Koleje. Stan przygotowań na EURO 2012

2011-06-06 13:17
Koleje na EURO 2012
Autor: PL.2012

Modernizacja infrastruktury kolejowej – linii i dworców jest jedną z najważniejszych inwestycji koordynowanych przez spółkę PL.2012 wraz z partnerami procesu przygotowań do Euro 2012. Koleje mają istotne znaczenie. Według prognoz, w 2012 roku wielu turystów z Europy i świata, którzy odwiedzą nasz kraj w trakcie trwania mistrzostw, wybiorą koleje jako środek transportu.

Jedną z kluczowych inwestycji w tej dziedzinie jest kontynuacja modernizacji linii E65 na odcinku Warszawa-Gdańsk. Po zakończeniu robót, w maju 2012, czas przejazdu na tej trasie z obecnych 6 godzin skróci się do ok. 3,5 godziny.

Rozpoczęły się także prace na dworcach w miastach – gospodarzach. Niezwykle istotna w kontekście transportu na Euro 2012 jest jego organizacja. W 2010 roku w skali całego kraju rozpoczęto opracowywanie tzw. Mobility Concept, czyli koncepcji obsługi transportowej mistrzostw. Przedsięzwięcie modernizacji infarstruktury obejmie przede wszystkim koleje.

Stan inwestycji kolejowych na dzień 3.06.2011 (Ministerstwo Infrastruktury);

  • Podpisane umowy : Od 16 listopada 2007 r. do końca kwietnia 2011 r. podpisano umowy na modernizację ponad 2200 km torów na liniach kolejowych.
  • Modernizowane koleje: Obecnie modernizowanych jest ponad 1400 km torów na liniach kolejowych.
  • Koleje oddane do użytku: Od 16 listopada 2007 r. do końca kwietnia 2011 r. oddano do użytku ponad 1400 km torów na liniach kolejowych.
  • Do 2012 r. na ten cel przeznaczone będą fundusze w wysokości 980 mln zł (brutto). W roku 2010 nakłady na modernizację dworców kolejowych wynoszą 332 mln 260 tys. zł., w tym 102 mln z budżetu państwa. W 2011 roku nakłady na modernizację dworców kolejowych wyniosą 224 mln 460 tys. zł., w tym około 200 mln zł. z budżetu państwa. Wśród najważniejszych projektów dotyczących linii kolejwych, finansowanych z Programu POIiŚ, które zostały 21 lutego 2011 roku przyjęte do realizacji przez Międzyresortowy Zespół ds. Kolejnictwa są: - E65 WarszawaGdańsk, - E30 Sosnowiec Jęzor – Kraków i Kraków – Rzeszów, - dokończenie projektu Warszawa – Łódź (odcinek Warszawa – Skierniewice oraz Łódź Widzew – Łódź Fabryczna i wiadukt w Rogowie), - E59 Wrocław – Rawicz.

    Koleje, które są modernizowane na EURO 2012: linie kolejowe: E20, E65, E30 i CE30, E8, linia kolejowa Warszwa- Łódź

    Linia E30/C-E30

    28 grudnia 2010 r. Torpol – spółka zależna w 100% od Polimexu-Mostostalu - podpisał kontrakt na zaprojektowanie i wykonanie linii kolejowej Kraków – Medyka – granica państwa na odcinku Tarnów - Dębica w km 80,200 – 111,500 w ramach Projektu „Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III”.

  • Wartość robót przypadająca do wykonania przez Torpol: 94.852.211 zł netto - 115.719.697,42 zł brutto.
  • Czas realizacji: do 30 września 2014 r. 
  • Linia kolejowa E30 i CE30
    Autor: PLK SA

    Linia kolejowa E20

    • Cel: Poprawa jakości międzynarodowego połączenia kolejowego z Miastami Gospodarzami i pary miast między sobą. Wyeliminowanie ograniczeń prędkości i wprowadzenie prędkości 120 km/h na odcinku wschodnim.
    • Status realizacji: 77%
    • Planowana data realizacji: 26 kwietnia 2012 r. Budżet: 1 577 mln zł

    Linia kolejowa E20
    Autor: PLK SA

    Linia kolejowa E65

  • Cel: Poprawa jakości połączenia kolejowego pomiędzy miastami gospodarzami Euro 2012TM dzięki wyeliminowaniu ograniczeń prędkości i częściowemu wprowadzeniu prędkości 160 km/h. Skrócenie czasu jazdy przed UEFA EURO 2012TM do poziomu 3,5-4 godzin.
  • Status realizacji: 86%
  • Planowana data realizacji: 31 maja 2012 r.
  • Budżet: 4 623,932 mln zł
  • Linia kolejowa E65
    Autor: PLK SA

    Linia nr 8: Warszawa Zachodnia – Warszawa Okęcie i budowa łącznicy Warszawa Służewiec – lotnisko Okęcie

    • Cel: Stworzenie połączenia kolejowego z Portem lotniczym Warszawa Okęcie (zagwarantowanie sprawnego połączenia centrum miasta i lotniskiem)
    • Status realizacji: 82%
    • Planowana data realizacji: 8 sierpnia 2011 r.
    • Budżet: 402,150 mln zł
    • WykonawcaTrakcja Polska S.A. •Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A. •Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych – 7 S.A. •Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury w Warszawie Sp. z o.o.

    Szczegółowe informacje: Stan przygotowań polskiej infrastruktury kolejowej do EURO 2012

    Linia kolejowa nr 8
    Autor: PLK SA
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
    Nasi Partnerzy polecają
    Czytaj więcej