Molo w Międzyzdrojach będzie dłuższe
Rozbudowy mola w Międzyzdrojach podjęła się Skanska SA. Kontrakt jest nietypowy; terminy ropzpoczęcia i zakończenia prac w dużym stopniu zależą od pogody i sytuacji na morzu. Inwestorem tego projektu jest firma Adler Schiffe Polska sp. z o.o., która będzie dzierżawiła molo przez okres 40 lat.
Całkowita długość nowego odcinka wyniesie 269 m, a łącznie z odcinkiem już istniejącym molo będzie miało długość 389 m. Do mola będą przybijały statki pasażerskie. Projektowana przystań będzie składała się z pomostu pasażerskiego wraz ze schodami i prowadzącym do nich odcinkiem oraz dalb cumowniczo-odbojowych. Wszystkie elementy przystani zostały zaprojektowane w konstrukcji stalowej, której długość wyniesie 43 m. Ze względu na falowanie morza, poszycie pomostu i schodów będzie wykonane z krat ażurowych, a pokład na odcinku prowadzącym do schodów - z desek dębowych. W planach jest również przebudowa schodów prowadzących z poziomu plaży na poziom mola oraz wybudowanie kawiarni na odcinku pomiędzy pomostem spacerowym a przystanią pasażerską. Konstrukcja mola zaprojektowana została jako most żelbetowy o rozpiętości osiowej przęseł 20,00 m. Przęsła oparte będą na podporach w postaci pionowych kolumn palowych z rur stalowych o średnicy 1,62 m, zapuszczonych w dno morskie do rzędnej - 18,70 m, których wnętrze wypełnione zostanie konstrukcją żelbetową do rzędnej - 17,10 m. Na kolumnach palowych oparte zostaną oczepy żelbetowe (w części prefabrykowane), które po zabetonowaniu wnętrza będą stanowiły monolityczne połączenie z kolumną palową. Konstrukcję przęseł stanowią prefabrykowane belki strunobetonowe typu WBS o długości 19,50 m i wysokości 1,00 m, oparte na oczepach, połączone z płytą żelbetową nawierzchni mola, dzięki czemu pomost spacerowy zostanie wydłużony o 160 m. Pogrążanie rur osłonowych pali realizowane jest z morza - z Platformy Jack IV, która posiada unikalny system poziomujący w postaci czterech podpór na siłownikach hydraulicznych zlokalizowanych w narożnikach platformy. Kołysanie towarzyszące wszelkim robotom prowadzonym z wody zostaje całkowicie wyeliminowane poprzez oparcie podpór o dno morza. Platforma umożliwia pracę przy prędkości wiatru do 12 m/s - 5/6 stopni w skali Beauforta. Znaczne gabaryty platformy (długość ponad 24 m) umożliwiają poruszanie się po niej sprzętu budowlanego bez konieczności jej częstego przestawiania.