Dworzec Łódź Widzew przejdzie metamorfozę
Istniejące budynki zostaną zmodernizowane oraz powstaną nowe. Zmienią się również tereny przyległe do dworca. Prace będą prowadzone w związku z przystosowaniem dworca Łódź Fabryczna i linii łączącej obie stacje do Kolei Dużych Prędkości. Remont Łodzi Widzewa rozpocznie się pod koniec 2009 roku, a zakończy w połowie 2010 roku.
Modernizacja dworca Łódź Widzew to pierwszy krok do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Bardzo ważna przy tym projekcie jest współpraca pomiędzy PKP SA a Urzędem Miasta Łodzi, która układa się bardzo dobrze i może stanowić wzór dla innych miast, jak wspólnie z koleją zmieniać ich oblicza.
W 2008 roku PKP SA i Miasto Łódź ustaliły nowy układ komunikacyjny centrum miasta wraz z przeniesieniem pod ziemię dworca Łódź Fabryczna.
W ramach remontu dworca Łódź Widzew zostaną wykonane m.in.:
- modernizacja i rozbudowa budynku dworca, czyli budowa nowego zachodniego skrzydła dworca, kompleksowy remont istniejącej wschodniej części budynku oraz przystosowanie obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych
- budowa parkingu dla ok. 150 samochodów po stronie wschodniej dworca.
Koszt wszystkich prac wyniesie blisko 3,5 mln zł. Miasto Łódź jest partnerem tej inwestycji.
W ramach porozumienia z Zarządem Dróg i Transportu w Łodzi przy dworcu Łódź Widzew zostaną wybudowane:
- pętla autobusowa dla 3 linii autobusowych
- parking zachodni dla ok. 200 samochodów
- droga dojazdowa do dworca od strony Służbowej wraz z postojem Taxi.
Wymienione roboty drogowe zostaną w całości sfinansowane z zabezpieczonych środków finansowych Urzędu Miasta Łodzi.
Stacja kolejowa Łódź Widzew zostanie rozbudowana i zmodernizowana kompleksowo. Planowana przebudowa istniejących i budowa nowych obiektów wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych na stacji PKP Łódź Widzew wiąże się ściśle z inwestycjami związanymi z II etapem modernizacji linii kolejowej Łódź – Warszawa, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Widzew.
Projekt ten jest związany również z programem budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce.
W pierwszej kolejności zostanie wykonany remont dworca Łódź Widzew tak, aby mógł on przejąć obsługę pasażerów z dworca Łódź Fabryczna, kiedy ten będzie przebudowywany. Następnie odbędzie się przebudowa linii kolejowej łączącej oba dworce wraz z przeniesieniem Łodzi Fabrycznej pod ziemię w latach 2010 – 2013.
Nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, należący do PKP SA, będzie węzłem multimodalnym integrującym ze sobą wszystkie rodzaje transportu:
kolejowy: w tym pociągi - aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości oraz tramwaje miejskie,
drogowy: w tym komunikację miejską autobusową Łodzi i PKS.
Bezpośrednio przy dworcu będą także parkingi dla samochodów. Perony dworca Łódź Fabryczna będą zlokalizowane ok. szesnastu metrów pod powierzchnią ziemi, a sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. Wszystkie pociągi będą poruszać się w tunelu idącym pod centrum miasta Łodzi. Dzięki takiemu rozwiązaniu powierzchnia terenu zostanie wykorzystana na cele biurowe, hotelowe i mieszkaniowe.
Poszczególne etapy inwestycji ściśle zależą od siebie.
Pokazuje to poniższy harmonogram prac:
- prace budowlane na stacji Łódź Widzew: II połowa roku 2009 – I połowa roku 2010
- prace budowlane na linii kolejowej łączącej Łódź Widzew i Łódź Fabryczną łącznie z przeniesieniem dworca Łódź Fabryczna pod ziemię: II połowa roku 2010 – I połowa roku 2013.
Autor: PKP SA