Dworzec w Brzegu idzie do modernizacji
PKP S.A. ogłosiły przetarg nieograniczony na wykonanie prac mających na celu modernizację dworca w Brzegu. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2011 roku.
Zakres modernizacji dworca w Brzegu jest szeroki i zakłada modernizację obiektu zarówno od wewnątrz jaki i zewnątrz. Zadaniem wykonawcy wewnątrz budynku będzie remont przestrzeni ogólnodostępnych, czyli hallu połączonego z hallem kasowym. Zostaną one pomalowane i zabezpieczone przed dewastacją powłoką antygraffiti. Oprócz tego wymieniona zostanie posadzka. Modernizację przejdą również kasy biletowe, pomieszczenia handlowe (pojawią się nowe witryny sklepowe), a także toalety i klatki schodowe. Ściany remontowanych pomieszczeń zostaną pomalowane. W budynku wymianie ulegną instalacje, a także stolarka okienna i drzwiowa. Ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych będzie podjazd ulokowany przy wejściu głównym do budynku.
Dawny blask odzyska elewacja dworca, która zostanie odrestaurowana i wyczyszczona. Odtworzone zostaną zniszczone i uszkodzone detale na elewacji. Dodatkowo zostanie ona zabezpieczona powłoką antygraffiti. Z okien budynku znikną szpecące je kraty. Nad wejściem głównym do budynku pojawi się nowy przeszklony daszek. Dworzec w Brzegu jest jednym z 77 dworców kolejowych, który w ciągu dwóch najbliższych zmieni diametralnie swoje oblicze. Głównym celem modernizacji obiektu jest poprawa estetyki, standardu obsługi podróżnych, a także podkreślenie jego walorów historycznych-architektonicznych.
Historia Dworca w Brzegu
Dworzec w Brzegu jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków. Obecny dworzec jest drugim obiektem tego typu w Brzegu. Pierwszy wybudowano w 1841 roku na potrzeby tzw. „kolei górnośląskiej”. 26 czerwca 1842 r. o godzinie 16. do Brzegu przyjechał w ramach jazdy próbnej pierwszy pociąg od strony Oławy. Uroczyste otwarcie linii z Wrocławia do Brzegu nastąpiło na początku sierpnia 1842 roku. Regularnie pociągi na tej trasie zaczęły kursować od 3 sierpnia 1842 roku. Obecny zabytkowy dworzec wybudowano w innym miejscu niż pierwszy. Powstał on w latach 1869-70.