Kładka pieszo-rowerowa Warszawa - kiedy otwarcie? Budowa wkracza w kolejny etap! Aktualne zdjęcia

2023-05-29 14:02

Trwa budowa kładki pieszo-rowerowej, łączącej bulwary wiślane z prawobrzeżną Warszawą. Kładka będzie liczyła 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Aktualnie trwa nasuwanie przęsła kładki pieszo-rowerowej. Zobacz zdjęcia.

Spis treści

  1. Aktualności z budowy kładki pieszo-rowerowej w Warszawie
  2. Projekt kładki pieszo-rowerowej
  3. Galeria aktualnych zdjęć z budowy kładki pieszo-rowerowej
  4. Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja
  5. Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?
  6. Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?
  7. Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej
  8. Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

Aktualności z budowy kładki pieszo-rowerowej w Warszawie

Obecnie (29 maja 2023) trwa nasuwanie przęsła kładki - publikujemy najnowsze zdjęcia z budowy.

To już się zadziało:

  • Scalanie stalowych segmentów. W dno rzeki wbite zostały stalowe pale pod dźwig, za pomocą którego będzie odbywał się montaż elementów podporowych w nurcie rzeki. Ta maszyna to Demag CC3800 – jej nośność to aż 650 ton. Przy pomocy tego typu sprzętu montuje się np. śmigła turbin wiatrowych. Specjalistyczny żuraw jest tu niezbędny - jeden element mostu ma 23 m długości i waży nawet 36 ton.
  • W kwietniu pierwsze segmenty zostały zamontowane na filarach. Oznacza to, że budowa pieszo-rowerowej przeprawy przez Wisłę wkracza w kolejny, ważny etap – w najbliższych tygodniach na żelbetowych podporach montowane będą kolejne przęsła mostu.
  • Pod koniec 2022 roku zakończyło się betonowanie filarów dwóch ostatnich, rzecznych podpór mostu. Zgodnie z planem, pod koniec lutego 2023, wykonawca mostu – firma Budimex – rozpoczęła przygotowania do montażu jego konstrukcji stalowych.

Przeczytaj też:

Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie
Autor: Szymon Starnawski Trwa budowa kładki pieszo-rowerowej w Warszawie - obecnie trwa nasuwanie przęsła kładki.
budowa kładki pieszo-rowerowej na Wiśle
Autor: Cezary Warś/UM Warszawa Most na Wiśle zbliży do siebie dzielnice na obu brzegach rzeki i zwiększy funkcjonalność ul. Okrzei na Pradze-Północ

Projekt kładki pieszo-rowerowej

Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017. O nagrodę walczyło aż 40 prac konkursowych, które spłynęły nie tylko z Polskich pracowni. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego. Projektanci m.in. zaprojektowali warszawski most Marii Skłodowskiej-Curie.

Sąd konkursowy docenił niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem. Przeprawa będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości. Wykończona będzie rdzawą kortenowską stalą. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy kładki przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej (2014 rok). Była to praca napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Galeria aktualnych zdjęć z budowy kładki pieszo-rowerowej

kładka pieszo-rowerowa Warszawa
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Projekt przeprawy przygotowała wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy - dopracowała wszelkie detale, aby postawiony obiekt był odporny na działanie sił przyrody

Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja

Ustrój nośny kładki zaprojektowany został jako konstrukcja w całości stalowa. Ma ona mieć postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Ustrój oparty będzie na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione będą w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględnieniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem. Zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej.

Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Kładka pieszo-rowerowa będzie miała 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m).

Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?

Przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Dzięki budowie nowego mostu Praga stanie swego rodzaju „przedłużeniem” Śródmieścia Warszawy. Będzie to pierwsza przeprawa w stolicy tylko dla pieszych i rowerzystów.

Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?

Nowa przeprawa pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.

Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej

kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej Link: Kliknij i powiększ

Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce Link: Kliknij i powiększ
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej