Molo w Międzyzdrojach będzie dłuższe

Rozbudowy mola w Międzyzdrojach podjęła się Skanska SA. Kontrakt jest nietypowy; terminy ropzpoczęcia i zakończenia prac w dużym stopniu zależą od pogody i sytuacji na morzu. Inwestorem tego projektu jest firma Adler Schiffe Polska sp. z o.o., która będzie dzierżawiła molo przez okres 40 lat.

Całkowita długość nowego odcinka wyniesie 269 m, a łącznie z odcinkiem już istniejącym molo będzie miało długość 389 m. Do mola będą przybijały statki pasażerskie. Projektowana przystań będzie składała się z pomostu pasażerskiego wraz ze schodami i prowadzącym do nich odcinkiem oraz dalb cumowniczo-odbojowych. Wszystkie elementy przystani zostały zaprojektowane w konstrukcji stalowej, której długość wyniesie 43 m. Ze względu na falowanie morza, poszycie pomostu i schodów będzie wykonane z krat ażurowych, a pokład na odcinku prowadzącym do schodów - z desek dębowych. W planach jest również przebudowa schodów prowadzących z poziomu plaży na poziom mola oraz wybudowanie kawiarni na odcinku pomiędzy pomostem spacerowym a przystanią pasażerską. Konstrukcja mola zaprojektowana została jako most żelbetowy o rozpiętości osiowej przęseł 20,00 m. Przęsła oparte będą na podporach w postaci pionowych kolumn palowych z rur stalowych o średnicy 1,62 m, zapuszczonych w dno morskie do rzędnej - 18,70 m, których wnętrze wypełnione zostanie konstrukcją żelbetową do rzędnej - 17,10 m. Na kolumnach palowych oparte zostaną oczepy żelbetowe (w części prefabrykowane), które po zabetonowaniu wnętrza będą stanowiły monolityczne połączenie z kolumną palową. Konstrukcję przęseł stanowią prefabrykowane belki strunobetonowe typu WBS o długości 19,50 m i wysokości 1,00 m, oparte na oczepach, połączone z płytą żelbetową nawierzchni mola, dzięki czemu pomost spacerowy zostanie wydłużony o 160 m. Pogrążanie rur osłonowych pali realizowane jest z morza - z Platformy Jack IV, która posiada unikalny system poziomujący w postaci czterech podpór na siłownikach hydraulicznych zlokalizowanych w narożnikach platformy. Kołysanie towarzyszące wszelkim robotom prowadzonym z wody zostaje całkowicie wyeliminowane poprzez oparcie podpór o dno morza. Platforma umożliwia pracę przy prędkości wiatru do 12 m/s - 5/6 stopni w skali Beauforta. Znaczne gabaryty platformy (długość ponad 24 m) umożliwiają poruszanie się po niej sprzętu budowlanego bez konieczności jej częstego przestawiania.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej