Modernizacja dworców – plany PKP SA
W ciągu najbliższych kilku lat spółka PKP planuje zmodernizować kilka największych dworców kolejowych. Projekty będą realizowane w oparciu o środki własne, budżetowe, unijne oraz z prywatnymi inwestorami. Zamierzenia firmy przedstawił na konferencji prasowej Paweł Olczyk – członek zarządu PKP SA, dyrektor zarządzania nieruchomościami.
Warszawa Centralna – dworzec przygotowywany jest do remontu. Obiekt będzie lepiej przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, zmodernizowany zostanie system bezpieczeństwa, ostrzegania i informacji dla pasażerów oraz wyposażenie związane z ich obsługą. Rozpoczęcie prac nastąpi w 2010 roku. Modernizacja ma być ukończona przed EURO 2012. Przewidywana wielkość nakładów to 22 mln zł. Finansowanie nastąpi ze środków wlasnych PKP SA.
Warszawa Wschodnia – PKP SA rozpoczyna przygotowanie modernizacji dworca w oparciu o środki własne i budżetowe. Przewidziany jest gruntowny remont dworca i peronów. Rozpoczęcie prac nastąpi na przełomie 2010/2011 r. Przewidywane koszty modernizacji wynoszą ok. 45 mln zł.
Warszawa Zachodnia – budowa nowego dworca przy Al. Jerozolimskich w modelu deweloperskim. PKP SA oraz francuska grupa Nexity podpisały porozumienie dotyczące wybudowania obiektu oraz zagospodarowania terenu wokół niego. Termin realizacji części dworca związanej z bezpośrednią obsługą pasażerów to 30 kwietnia 2012 r.
Warszawa Śródmieście – do EURO 2012 planowane jest przeprowadzenie modernizacji dworca zapewniającej lepsze bezpieczeństwo podróżnych i poprawę standardów obsługi, w tym montaż instalacji oddymiającej, wind dla niepełnosprawnych oraz systemu informacji. Modernizacja realizowana będzie ze środków własnych.
Warszawa Stadion – planowana jest gruntowna modernizacja dworca. Realizacja zakłada wykorzystanie środków własnych i budżetowych. Przewidywane nakłady na remont wynoszą 10 mln zł.
Warszawa Gdańska – w ramach przygotowań do rozgrywek EURO 2012 planowana jest modernizacja dworca ze środków własnych.
Katowice Główne – kończą się negocjacje umowy z wyłonioną w rokowaniach firmą Neinver Polska, z którą PKP SA wspólnie przebuduje dworzec. Nowy dworzec powstanie do 2012 roku. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 220 mln euro.
Poznań Główny – trwają rokowania z inwestorami. Projekt przewiduje budowę dworca kolejowego i autobusowego, połączenia z Poznańskim Szybkim Tramwajem oraz budowę obiektów komercyjnych: centrum handlowego, konferencyjno-biurowego, hotelowego, rekreacyjnego oraz parkingów. Będzie to inwestycja etapowa.
Łódź Fabryczna – projekt jest na etapie studium wykonalności. Będzie to największe przedsięwzięcie, które pochłonie ok. 1 mld euro. Finanse będą pochodziły z trzech źródeł: PKP SA, PLK SA i budżetu miasta. Rozpoczęcie prac planowane jest na 2010 r.
Wrocław Główny – trwa przygotowanie inwestycji. Remont obejmie nie tylko budynek główny, na nowo zostały zaprojektowane także tereny w najbliższej okolicy. Projekt będzie finansowany ze środków unijnych. Dworzec ma być odnowiony przed EURO 2012.
Kraków Główny – trwa przygotowanie inwestycji. Projekt będzie finansowany ze środków UE. Zakończenie remontu nastąpi w 2012 roku.
Gdynia Główna – trwa przygotowanie inwestycji. Finansowanie ze środków UE, zakończenie w 2012 roku.
Łączny koszt modernizacji dworców we Wrocławiu, Krakowie i Gdyni to 337 mln zł.