KE przyznała 750 mln euro na modernizację linii kolejowej Warszawa-Lublin
Dofinansowana przez Unię Europejską inwestycja zakłada modernizację linii kolejowej Otwock – Lublin oraz wykonanie linii objazdowej Łuków – Parczew. Podróż z Warszawy do Lublina ma trwać ok. półtorej godziny.
- Modernizacja tego kluczowego szlaku kolejowego znacząco skróci czas podróży między obu miastami– zapewnia rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś. Przypomniał, że projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin”, realizowany przez PKP PLK S.A., ujęty jest w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku na liście projektów podstawowych finansowanych z Funduszu Spójności.
Projekt - zakładający modernizację infrastruktury kolejowej linii nr 7 na odcinku Warszawa – Lublin – ma być realizowany w dwóch etapach. W pierwszym etapie - w latach 2017-2020 - zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa na odcinku Otwock – Lublin (m.in. istniejące stacje i przystanki dostosowane będą do obsługi osób niepełnosprawnych), a także zbudowany drugi tor na odcinku Otwock – Pilawa, który obecnie stanowi wąskie gardło i znacząco ogranicza przepustowość na linii.
- Zmodernizowana trasa będzie umożliwiała prowadzenie ruchu pasażerskiego z prędkością 160 km/h oraz towarowego z prędkością 120 km/h – zapowiada Szymon Huptyś. Oznacza to, że podróż z Warszawy do Lublina ulegnie skróceniu o ok. 40 minut, z obecnych ok. 2h 10 min. do ok. 1h 30 min.
W ramach tego etapu planowane jest również opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Warszawa Wschodnia Osobowa – Otwock.
Prace budowlane na odcinku Warszawa – Otwock planowane są w ramach drugiego etapu modernizacji linii kolejowej w latach 2020-2022. Dodajmy, że firmy budowlane z nadzieją czekają na inwestycje kolejowe. W czasie niedawno zakończonych w Poznaniu targów BUDMA, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zapewniał, że ruszą one pełną parą od 2018 r. W okresie kolejnych trzech lat inwestycje kolejowe mają pochłaniać 11-16 mld zł rocznie.