Most Północny: montaż konstrukcji stalowej
Zima nie opóźnia prac związanych z budową Trasy Mostu Północnego. W nocy z 28 na 29 stycznia rozpoczął się montaż konstrukcji stalowej wiaduktu nad ulicą Marymoncką...
Elementy umieszczał na filarach nowoczesny żuraw samojezdny z wysięgnikiem teleskopowym długości od 84 do 142 metrów. Maksymalny udźwig to 500 ton, jednak montowane elementy ważyły “zaledwie” ok. 30 ton. Same liny, którymi konstrukcja przymocowana była do dźwigu ważą tyle, co mały samochód – ok. 3 ton. Jeszcze przed montażem na szczytach kolumn wylano “ciosy”, czyli prostopadłościany z betonu o wysokiej wytrzymałości, na których będzie opierać się konstrukcja. Na “ciosach” ułożono stalowo-drewniane wykładki, dzięki którym wiadukt znajduje się na odpowiedniej wysokości. Po zmontowaniu wszystkich elementów konstrukcja zostanie uniesiona na lewarach, a wykładki zastąpią łożyska.
Pary elementów zostaną ze sobą połączone poprzecznymi dźwigarami. Montaż kolejnych elementów będzie się już odbywał na bieżąco, w miarę ich przywożenia, ponieważ w tym przypadku prace nie kolidują z ruchem drogowym i mogą się toczyć cały czas.
Od połowy lutego generalny wykonawca, czyli firma Pol-Aqua, zaplanował właściwe nasuwanie stalowej konstrukcji mostu ze stanowiska umieszczonego na nasypie na Białołęce. Tylko część konstrukcji będzie montowana w ten sposób – do wschodniego brzegu Wisły (podpora 70). Pozostałe elementy będą montowane dźwigami bezpośrednio z ziemi, natomiast element oparty na nurtowych podporach będzie podnoszony z barki.
Autor: brak danych
Proces nasuwania można podzielić na dwa etapy:
- Montaż elementów konstrukcji na stanowisku znajdującym się na nasypie.
Elementy montowane są na miejscu z połówek przekroju. Każda z nich waży ok. 40 ton. Konstrukcja mostu jest tak duża, że jej wykonanie zlecono aż trzem wytwórniom – z Gdańska, Gdyni i Częstochowy. Na miejscu są spawane i tworzą konstrukcję jednego z trzech mostów. Elementy ułożone są na wózkach, te z kolei na szynach, co pozwala na przesuwanie konstrukcji. Kiedy segment konstrukcji jest gotowy można przystąpić do drugiego etapu.
- Nasuwanie konstrukcji.
Konstrukcja stalowa jest nasuwana z przyczółka na podpory. W tym celu na krawędzi przyczółka zamontowane są prasy (po dwie na każdy most), czyli siłowniki, których zadaniem jest przesuwanie konstrukcji. Ta połączona jest z siłownikiem liną. W miarę wciągania liny przez siłownik, konstrukcja wysuwa się do przodu. Co ok. 10 metrów konieczne jest zamocowanie lin do konstrukcji w nowym miejscu, ponieważ poprzednie miejsce montażu znajduje się już poza krawędzią przyczółka. Skok prasy, czyli długość, na którą jest w stanie przesunąć konstrukcje w jednym cyklu to 50 cm. Jeden cykl trwa ok. 10 minut. Prędkość może nie wydawać się duża, jednak wystarcza do nasunięcia jednego segmentu konstrukcji w czasie ok. 24 godzin i przejścia ponownie to etapu pierwszego. Pierwsza podpora znajduje się stosunkowo blisko przyczółka, jednak kolejne znajdują się dalej. Dlatego po przejściu przez pierwszą podporę, na czole konstrukcji zamontowany zostanie awanbek. Awanbek (po polsku można też powiedzieć dziób montażowy) to lekka konstrukcja, będąca przedłużeniem właściwej konstrukcji, która pozwala na wcześniejsze jej oparcie na podporze. Dzięki jego zastosowaniu nie jest konieczne konstruowanie podpór pomocniczych.
W całym procesie nasuwania potrzebne będą jedynie dwie podpory pomocnicze: jedna tuż za ostatnią podporą, która będzie potrzebna podczas montażu kolejnych elementów dźwigiem, oraz druga przy przyczółku, ponieważ po zakończeniu nasuwania na jego krawędzi musi zostać wylana betonowa belka, na której będzie się opierała konstrukcja.
Stalowa konstrukcja mostu, to oczywiście nie wszystko...
Zabetonowany został korpus wiaduktu przy ul. Obrazkowej. Bliżej Wisły rośnie zbrojenie korpusu wiaduktu nad ul. Świderską (jest w tej chwili deskowany i przygotowywany to wylania betonu). Po stronie Bielan rosną zbrojenia wiaduktu nad przedłużeniem ul. Farysa.
Pod rozebranym fragmentem Wisłostrady ułożona została rura odwadniająca. Trwają prace wykończeniowe przy kładce pieszo-rowerowej, montowane są gzymsy i elementy nawierzchni. Rozpoczęła się rozbiórka wiaduktu Wisłostrady nad ul. Prozy. Rozebranie fragmentu starego wiaduktu jest konieczne, aby móc wykonać nową wschodnią jezdnię Wisłostrady.