Lotnisko w Balicach - nowe inwestycje

2007-06-04 14:18

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice rozpoczął inwestycje, które mają dostosować lotnisko do zwiększonego ruchu lotniczego po wejściu Polski do Unii Europejskiej oraz wymogów układu z Schengen. Koszt zaplanowanych przedsięwzięć wyniesie około 53 miliony złotych.

Od roku 2001 sukcesywnie realizowany jest program modernizacji istniejącej części odlotów terminalu pasażerskiego, mający na celu stworzenie zwiększonych możliwości odpraw pasażerów odlatujących jak i optymalizację pracy w sortowni bagażu. W związku z planowanym przyjęciem Polski do Unii Europejskiej i związanymi z tym zmianami w przepisach dotyczących przepływu ludzi i towarów (traktat z Schengen), a także z uwagi na prognozowany wzrost pasażerskiego ruchu lotniczego wynikający z wprowadzenia "otwartego nieba", istnieje konieczność modernizacji i rozbudowy obecnego terminalu pasażerskiego.

Rozbudowa i modernizacja części istniejącej umożliwią:
a) całkowitą separację pasażerów na kierunkach S (SCHENGEN) i NS (NON SCHENGEN) przy zapewnieniu odpowiedniego standardu obsługi oraz wprowadzenie 5-cio stopniowej kontroli bagażu rejestrowanego,
c) prawidłowe rozwiązanie strefy tranzytowej dla wszystkich kierunków, d) usprawnienie segregacji i załadunku bagażu rejestrowanego na kierunkach odlotowych i przystosowanie obiektu do montażu pierwszego rękawa pasażerskiego typu "nose loader".


Koncepcja przewiduje realizację modernizacji i rozbudowy w dwóch etapach, dających możliwość funkcjonowania dworca w okresie realizacji inwestycji. W pierwszym etapie zrealizowana zostanie w całości część odpraw odlotowych NS, modernizacja istniejących odpraw odlotowych S oraz strefa tranzytowa. Rozbudowa części odlotowej S została przewidziana w drugim etapie.

Rozbudowa terminalu pasażerskiego
Rozbudowa terminalu pasażerskiego zaplanowana została od strony północnej jako kontynuacja odlotowej części istniejącego budynku. Nową część obiektu zaprojektowano pomiędzy istniejącym terminalem a krawędzią płyty postojowej samolotów. Od strony północnej wzdłuż drogi technicznej zlokalizowano zadaszony podjazd autobusów płytowych umożliwiający wygodną komunikację z płytą postojową samolotów. Z tej strony przewidziano również możliwość montażu rękawa typu "nose loader" dla pierwszego stanowiska postojowego. Od zachodu zlokalizowano plac manewrowy wózków do transportu bagażu spełniający jednocześnie rolę dojazdu dostawczego do strefy wolnocłowej zaprojektowanej w terminalu.


Od strony wschodniej budynek przylega do istniejącego placu manewrowego autobusów płytowych obsługujących przyloty. Szacuje się, iż nowy moduł oprócz spełniania wymogów Układu z Schengen pozwoli także zwiększyć przepustowość Terminala Pasażerskiego do około 2 milionów pasażerów rocznie.

Rozbudowa płyty postojowej samolotów
Rozbudowa istniejącej płyty postojowej, pozwoli na zwiększenie ilości stanowisk postojowych, dostosowując ilość stanowisk do przepustowości terminala (aktualna przepustowość - 1,3 miliona pasażerów rocznie). Obecna płyta postojowa o powierzchni 50.000 m2 - zaprojektowana na około 650 tys. pasażerów rocznie (11 stanowisk postojowych) - pozwala na parkowanie jedynie: czterech samolotów typu B-737, 3-ch samolotów typu ATR-72 oraz jednego samolotu B-767; pozostałe trzy stanowiska przeznaczone zostały dla małych samolotów (kodu "A").

 

Wydłużenie drogi startowej
 Wydłużenie drogi startowej o 250 m (do 2800 m) i likwidacja przeszkody poprzez jej obniżenie o 8 metrów są przydatne, aby zapewnić spełnienie wymogów startu i lądowania samolotów pasażerskich typu Boeing B-767 oraz innych z większym obciążeniem oraz zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom.

Budowa strażnicy Lotniskowej Straży Pożarnej (LSP)
Obecne usytuowanie budynku Lotniskowej Straży Pożarnej (zbyt daleko od pasa startowego oraz niesymetrycznie w stosunku do jego środkowej strefy) stwarza realną przeszkodę w spełnianiu warunków dopuszczalnego czasu dojazdu do najbardziej oddalonego punktu wydłużonego pasa startowego (według norm ICAO są to 3 minuty; zaleca się jednakże, aby czas ten wynosił maksymalnie do dwóch minut). Realizacja jest jednak ściśle związana z wydłużeniem drogi startowej.
Budowa nowego obiektu LSP wraz z nową lokalizacją - w bezpośrednim sąsiedztwie pasa startowego, w pobliżu jego środkowej strefy - jest zatem bardzo ważna dla bezpieczeństwa zwiększającej się ilości samolotów w ruchu międzynarodowym oraz wykonywania operacji lotniczych przez wszystkie korzystające z lotniska Kraków - Balice statki powietrzne, w tym także VIP oficjalnych delegacji zagranicznych.

Budynek wielofunkcyjny - techniczny
Przyszłościowa baza warsztatowo-garażowa pozwoli na dokonywanie przeglądów, konserwacji oraz napraw zwiększonej znacznie ilości posiadanego nowego sprzętu. Jest to szczególnie ważne zważywszy na fakt, iż w chwili obecnej cały sprzęt utrzymania lotniska, należący zarówno do MPL jak i LHC, parkowany jest na otwartej przestrzeni - bez żadnego zadaszenia. Taki sposób (oprócz przyczyniania się do ponadnormatywnego zużywania i niszczenia) ma niebagatelny i negatywny wpływ na mobilność operacyjną oraz niezawodność pracy szczególnie w warunkach zimowych (niska, ujemna temperatura, opady atmosferyczne, silny wiatr, szybko zapadający zmierzch), kiedy załogi sprzętu - w polowych warunkach - muszą np. usuwać awarię sprzętu, wymieniać szczotki w odśnieżarkach itp.

Rozbudowa systemu oznakowania i oswietlenia dróg kołowania
Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" - Agencja Ruchu Lotniczego zamierza zainstalować i uruchomić na lotnisku Kraków - Balice urządzenie ILS II Kat. Aby lotnisko, jako całość, uzyskało Kat. II, wymagana jest przebudowa infrastruktury lotniskowej (między innymi modernizacja oświetlenia dróg kołowania oraz zainstalowanie świetlnego oznakowania pionowego).


Inwestycja finansowana jest w połowie przez województwo małopolskie w ramach kontraktu regionalnego oraz spółkę MPL Kraków-Balice.

 
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej