Kontrakt na ostatni etap budowy metra podpisany

2007-05-25 17:23
budowa metra
Autor: brak danych

14 czerwca 2006 roku, w obecności Prezydenta RP, Ministrów Transportu i Budownictwa oraz Rozwoju Regionalnego oraz władz Warszawy, została podpisana umowa na budowę ostatniego odcinka linii metra w Warszawie. Generalnym wykonawcą tej inwestycji, obejmującej tunel szlakowy B23 (Wawrzyszew-Młociny), stację Młociny i węzeł komunikacyjny Młociny; jest konsorcjum firm PeBeKa SA i PRG Metro.

Przewidywalny okres realizacji kontraktu to około 20 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy. Koszt ostatniego odcinka metra to 296 947 986 zł. Budowa tych obiektów, a co za tym idzie, uruchomienie całej pierwszej linii metra powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2008 roku.


 Wizualizacja stacji Młociny

Budowa prawie 4 kilkometrowego bielańskiego odcinka, rozpoczynającego się za stacją Marymont, kosztuje w sumie 756 546 930 zł. Odcinek ten obejmuje 4 stacje, 4 odcinki tuneli szlakowych i węzeł komunikacyjny Młociny. Podzielona na trzy kontrakty inwestycja powstaje równocześnie. Poprzedzająca bielański odcinek, a będąca w zaawansowanej fazie budowy, stacja Marymont (koszt 56 889 723 zł), zostanie oddana do użytku w połowie grudnia 2006 roku. Łącznie, koszt wszystkich budowanych obecnie obiektów metra wynosi 813 436 653 zł. Od początku lat 90. nie było budowanych tylu obiektów metra jednocześnie.
Przetarg na tę budowę został ogłoszony 10 października 2005 r., a jego rozstrzygnięcie nastąpiło 23 grudnia 2005 r. Umowa ze zwycięzcą została podpisana z niemal sześciomiesięcznym opóźnieniem wynikającym z protestów składanych w trakcie postępowania. W sumie w postępowaniu przetargowym wniesiono 7 protestów do Zamawiającego, a od ich rozstrzygnięć skierowano 4 odwołania do arbitrażu Urzędu Zamówień Publicznych. Na wszystkie rozstrzygnięcia UZP zostały złożone skargi do sądu okręgowego - ostatnie postępowanie zostało umorzone 11 kwietnia 2006 roku. Żaden z wyroków kolejnych instancji nie podważył prawidłowości prowadzenia przetargu ani wyboru wykonawcy przez Metro Warszawskie.


 Wizualizacja węzła Młociny

Cały bielański odcinek pierwszej linii metra jest traktowany jako jedna inwestycja i podlega odpowiednim dla takiego traktowania procedurom. Została ona podzielona na trzy etapy. Dla każdego z nich rozpisany był osobny przetarg i wybierany w nim był osobny wykonawca. Pierwszym etapem inwestycji na Bielanach jest odcinek od stacji Marymont do stacji Słodowiec, i stacja Słodowiec. Kolejnym etapem są stacje Stare Bielany i Wawrzyszew wraz z prowadzącymi do nich tunelami. Ostatnim tunel do stacji Młociny, sama stacja i węzeł komunikacyjny Młociny.
Informacje techniczne:
Perony stacji Młociny (A23) będą  mieć standardowe wymiary; długość 120 m przy  4,5 m szerokość.  Szerokość stacji wynikająca ze skrajni taboru metra będzie wynosić 24,3 m, zaś  cała długość stacji będzie równa 142 m. Północna część pierwszej linii będzie tzw. metrem płytkim, gdzie tunele będą wykonywane odkrywkowo w obudowie konstrukcyjnej ścian szczelinowych (z wyjątkiem rejonu skrzyżowania trasy metra z Al. Armii Krajowej). Tunel prowadzący od stacji Wawrzyszew do stacji końcowej (B23) będzie dwutorowy, dwunawowy ze ścianą środkową, dylatowany co 30 m, wykonany w całości metodą stropową o całkowitej długości 669 m. Poziom główki szyny (PGS) w tunelu na odcinku B23 na styku ze stacją A23 wynosi jedynie 5 m poniżej poziomu terenu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej