Koleje. Stan przygotowań na EURO 2012
Modernizacja infrastruktury kolejowej – linii i dworców jest jedną z najważniejszych inwestycji koordynowanych przez spółkę PL.2012 wraz z partnerami procesu przygotowań do Euro 2012. Koleje mają istotne znaczenie. Według prognoz, w 2012 roku wielu turystów z Europy i świata, którzy odwiedzą nasz kraj w trakcie trwania mistrzostw, wybiorą koleje jako środek transportu.
Jedną z kluczowych inwestycji w tej dziedzinie jest kontynuacja modernizacji linii E65 na odcinku Warszawa-Gdańsk. Po zakończeniu robót, w maju 2012, czas przejazdu na tej trasie z obecnych 6 godzin skróci się do ok. 3,5 godziny.
Rozpoczęły się także prace na dworcach w miastach – gospodarzach. Niezwykle istotna w kontekście transportu na Euro 2012 jest jego organizacja. W 2010 roku w skali całego kraju rozpoczęto opracowywanie tzw. Mobility Concept, czyli koncepcji obsługi transportowej mistrzostw. Przedsięzwięcie modernizacji infarstruktury obejmie przede wszystkim koleje.
Stan inwestycji kolejowych na dzień 3.06.2011 (Ministerstwo Infrastruktury);
Do 2012 r. na ten cel przeznaczone będą fundusze w wysokości 980 mln zł (brutto). W roku 2010 nakłady na modernizację dworców kolejowych wynoszą 332 mln 260 tys. zł., w tym 102 mln z budżetu państwa. W 2011 roku nakłady na modernizację dworców kolejowych wyniosą 224 mln 460 tys. zł., w tym około 200 mln zł. z budżetu państwa. Wśród najważniejszych projektów dotyczących linii kolejwych, finansowanych z Programu POIiŚ, które zostały 21 lutego 2011 roku przyjęte do realizacji przez Międzyresortowy Zespół ds. Kolejnictwa są: - E65 Warszawa – Gdańsk, - E30 Sosnowiec Jęzor – Kraków i Kraków – Rzeszów, - dokończenie projektu Warszawa – Łódź (odcinek Warszawa – Skierniewice oraz Łódź Widzew – Łódź Fabryczna i wiadukt w Rogowie), - E59 Wrocław – Rawicz.
Koleje, które są modernizowane na EURO 2012: linie kolejowe: E20, E65, E30 i CE30, E8, linia kolejowa Warszwa- Łódź
Linia E30/C-E30
28 grudnia 2010 r. Torpol – spółka zależna w 100% od Polimexu-Mostostalu - podpisał kontrakt na zaprojektowanie i wykonanie linii kolejowej Kraków – Medyka – granica państwa na odcinku Tarnów - Dębica w km 80,200 – 111,500 w ramach Projektu „Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III”.
Linia kolejowa E20
- Cel: Poprawa jakości międzynarodowego połączenia kolejowego z Miastami Gospodarzami i pary miast między sobą. Wyeliminowanie ograniczeń prędkości i wprowadzenie prędkości 120 km/h na odcinku wschodnim.
- Status realizacji: 77%
- Planowana data realizacji: 26 kwietnia 2012 r. Budżet: 1 577 mln zł
Linia kolejowa E65
Linia nr 8: Warszawa Zachodnia – Warszawa Okęcie i budowa łącznicy Warszawa Służewiec – lotnisko Okęcie
- Cel: Stworzenie połączenia kolejowego z Portem lotniczym Warszawa Okęcie (zagwarantowanie sprawnego połączenia centrum miasta i lotniskiem)
- Status realizacji: 82%
- Planowana data realizacji: 8 sierpnia 2011 r.
- Budżet: 402,150 mln zł
- Wykonawca: Trakcja Polska S.A. •Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A. •Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych – 7 S.A. •Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury w Warszawie Sp. z o.o.
Szczegółowe informacje: Stan przygotowań polskiej infrastruktury kolejowej do EURO 2012