Spis treści
- Budowa ostatnich odcinków S3 - zmiany
- Most nad Dziwną w Wolinie prawie gotowy
- Most Fehmarnsund inspiracją dla mostu w Wolinie
- Przy nasuwaniu przęseł mostu w Wolinie wykorzystano barki
- Cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem miała być przejezdna pod koniec II kwartału 2025 roku. Tak się jednak nie stanie.
- Otwarto 12 km nowej trasy S3
- Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem?
Budowa ostatnich odcinków S3 - zmiany
Budowa dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 dobiega końca. Trasa ma jednak spore opóźnienie, bo miała być gotowa jeszcze wiosną ubiegłego roku. Tak się nie stało. Po drodze dwa razy generalny wykonawca zawieszał prace. Mowa o liderze konsorcjum, będącego generalnym wykonawcą - firmie Polbud Pomorze. W grudniu 2024 roku bowiem, Polbud ponownie wystąpił z roszczeniami do GDDKiA, informując o wstrzymaniu prac. Pozostałe firmy, partnerzy tworzonego z Polbudem jako liderem konsorcjum, były zaskoczone oświadczeniem lidera, ale zadeklarowały dokończenie kontraktu. Dziś sytuacja jest już inna. Inny jest też lider konsorcjum. Przypomnijmy, 16-kilometrowy odcinek S3 Dargobądz – Troszyn buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard. Które także wysunęły roszczenia wobec GDDKiA oraz w liście otwartym zaapelowały o pomoc do premiera RP.
Obecnie zmienił się lider konsorcjum będącego wykonawcą tego odcinka. Jest nim obecnie firma PRD Nowogard. Z naszego punktu widzenia niewiele się zmieniło. Oczekujemy realizacji tego zadania – powiedział nam kilka tygodni temu Mateusz Grzeszczuk, rzecznik zachodniopomorskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Most nad Dziwną w Wolinie prawie gotowy
Jak zapewnia rzecznik, prace trwają. Jedną bardziej widowiskowych części budowy tej ważnej polskiej ekspresówki jest most nad rzeką Dziwną w Wolinie. Jego charakterystyczne niebieskie przęsła widać z daleka. Obecnie na moście trwają już prace wykończeniowe.
Najwięcej prac pozostało jeszcze do wykonania w rejonie Wolina - dodaje rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Most nad Dziwną w Wolinie jest dość długi. Ma 1,1 km długości. Długość przęsła to 170 metrów. Pierwsza część tego mostu łukowego nad rzeką Dziwną powstała w 2003 roku.
Czytaj też: Budowa mostu w Wolinie. Tak nasunęli przęsło na konstrukcję mostu na S3
Most Fehmarnsund inspiracją dla mostu w Wolinie
Inspiracją dla mostu w Wolinie miał być drogowo-kolejowy most Fehmarnsund, łączący wyspę Fehmarn na Morzu Bałtyckim ze stałym lądem w Großenbrode. Po otwarciu w 1963 mostu i zbudowaniu terminala promowego w Puttgarden na Fehmarn, średni czas podróży pomiędzy Hamburgiem i Kopenhagą został znacznie skrócony. Most liczy sobie 963 metrów długości i rozciąga się na szerokość 1300 metrów Fehmarnsund, a pozostałe 337 metrów składa się z dwustronnych podjazdów. Wznosi się 23 metry nad wodą. Jest to konstrukcja stalowa o szerokości 21 metrów. Łuk konstrukcji mostu ma długość 268,5 metrów, a najdłuższe przęsło rozpiętość 248 metrów i 45 metrów wysokości powyżej punktu jezdni.
Konstrukcja mostu w Wolinie jednak różni się od tej w Niemczech.
Przy nasuwaniu przęseł mostu w Wolinie wykorzystano barki
Most powstaje w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim. Jego budowa była dość skomplikowana. Najpierw powstał ustrój nośny obiektu. Potem na budowę w częściach dotarły łuki metalowych przęseł nowego obiektu. Metalowa konstrukcja najpierw musiała zostać zmontowana na brzegu. Potem była powoli nasuwana na konstrukcję nośną z lądu. W ostatecznym usytuowaniu przęsła na moście pomogły z rzeki barki.
Cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem miała być przejezdna pod koniec II kwartału 2025 roku. Tak się jednak nie stanie.
Na razie, 27 czerwca oddano kierowcom do dyspozycji 12-km odcinek nowej S3, po którym mogą juz poruszać się dwiema jezdniami w każdym kierunku. Kierowcy mogą korzystać z pełnego przekroju drogi ekspresowej S3 od Międzyzdrojów do Wolina. Zmiana organizacji ruchu dotyczy odcinka o długości 12 km, na którym wcześniej ruch odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach. Jak zapewnia GDDKIA, w kolejnych tygodniach planowane są dalsze zmiany organizacji ruchu, aby całym 33 kilometrowej długości odcinkiem S3 Świnoujście-Troszyn można było przejechać dwiema jezdniami.
Otwarto 12 km nowej trasy S3
27 czerwca 2025 został wprowadzony ruch dwiema jezdniami od Międzyzdrojów (wjazd na obszar Wolińskiego Parku Narodowego) do węzła Wolin Zachód. Wraz z tym został w pełni uruchomiony węzeł drogowy Dargobądz oraz jezdnie dodatkowe, które powstały wzdłuż S6 aby zapewnić komunikację lokalną. Na udostępnionym do ruchu odcinku obowiązuje standardowe dla drogi ekspresowej ograniczenie prędkości do 120 km/h za wyjątkiem obszaru Wolińskiego Parku Narodowego, gdzie ze względu na mniejsze promienie łuków (ograniczenie zajętości cennych przyrodniczo terenów) prędkość jest ograniczona do 100 km/h. Miejsce Obsługi Podróżnych Dargobądz ze względu na prowadzone prace jest jeszcze zamknięte.
Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem?
Do pełnego otwarcia przejazdu dwiema jezdniami na całych 33 km tej trasy potrzeba jeszcze ukończenia prac w rejonie Międzyzdrojów. Wykonawca na odcinku około 200 metrów dobudowuje tu północną jezdnię oraz łącznice węzła Międzyzdroje relacji Międzyzdroje-Świnoujście, wcześniej te prace blokowało rondo tymczasowe.
Jak twierdzi GDDKiA, prace te potrwają jeszcze kilka tygodni.
- Spodziewamy się udrożnienia przejazdu na tym odcinku w drugiej połowie lipca. Drugim odcinkiem, na którym prowadzone są jeszcze prace na ciągu głównym jest fragment Wolin-Troszyn. Obecnie ruch odbywa się tu północną jezdnią nowej S3. Na jezdni południowej trwa jeszcze wykonywanie warstwy ścieralnej nawierzchni oraz prace przy dojazdach do mostu przez cieśninę Dziwna. Na tym fragmencie będzie jeszcze jeden podetap zmiany organizacji ruchu – przeniesienie ruchu na jezdnię południową, ponieważ na jezdni będzie jeszcze wykonywane docelowe oznakowanie grubowarstwowe. Wprowadzenie ruchu dwiema jezdniami jest tu planowane również na przełomie lipca i sierpnia- mówią przedstawiciele szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Przypomnijmy, że drugi (17 km) odcinek S3 Świnoujście – Dargobądz, buduje firma Polaqua.
Polecamy także: Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku gotowa. 31 lipca otwarcie! Tak wygląda
Czytaj też:
- Żelbetowy wiadukt przecisną pod międzynarodową linią kolejową w Oświęcimiu
- Dni dworca w Częstochowie są policzone. Zastąpi go bardziej nowoczesny i funkcjonalny obiekt
- Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica
- Najdłuższy tunel w Polsce wydrążą pod Warszawą. Zacznie się w Warszawie Zachodniej
- Duża tarcza TBM jedzie już do Małopolski na 88 ciężarówkach. Wydrąży tunel kolejowy
