sandomierzu będą dwa mosty

Inwestycja polegająca na rozbudowie mostu w Sandomierzu realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 roku. Zgodnie z projektem rozebrana została stara kratownicowa konstrukcja mostu z 1953 roku. Wybudowano nowy gazociąg pod dnem rzeki. Wzmocniono także istniejące podpory pod nową konstrukcję. Będzie ona wizualnie zbliżona do tej, jaką posiada usytuowany równolegle most wybudowany w 2011 roku.  Nowy obiekt o długości ok. 460 m włączony zostanie do układu komunikacyjnego miasta. Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach.

Przebudowa mostu na Wiśle ma się zakończyć w ostatnich miesiącach 2024 roku. Wykonawcą inwestycji jest firma Intop z Tarnobrzega. Koszt to około 70 mln zł.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej